Kálmán C. György: Magánvalóság

  • Kálmán C. György
  • 2004. szeptember 16.

Egotrip

- Felmostad a konyhát? Puskaporos volt a levegõ, éreztem. - Felmostad a konyhát? - kérdezte a feleségem, már emeltebb hangon. De az én lelkiismeretem - ezúttal - tiszta volt, miként a konyha.

Gyűlöletbeszéd

- Felmostad a konyhát?

Puskaporos volt a levegő, éreztem.

- Felmostad a konyhát? - kérdezte a feleségem, már emeltebb hangon. De az én lelkiismeretem - ezúttal - tiszta volt, miként a konyha.

- Fel, persze. - Az ilyen kis győzelmek a legszebbek. Láttam, kimegy ellenőrizni, jól van, csak rajta.

- Figyelj - tért vissza sápadtan, sziszegve -, mi a francot csinálsz te, mondd csak? Hát tökhülye vagy? Képes vagy a macskával felmosni? Hát van neked eszed?

Na, ezt nem bírom. Meg is mondtam:

- Na, ezt nem bírom. Ezt a gyűlöletbeszédet. Szégyellhetnéd magad.

Elakadt a lélegzete. Erre nem számított.

- Hogy miiii? Eszeden vagy?

- Bizony. Süt belőled a gyűlölet, üvöltesz velem, emberi mivoltomban alázol porig. Nem érvelsz, csak elemi indulatok törnek ki belőled. Ez a gyűlöletbeszéd.

A székre roskadt. Fél győzelem.

- Mégis, mit gondolsz, az szerinted teljesen rendben van, hogy a macskát használod felmosórongynak? - kérdezte feltűnően halkan.

- Itt nem erről van szó. Az a te bajod, hogy zsidó vagyok.

- Hogy miiiiii?

- Nézd, én megértem, erről eddig nem beszéltünk. Elég szerencsétlen dolog, hogy egy ilyen csekélységgel kapcsolatban tör ki belőled a rasszizmus.

Döbbenten nézett, nem szólt, láttam, hogy az elevenjére tapintottam.

- Ami pedig a felmosást illeti, nézd, ez történeti kategória. Volt idő, amikor még nem is ismerték a felmosórongy fogalmát, ennek a kategóriának is megvan a maga története, s ki tudja, az unokáink mit fognak rajta érteni. Nem szabad elkapkodni az ítélkezést. Nem lehet ilyen egyszerűen elintézni a dolgot, a mindennapi tapasztalatba beleragadva. Van ennek egy történeti dimenziója.

- Szóval ezentúl a macskával akarsz felmosni? Mert neked úgy tartja úri kedved? Mert te szarsz a macskára, mi?

Higgadt maradtam.

- Az a probléma azzal, amit mondasz, hogy egyfajta hamis humanista logikát húzol rá a történeti diskurzusra, ezzel átpolitizálod, és úgy véled, ezzel eljuthatunk egyfajta igazsághoz, mármint amit te igazságnak nevezel, holott igazság nincs, csak különféle nézőpontok vannak, és ezek dialógusából, a közöttük folyó nagy vitában alakulhat ki valami, amit konszenzuálisan és nagyon időlegesen elfogadunk. A te diskurzusod alapvetően téves, mert két szempontot kever össze, amelyeket élesen szét kellene választani. Az emberiességi szempontoknak semmi közük a felmosás aktusához, vedd ezt észre. Ráadásul megfosztod a problémát történeti dimenziójától, és azt sugallod, hogy te birtokában vagy az igazságnak. Ugyan már.

A kezébe temette az arcát.

- Miért nem bírod egyszerűen elismerni, hogy hülyeséget csináltál? Miért?

- Én ezt másképp látom. Nézd, a céljaink közösek. Például hogy legyen tiszta a konyha. Amit tettem, kizárólag ezért tettem, történetfilozófiailag, politológiailag és nyilvánosságkritikailag megfontoltan. Vannak pillanatok, amikor látszólag merész lépésekkel kell előállnunk. Nagyon sajnálom, hogy előítéletes, gyűlöletbeszédes, fundacionalista, rasszista, átpolitizált beszédmóddal tudsz csak reagálni. Én a te indulataidat is megértem, de lásd be, túlságosan szubjektív, indulatoktól áthatott, kontrollálatlan volt a reakciód.

Már nem figyelt oda. Óvatosan, kissé bandzsítva szívta fel a fecskendőbe az anyagot. Pedig tudja, hogy utálom a szurit.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.