Földes Ádám: Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2005. március 17.

Egotrip

A bürokrácia hajlama a titkolózásra a fenti idézet papírra vetése óta mit sem változott. Rosszabb hír, hogy ezt a törvényhozó mindmáig tiszteletben tartja. Jogrendszerünk nemcsak állam- és szolgálati titkokat ismer, de létezik a nem nyilvános dokumentumok szürke zónája is.

Csak belsõleg!

"A bürokrácia, hacsak teheti, elrejti a kritika elõl tudását és ténykedését. A >>hivatali titok(Max Weber)

A bürokrácia saját érdekeit szem elõtt tartva, fanatikusan védi aktáit, miközben a nyilvánosság minden iratra kíváncsi lenne. Szerencsére a törvényhozó nem csak a hivatalnok fejével gondolkodik, így mindenki számára lehetõvé tette, hogy a közérdekû adatokat megismerje és terjessze. Az ellentét feloldására 1995-tõl az adatvédelmi törvény egyik rendelkezése szolgált, mely szerint "ha törvény másként nem rendelkezik, a belsõ használatra készült, valamint a döntés-elõkészítéssel összefüggõ adat a keletkezését követõ harminc éven belül nem nyilvános".

Az utóbbi tíz évben beláthatatlanul sok információtól zárta el a nyilvánosságot ez az egy mondat. A példák sorolhatók. A jogalkotási törvény például lehetõvé teszi, hogy társadalmi szervezetek jogszabálytervezeteket véleményezzenek. E véleményeket nem kötelezõ persze figyelembe venni - de az elgondolás helyes, hisz a bürokrácia ingyen kaphat olyan, az adott területen szakértõ és tapasztalt szervezetektõl szakvéleményeket, amelyek jó esetben érintetlenek a politikától, de az apparátusi intrikáktól mindenképpen. A társadalmi szervezetek pedig így valóban képviselni tudnak egy-egy közösséget, csoportot, értéket. Sõt, ha elõre megkérdezik õket, esetleg könnyebben elfogadják a végül világra jövõ jogszabályt.

Ám a gyakorlatban az, aki megpróbálkozik egy törvénytervezet kikérésével, három reakcióra számíthat a minisztériumtól. Megkapja a tervezetet. Ez a legritkább esetben fordul elõ. Nem kapja meg, azzal, hogy belsõ használatra készült és döntés-elõkészítéssel függ össze, tessék pár évtized múlva bekukkantani. Megkapja, de a minisztérium gondos megjegyzésével: nem nyilvános. Ez utóbbi esetben véleményezhet, míg rá nem un, de nem tárhatja az ügyet a nyilvánosság elé.

Persze nem mindenki vágyik törvénytervezetekkel bíbelõdni. Van, aki csak arra kíváncsi, hogy milyen szakértõi anyagok alapján indították újra a paksi atomerõmû kettes blokkját, mi állt egy országgyûlési képviselõ alkotmánybírósági indítványában, esetleg milyen jó tanácsokat adott milliókért Görgey Gábor. Mármost könnyû be-látni: egy szorgalmas bürokrata mindig döntés elõtt áll, s minden akta, mely kezei között megfordul, döntést készít elõ. Különösen azokra a dokumentumokra szokott ez igaz lenni, amelyeket épp meg szeretnénk ismerni. E két adu ász ráadásul nem csak az országos hatáskörû szervek kabátujjában bújik meg; elõszeretettel hivatkoznak rá leterhelt önkormányzati tisztségviselõk, ha kellemetlen kérdésekre várunk választ. A felhasználási lehetõségek száma korlátlan.

Sõt. Akad olyan állami szerv is, amely nem váltja aprópénzre a tehetségét, és mindjárt egytõl öt évig terjedõ szabadságvesztést helyez kilátásba a döntés-elõkészítõ anyagok nyilvánosságra hozataláért. A titoktörvény egy, a mai napig hatályos rendelkezése szerint "a Kormány és az ügyrendje alapján létrehozott testület mûködésével összefüggõ döntés-elõkészítõ, belsõ használatra készült adat, valamint az e testületek üléseirõl készült összefoglaló, emlékeztetõ vagy jegyzõkönyv" államtitoknak minõsül. Ehhez képest már-már polgári engedetlenségi mozgalomnak tetszik, hogy a Miniszterelnöki Hivatal honlapján közzéteszik a kormányüléseken jelen lévõk névsorát; s vakmerõn viselkednek a kormányszó-vivõk is, amikor a sajtótájékoztatókon csak úgy összefoglalgatnak, a jogkövetkezményekkel mit sem törõdve. A kormányzat irtózása a nyilvánosságtól a Kormányzati Ellenõrzési Hivatal mûködésében is megmutatkozik. A Kehire vonatkozó rendelet szerint a hivatal ellenõrzési és összefoglaló jelentései nem nyilvánosak: a Kehit sem szabad közérdekû adatkéréssel frusztrálni.

