Földes Ádám: Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2004. november 25.

Egotrip

A magyar társadalom tizenöt év alatt megtanult élni a véleménynyilvánítás szabadságával. Volt, aki már elõbb is ismerte, van, aki máig nem tudja, hogy mi az, de az összteljesítmény biztató. A véleményszabadság, bár mozgalmas gyermekkora volt, és még kamaszként is rúgták-pofozták, szépen felcseperedett. Büszkék lehetünk, hogy a miénk.

A magyar társadalom tizenöt év alatt megtanult élni a véleménynyilvánítás szabadságával. Volt, aki már elõbb is ismerte, van, aki máig nem tudja, hogy mi az, de az összteljesítmény biztató. A véleményszabadság, bár mozgalmas gyermekkora volt, és még kamaszként is rúgták-pofozták, szépen felcseperedett. Büszkék lehetünk, hogy a miénk.

Ám van neki egy ikertestvére is, akirõl gyakran megfeledkezünk. Neki sokkal nehezebb sor jutott: elhanyagolták, alig törõdik vele valaki. Ezt a testvért információszabadságnak hívják. Ez a sorozat róla fog szólni.

A magyar alkotmány egyazon mondatában szerepel a véleménynyilvánítás és a közérdekû adatok megismerésének és terjesztésének szabadsága. Nem véletlenül: hiszen ahhoz, hogy valamilyen kérdésben felelõsen véleményt alkothassunk és nyilváníthassunk, információknak is a birtokában kell lennünk. Ám míg véleménnyel bármely napszakban, bármely ügyben minden magyar állampolgár rendelkezik, és azt szívesen meg is osztja ivócimborájával, esetleg levakarhatatlan kis matricák formájában a BKV utazóközönségével, s ha politikus, a reggeli tévémûsorok riportereivel, addig információval a populáció elhanyagolható része bír.

A közérdekû információk jelentõs részét ugyanis annyira eldugták ebben az országban, hogy gyakran nem is tudjuk, mi tartozik ebbe a körbe, és mi az, aminek valóban titokban kell maradnia, mert különben valamely súlyos állami érdek sérül, vagy a nyilvánosság mások magánéletébe gázolna bele. Bár közérdekû adatok a hatályos jogszabályok, ingyen mégsem férhetünk hozzájuk. Közérdekû, hogy a rendõr, határõr, vámos milyen utasítások, intézkedések szerint cselekszik - ám ezeket az elõírásokat a jogszabályokból közvetlenül nem lehet kiolvasni, és nem ismerhetjük meg õket máshonnan sem. Közérdekû, hogy a kormányüléseken mi hangzik el - mégsem tájékozódhatunk felõle. A köztársaság minden polgárának jogában áll tudni, hogy a költségvetési kiadásokat fillérre hogyan költik el, ám jobbára ez is homályban marad.

Bármilyen, a véleménynyilvánítást elõre korlátozó rendszerrõl alaposan feltételezhetõ, hogy alkotmányellenes - ezt az Egyesült Államok Legfelsõbb Bíróságának ítélete mondta ki a Washington Post és a New York Times államtitok-sértési perében a hetvenes évek elején. A teljes amerikai igazságszolgáltatást két hét alatt megjárt ügyben a bíróság megvédte a sajtó, illetve a közérdekû adatok megismerésének a szabadságát, és a Pentagon hadititkai szabadon megjelenhettek a beperelt lapokban.

A példa távolinak tûnik, pedig nem az. A magyar információszabadság ugyanis igencsak hasonlít az amerikaira, legalábbis törvényi szinten. A szabályozás nem rossz, az alkotmány és az adatvédelmi törvény (mely egyben a közérdekû adatok megismerését is garantálja) igen szélesen határozza meg a közérdekû adatok fogalmát, és erõs jogosítványokat ad az informálódni vágyóknak.

