Hammer Ferenc: Paszták népe (Repülés)

  • 1997. április 24.

Egotrip

Mondják, hogy Brazília Bahía (vagy Mato Grosso) tartományának címerében azért van egy lángoló kehely, mert a portugál hódítók a folyók felgyújtását helyezték kilátásba az engedelmesség megtagadása esetén, és ajánlatukat kiegészítendő, frappáns demonstrációval éltek: meggyújtottak egy pohár pálinkát. A begyulladt indiánok pedig hallgattak a szóra. Valamivel később hasonló mutatványokkal (jég, mágnes, rádió) arattak nagy sikereket Macondóban a vándorcigányok. Az elemi fizikai törvények közül azonban talán a gravitáció megregulázása kelti a legnagyobb csodálatot. Ez biztosít állandó helyet a levitáló mágusnak a varietékben, ezért irigylik sokan az űrhajósokat és keresnek kárpótlást a népi űrhajózás különböző formáiban (körhinta, LSD, Ikarus busz), és ezért fog mindig csodaszámba menni a repülőutazás. A repülés szakembereinek mindeközben le kell küzdeniük egy meglehetős ellentmondást. Nevezetesen úgy kell minél több embert bepréselni egy repülőbe, hogy (annak ellenére, hogy a biztonság okán el kell érni, hogy az utasok egy helyben maradjanak) az utasoknak nemcsak biztonságban kell érezniük magukat, de ráadásul kimondottan azt kell érezniük, hogy valami rendkívüli élményben volt részük. Röviden és egyszerűen, a repülés tervezői ezt úgy érik el, hogy az utasokat lenyomják gyerekbe.

Mondják, hogy Brazília Bahía (vagy Mato Grosso) tartományának címerében azért van egy lángoló kehely, mert a portugál hódítók a folyók felgyújtását helyezték kilátásba az engedelmesség megtagadása esetén, és ajánlatukat kiegészítendő, frappáns demonstrációval éltek: meggyújtottak egy pohár pálinkát. A begyulladt indiánok pedig hallgattak a szóra. Valamivel később hasonló mutatványokkal (jég, mágnes, rádió) arattak nagy sikereket Macondóban a vándorcigányok. Az elemi fizikai törvények közül azonban talán a gravitáció megregulázása kelti a legnagyobb csodálatot. Ez biztosít állandó helyet a levitáló mágusnak a varietékben, ezért irigylik sokan az űrhajósokat és keresnek kárpótlást a népi űrhajózás különböző formáiban (körhinta, LSD, Ikarus busz), és ezért fog mindig csodaszámba menni a repülőutazás. A repülés szakembereinek mindeközben le kell küzdeniük egy meglehetős ellentmondást. Nevezetesen úgy kell minél több embert bepréselni egy repülőbe, hogy (annak ellenére, hogy a biztonság okán el kell érni, hogy az utasok egy helyben maradjanak) az utasoknak nemcsak biztonságban kell érezniük magukat, de ráadásul kimondottan azt kell érezniük, hogy valami rendkívüli élményben volt részük. Röviden és egyszerűen, a repülés tervezői ezt úgy érik el, hogy az utasokat lenyomják gyerekbe.

Mitől gyerek a gyerek? Többek között attól, hogy állandóan megmondják neki, mit csináljon. Ez a repülőtéren úgy néz ki, hogy mindenféle kiskapukon kell átmenni, mintha bújócskáznánk, a különféle kis papírcetlik segítségével egy kisebb akadályversenyt is abszolvál az utas, mielőtt beszáll a gépbe. A légikisasszonyok nem nőiesen, nem is fiatalosan, hanem nevelő nénisen öltözködnek, a férfiak (légiúrfiak?) pedig valami operett-katonaruhát viselnek, ami ugye par excellence autoritás. Sorban állás itt, ott, nevelő néni mosolyog, képletesen megfogja a kezedet, terelgetnek ide-oda. Aztán attól gyerek a gyerek, hogy (a felnőttekhez képest) kevésbé gondolkoznak rendszeresen, a dolgok önmagukban jelennek meg a gyermeki elmében, nincs ok, nincs következmény. Ez a repülőn úgy jelenik meg, hogy a gépbe egy nagy harmonikakukacon át lehet bejutni, mert lehetőség szerint el kell tüntetni minden technikát, ugyanis az instrumentális, oksági magyarázatokat indít el (mitől repül a gép, mitől esik le stb.), ez pedig kiküszöbölendő, mivel a kérdés félelmet szül. Itt minden magától megy, itt nincs "révén", nincs magyarázat: csak. De az gyengéden. (Hasonlót mond Roland Barthes egy másik közlekedési eszköz, a Citroën mitológiájáról.) Aztán a gyermeki én izoláltabb, mint a társas világra már rászokott felnőtti én. Ezt az elszigeteltséget úgy hozzák létre, hogy az utasokat úgy ültetik le, hogy senki ne lássa a másikat; ha valaki nagyon nyújtogatja a nyakát, ott terem a kisasszony, és teletömi a száját mogyoróval.

Bevezetnek a gépbe, jön a katasztrófabemutató (lélegezz nyugodtan, miközben zúg a gép lefelé ezerrel [km/h], ne zavarjon, ha a melletted ülő esetleg fotelostul elrepült volna), egy kis borzongás jót tesz a vérkeringésnek, de ami fontosabb ilyenkor, a katasztrófa-mumus háziasítja a halálfélelmet, mindenkinek eszébe jut, hogy a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód, merthogy egymillió utas közül 0,3-nek görbül meg a hajszála, aztán huss, és már itt is az ingyenpia, mert a gyerek attól igazán gyerek, hogy szereti a hasát. Jön a terüljasztalkám, mindenki iszik, amennyi belefér (ma gyereknap van!). A légikisasszonyok nyájaskodnak, minden mozdulatuk mosolyog, még ha bosszankodnak is, az is csak tréfás korholás a leesett pohárnak, na-na, kis hamis. Amikor izomból leöntenek narancslével, akkor is mosolyognak (szemben az éttermekkel, ahol ilyenkor a beijedt-lelkes zakópucolósdi dukál), ilyenkor kedélyes, majdhogynem dévaj mozdulatokkal pamacsolják bele a tweedbe a juice-t, á, annyi baj legyen, kis szuri, nem fáj. (Ha gyerek van a repülőn, az igazán fájdalmas, mert szegényeknek el kell szenvedniük a gyereklét összes kötelezettségét, azaz megtömetés csokival/mogyoróval és terrorizálás kifestőkönyvvel és/vagy macival.) Leszállás előtt pedig rituális mosakodás a felgőzölt damasztkendőkkel: vissza a felnőttlétbe, vedd a csomagod és fuss, le ne késd az átszállást Aprajafalvába, ahonnan jöttél.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Se csoda, se ítéletnap nem várható az Otthon Starttól

Sok a nyitott kérdés a 3 százalékos lakáshitelek lehetséges hatásairól: az első lakásra sorban állók közül sokan inkább csalódhatnak majd, és az évi több tízezer új lakás sem tűnik megalapozott várakozásnak – viszont a program a költségvetésnek is talán csak szélsőséges esetben okoz fenntarthatatlan terhet.

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).