Hammer Ferenc: Paszták népe

  • 2001. október 4.

Egotrip

Egyszer csináltam egy hitvány dolgot. Másodikos egyetemistaként egy hajnali szemináriumon kornyadozva, az álmosság hideg-meleg verítékétől és egyéb kínos tüneteitől verve, meglehetősen diabolikus szórakozást eszeltem ki, hogy ébren maradjak. Egy apró szobában ültünk vagy nyolcan, én éppen a R. adjunktussal szembeni első padnál, tőle cirka egy méterre. Úgy az óra felénél húztam egy függőleges vonalat a füzetembe, és onnan kezdve percenként átlag egyet-kettőt, egész az óra végéig. Néha gyorsabban húztam őket, néha lassabban, ám e random strigulázásnak semmi köze nem volt R. szavaihoz. Pár perc múlva észrevette a gyarapodó vonalakat, és ahogy múlt az idő, egyre feltűnőbben próbált ügyet sem vetni rájuk - melyet újabb és újabb vonalakkal háláltam meg. Az óra végére a különben színvonalas, de amúgy meglehetősen konvencionális foglalkozás a francia szociológia klasszikusairól ily módon alakult egy drámára emlékeztető láthatatlan tusakodássá, amelyben a hatalom gyakorlásáról csak azt lehetett tudni, hogy történik, de azt nem, hogy hogyan. Tudom, olcsó játék hülyegyerekeknek, de azt élveztem a legjobban, hogy tudtam: nem meri megkérdezni, hogy mit számoltam. Mentségnek meg elég sovány, hogy sose csináltam ilyet később.

Képek

Egyszer csináltam egy hitvány dolgot. Másodikos egyetemistaként egy hajnali szemináriumon kornyadozva, az álmosság hideg-meleg verítékétől és egyéb kínos tüneteitől verve, meglehetősen diabolikus szórakozást eszeltem ki, hogy ébren maradjak. Egy apró szobában ültünk vagy nyolcan, én éppen a R. adjunktussal szembeni első padnál, tőle cirka egy méterre. Úgy az óra felénél húztam egy függőleges vonalat a füzetembe, és onnan kezdve percenként átlag egyet-kettőt, egész az óra végéig. Néha gyorsabban húztam őket, néha lassabban, ám e random strigulázásnak semmi köze nem volt R. szavaihoz. Pár perc múlva észrevette a gyarapodó vonalakat, és ahogy múlt az idő, egyre feltűnőbben próbált ügyet sem vetni rájuk - melyet újabb és újabb vonalakkal háláltam meg. Az óra végére a különben színvonalas, de amúgy meglehetősen konvencionális foglalkozás a francia szociológia klasszikusairól ily módon alakult egy drámára emlékeztető láthatatlan tusakodássá, amelyben a hatalom gyakorlásáról csak azt lehetett tudni, hogy történik, de azt nem, hogy hogyan. Tudom, olcsó játék hülyegyerekeknek, de azt élveztem a legjobban, hogy tudtam: nem meri megkérdezni, hogy mit számoltam. Mentségnek meg elég sovány, hogy sose csináltam ilyet később.

