Kádár Tamás: Reklámocska

  • 1996. december 12.

Egotrip

Nagyon nehéz - komolyan - olyan reklámot csinálni, ami nem hat. Illetve mi az a "hatás"? Először is a reklám vagy valamilyen, vagy semmilyen. Hogy ez mit jelent? A valamilyen reklám - így vagy úgy - egyéniséget hordoz, az alkotók, az ügyfél vagy a termék egyéniségét. A semmilyen reklám is hordoz egyéniséget, csak sokkal általánosabb értelemben. Azaz: beáll egy biztonságos sorba, szépen fényképezett szép emberek szép termékkel csinálnak valamit, pont úgy, mint a másik cég reklámjában. Az ember hajlamos lenne azt gondolni, hogy a valamilyen reklámoknak lehet csak hatásuk. Ez nem igaz. Az emberek túlnyomó többsége, ha választania kell két hasonló termék közül, azt választja, amelyiket reklámozzák, egyszerűen azért, mert arról már rendelkezik valamiféle információval. Ily módon tehát a semmilyen reklám is hat, olyan értelemben, hogy fogyasztásra ösztönöz - és ne felejtsük el, ez a reklámok elsődleges célja.
És hogyan hat a reklám?

És hogyan nem hat?

Nagyon nehéz - komolyan - olyan reklámot csinálni, ami nem hat. Illetve mi az a "hatás"? Először is a reklám vagy valamilyen, vagy semmilyen. Hogy ez mit jelent? A valamilyen reklám - így vagy úgy - egyéniséget hordoz, az alkotók, az ügyfél vagy a termék egyéniségét. A semmilyen reklám is hordoz egyéniséget, csak sokkal általánosabb értelemben. Azaz: beáll egy biztonságos sorba, szépen fényképezett szép emberek szép termékkel csinálnak valamit, pont úgy, mint a másik cég reklámjában. Az ember hajlamos lenne azt gondolni, hogy a valamilyen reklámoknak lehet csak hatásuk. Ez nem igaz. Az emberek túlnyomó többsége, ha választania kell két hasonló termék közül, azt választja, amelyiket reklámozzák, egyszerűen azért, mert arról már rendelkezik valamiféle információval. Ily módon tehát a semmilyen reklám is hat, olyan értelemben, hogy fogyasztásra ösztönöz - és ne felejtsük el, ez a reklámok elsődleges célja.

Azonban ez még csak az egyik fajta hatás. A másik, ahogy maga a film, a plakát vagy a sajtóhirdetés vált ki érzelmeket - negatív vagy pozitív érzelmeket. Ez természetesen nem a terméket minősíti, sőt sokszor az érzelem előjele egyáltalán nem befolyásolja magát a vásárlást, illetve a fogyasztást. Ilyenkor a reklámosok arra játszanak, hogy ha beszélnek a filmről, plakátról stb., az magával viszi a terméket is. Hát, mit mondjak, nem mindig. Én magam sok olyan cannes-i díjnyertes reklámfilmet láttam, amin legalább félóráig röhögtem vagy meghatódtam, de a reklám tárgyára egyáltalán nem emlékszem már.

A cél - legalábbis szerintem - az, hogy mi, akik csináljuk ezeket a reklámokat, megteremtsünk egy egyensúlyt a fogyasztásra ösztönzés és a jobb szó híján művészi hatás között. A nehézség a határvonal megtalálása. Mármint annak a határvonalnak, hogy meddig akarom belevinni az egyéniségemet. Ha az alkotók túlságosan ragaszkodnak egy ötlethez, sokkal nagyobb a kockázat. Az egy gegre épülő reklámok vagy bejönnek, mint a "Müszi", vagy elfelejtődnek, mint a "Fektessen be" (tisztában vagyok vele, hogy ha emlékszem rá, mégsem felejtődött el egészen, de hát valahogy csak kell példát hoznom). Nem hiszem, hogy van ember, aki előre megmondja, mi fog bejönni és mi nem. Ez szerencse kérdése is. Legalábbis sokszor.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.