Tavaly azonban két súlyos csapás érte a "belsõ használatra készült" és "döntés-elõkészítéssel összefüggõ" anyagok titkosságát elrendelõ remek szabályt. Januárban húsz évre csökkent a védettségi idõ, áprilisban pedig az Alkotmány-bíróság kimondta, hogy a törvényhely alkotmány-ellenes. A testület 2004 végéig adott idõt a törvényhozónak a mulasztásos alkotmánysértés kiküszöbölésére. Az AB szerint e két, szerfölött határozatlan minõsítés alkalmazása a közérdekû adatok nyilvánosságának önkényes korlátozását eredményezheti; a "belsõ használatra készült" kifejezést pedig szubjektíven és tágan lehet értelmezni, mivel az adatot nem tartalmánál, hanem keletkeztetõjének szándékánál fogva védi. Az sem indokolt, hogy a döntés meghozatala után minden irat továbbra is titkos maradjon. Az AB elismerte ugyan az automatikus nyilvánosságkorlátozás létjogosultságát, azaz az államigazgatási szerveknek nem kell minden egyes iratot egyenként titkosítaniuk ahhoz, hogy hatékonyan és befolyásmentesen mûködjenek, de kimondta, hogy a közfeladatot ellátó szervek és személyek kényelmi szempontjai nem lehetnek fontosabbak, mint az információszabadság. Ezt az útravalót adta a jogalkotónak, amely, ha határidõre nem is, de végre elkészült a módosítási javaslattal, és három hete az Országgyûlés elé terjesztette.

Szívesen írnám mindezek után, hogy az új törvénytervezet gátat vethet a fenti, kárhozatos gyakorlatnak. De a jogalkotó a majd' egy évet inkább annak a kigondolására szánta, hogy milyen furfanggal konzerválhatná a jól bevált szokásokat. A benyújtott törvényjavaslat nem fog álmatlan éjszakákat okozni az apparátusnak. Az új szöveg lecseréli a két szörnyszülött fogalmat, és "döntés megalapozását szolgáló adatra" pontosítja õket, amit a döntés meghozataláig nem ismerhetünk meg; azután pedig tíz éven belül is csak akkor, ha "az adat megismerése a szerv törvényes mûködési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külsõ befolyástól mentes ellátását, így különösen az adatot keletkeztetõ álláspontjának a döntések elõkészítése során történõ szabad kifejtését" nem veszélyezteti. S mivel - láttuk - a hivatalnok mindig döntés elõtt áll, immár az õ választásán múlik (késõbb esetleg a bíróságon), hogy a kért dokumentumot miért nem adja ki: egy újabb döntést elõkészítõ anyagnak tekinti-e, vagy az illetéktelen befolyásolás miatt kezd el aggódni. A törvényjavaslat a széltõl is óvná a döntéshozókat, s mintha az lenne a célja, hogy a gonosz, szõrös gazdasági lobbisták ne üldözhessék kenõpénzzel teli aktatáskákkal a szerencsétlen köztisztviselõket. Erre pedig azt tartja a legalkalmasabbnak, ha a tervezeteket a nyilvánosságtól légmentesen elzárja.

Pedig a korrupciónak éppen a nyilvánosság a leghatásosabb ellenszere; és a döntés-elõkészítõ adatokhoz való hozzáférés megfelelõ szabályozása van olyan fontos kérdés, mint a néhány éve oly sokszor emlegetett üzleti titok. Ha minden úgy lesz, ahogy eddig, akkor a bürokrácia is marad az, ami mindig is volt: a legnehezebben ellenõrizhetõ társadalmi képzõdmény és a magyar közhatalmi szféra legsötétebb fertálya.

A szerzõ a Társaság a Szabadságjogokért munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.