Ez a régóta elfeledett hétfő reggel jutott eszembe (a harmincfokosra fűtött Pesti Barnabás utcai szobával és a kísértetiesen kattogó radiátorokkal együtt), amikor tanítványainkkal beszéltünk a múltkor a WTC-Pentagon mészárlásról. Látható volt, hogy történt-történik valami, ami nagyon fontos, csak éppen nem tudjuk, mi az, és nem tudjuk, hogy hogyan hat már ebben a pillanatban az életünkre. Mint egy meghatározhatatlan állat: macskának túl kutya, kutyának túl pikkelyes, halnak meg..., szóval zavarba ejtő. Volt szó ott a manhattani indiánok csontjáról a WTC alatt, Arafatról, az amerikai haditechnika teszteléséről, arab mosogatófiúkról, Elihu Katzról és a médiaeseményekről, Hirosimáról, az időről, Stockhausenről, Arisztotelészről, számos titkosszolgálatról és még sok minden másról. Az avatatlan külső szemlélő talán azt is gondolhatta volna, hogy összevissza locsogunk. Attól függ persze, hogy mihez képest. Ugyanis az a kérdés, hogy fel tudjuk-e mérni, mit jelent az, ha egy nagyhatalom kiemelkedő fontosságú térbeli jelképeit sok áldozatot követelve rombolják le (ráadásul az sem teljesen világos, hogy kik). Azt, hogy mit jelent e mészárlás Amerikának és a világnak, nem tudjuk úgy kikalkulálni, hogy mondjuk megszorozzuk ezerrel az 1993-as WTC-alagsori merényletet, vagy gyököt vonunk Hirosimából. Ilyen egyszerűen még nem volt, ami azt is jelenti, hogy azt sem tudjuk, ez mit jelent ma és mit fog holnap jelenteni. Ritka az ilyen pillanat, amikor a bőrünkön érezhetjük az idő suhanását. A füstölgő New York-i torony képe, ami afféle kísérteties és monumentális enigmaként vésődött a televíziózó világ tudatába, egy dolgot jelentett mindenekelőtt: hogy ez bizonyíték. Csak azt nem tudjuk, hogy milyen érvnek a bizonyítéka. Egy válasz áll előttünk, ám a kérdésről csak sejtéseink vannak.

E (nézettségét tekintve valószínűleg világrekorder) televízión-keresztül-történő-történelem, azaz médiaesemény, megfejelve egy igen erős szimbólumpotenciállal, a globális nézőközönség létrehozásával magát azt a (korábban sok esetben kétséges hitelű) elképzelést erősítette meg, illetve igazolta, hogy mindannyian ugyanazon a világon élünk. A globális állampolgárság eszméje (ami korábban hóbortos civiltársadalom-prédikátorok jogvédett márkája volt) magától értetődő módon jött létre az égő New York képei keltette értelmezési vákuumban. Az állampolgárság ugyanis nemcsak azt jelenti, hogy milyen címer van az útlevelünkön, hanem azt is, hogy kikkel milyen jellegű sorsközösséget vállalunk, illetve hogy kikről gondoljuk azt, hogy a sorsuknak van köze a mi sorsunkhoz is. A WTC képe keltette totalizáló tapasztalat után ki merné azt mondani, hogy nincs igazság az olyan (korábban meglehetősen obskúrus) elképzelésekben, mint hogy a harmadik világ adósságállománya összefüggésben áll a nyugati világ jólétével? A WTC enigmájának nem megfejtése-e az, hogy kapcsolat van a nagyhatalmak által moderált távoli, véres regionális konfliktusok és aközött, hogy az amerikai lapok (négy-öt kivételtől eltekintve) mínuszos hírként számolnak be arról, hogy mi történik Amerikán kívül? A romokban heverő Pentagon-épületszárny képe nem jelenti-e azt, hogy ez a világ nem olyan, mint amilyennek hittük eddig?

A totalizáló, médiateremtette kollektivisztikus élményeknek az a veszélye, hogy a demokrácia mint szekuláris vallás a hétköznapjait nagybetűs Történelemmé írja át, amikor is a szabadság és a szolidaritás erőterében afféle Brown-mozgással illeszkedő érdekek és szenvedélyek nagy és buta kérdések és válaszok masszáivá állnak össze, amikor történelem feletti kauzalitások adnak választ a szabadság adta esetlegességek mindennapi dilemmáira. Az számít valamit, hogy milyen lesz az a háború, ami előttünk áll, de amúgy vissza fognak kerülni a dolgok a szokásos kerékvágásba. Azonban az égő amerikai épületek képe keltette katarzisból remélem marad annyi, hogy belássuk: az életünk ér annyit, hogy az a kerékvágás egy kicsit másmilyen legyen, mint amiből kizökkentünk a huszadik század utolsó pillanatában.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.