A jó szabályozás azonban kevés ahhoz, hogy a titkolózás évszázados hagyományait semlegesítse. A magyar közhatalom szervei szinte kivétel nélkül - az Alkotmánybíróságtól a törvényhozói, a végrehajtói, a bírói hatalmi ágon keresztül a legalsóbb szintû hivatalokig és a helyi önkormányzatokig - irtóznak a közérdekû információk nyilvánosságra hozatalától. Pedig ha Magyarország bármely közhatalmat gyakorló intézménye korlátozza a közérdekû adatok megismerését, és ezáltal a szabad véleményalkotást, az alkotmányunkat sérti meg. Azt akadályozzák ezzel, hogy széles körû, korlátoktól mentes, heves, valódi viták alakuljanak ki. Ezzel pedig alapot adnak annak a feltételezésnek, hogy a közhatalmi szféra nem tud demokratikusan, a nyilvánosság legteljesebb rálátása mellett mûködni. Képtelen arra, hogy elismerje hibáit és megpróbálja azokat kijavítani; tartósítja a rossz, gyakran korrupt gyakorlatot, és rutinná teszi a törvénysértést.

Legjobb tehát, ha nem is az államtól várjuk el, hogy enyhítse az emberek kiszolgáltatottságát a hatalomnak, s õ bontakoztassa ki a nyilvánosságot és virágoztassa fel az információszabadságot. Hisz ezt egy alkotmányos alapjogunk szavatolja. Csakhogy ezzel a joggal ritkán élünk. Vajon miért nem használjuk ki jobban az információszabadság adta lehetõségeket? Vajon egyszerû lustaságból nyugszunk-e bele abba, hogy tudatlanok maradunk, és bármit be lehet nekünk mesélni? Netán valamilyen szörnyû ármány miatt nem férünk hozzá a közérdekû adatokhoz? A közérdekû adatok köre rendkívül széles, megismerésükhöz rengeteg energia kell. És kinek van ideje utánajárni az ügyeknek, kelletlen köztisztviselõket szóra bírni, irattárakat bányászni, használhatatlan vagy egyedül a fõhivatalnok széles mosolyát bemutató hivatali honlapokat böngészni?

Az információszabadság részben akkor lehet mûködõképes, ha azok, akiknek ez a hivatásuk, kérdeznek, feltárnak, utánajárnak, és végül mindezt leírják. S azért nem mûködik maradéktalanul mégsem, mert belenyugszunk, hogy a napilapokban nem létezõ vagy valaha létezett, de idõközben zombivá vált politikusok véleményét olvassuk tucatszámra. Az információszabadság érvényesítése a sajtó elsõdleges feladata lenne: ám a sajtó nemegyszer átáll a kormányzat oldalára, és cserbenhagyja a kormányzottakat. Persze reménykedhetünk erõsen, hogy nem ilyen vészes a helyzet, de a puszta remény a változtatáshoz nem szokott elég lenni. Valamit a honpolgároknak is tenniük kell. Hisz a törvény nem tesz különbséget a sajtó és az egyszerû állampolgár között.

A magyar jogrendszerben minden egyes esetben a titkolózó állami szervnek kell azt a vélelmet megdöntenie, hogy törvényellenesen titkol el információkat. Ahhoz azonban, hogy a hatalom minél ritkábban tartson súlyos indokok nélkül valamit titokban, minduntalan rá kell kényszeríteni, hogy nyilvános bírósági tárgyaláson bizonyítsa be: most az egyszer nem alkotmányellenesen titkolózott. Bárki végiggondolhatja tehát, hogy mi az, amit meg szeretne kérdezni az államtól. Aztán amit kiötölt, vesse papírra, és az adatvédelmi törvény 19. paragrafusára hivatkozva egy kis levélben (tértivevénnyel!) küldje el a megfelelõ állami szervnek. A levélben nem árt, ha figyelmezteti a hivatalt: tizenöt napja van az információt kiszolgáltatni, vagy nyolc napon belül indokolással kell megtagadnia a válaszadást. Aztán várja a hatást. Nem ördöngösség. Ha megtagadják a választ, akkor sincs baj, mert a bíróság soron kívül, illetékmentesen jár el: és a perben az alperesnek, azaz az államnak kell megindokolnia, hogy miért nem ad ki adatot.

Az információszabadság nem bonyolult elméleti kategória: hogy élhessünk vele, talán ennyit is elég tudni róla. Ez a sorozat arról szól, hogy a közhatalomnak melyek azok a területei, ahonnan az átlagosnál nehezebb a közérdekû adatokat kinyerni; és segítséget nyújt a hatékony informálódáshoz. Hisz alapvetõ szabadságjogainkat folyamatosan gyakorolnunk kell - különben azt kockáztatjuk, hogy idõvel elenyésznek.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.