Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2002. július 18.

Egotrip

Nyelvi-logikai-filozófiai megfontolások

Jelen értekezésem tárgya a megvitatás leblokkolásának, megakadályozásának, felfüggesztésének vagy meghiúsításának jelensége, jelesen két olyan módja, amely napjainkban és társadalmunkban meghatározó. Miután vitapartnerünket, beszélgetőtársunkat, a kommunikáció másik résztvevőjét hajdúval megveretni már nem szokás, zsandárokat nem hívunk rá, csizmájára nem pökünk, s általában is igyekszünk megőrizni a kulturált társalgás látszatát, olyan stratégiák alakultak ki, amelyek sikeresen elhárítják a diszkusszió számunkra kellemetlen folytatását, s a megoldhatatlan ismeretelméleti probléma mezében vetnek hamarost véget a diskurzusnak.

Az egyik módszer a "hipotetikus kérdésekre" történő hivatkozás, amely eredetét állítólag valamely külhoni (miniszter)elnöktől veszi, márpedig a (miniszter)elnökök, tudjuk, filozófiai kérdésekben mindig is szaktekintélyeknek számítottak. Az ismeretelméleti kétely a pusztán képzeletbelileg létező valóság megismerhetőségét és a való világgal való összefüggését (egyáltalán: kontinuitását) illeti: meg lehet-e válaszolni olyan kérdést, amely nem a valóságosan létező világ tényeire, hanem feltételezésekre vonatkozik? ("Hipotetikus kérdésekre nem válaszolok.") Egyszerű példával: nem viszek magammal esernyőt, és valaki megkérdezi: "Mit csinálsz, ha elered az eső?" Vagy ezt: "Mit csináltál volna, ha elered az eső?" Az előbbi kérdés esetleg, az utóbbi feltétlenül a "hipotetikus kérdés" kategóriája alá sorolódik ezen (miniszter)elnöki logikában, amelyre nem lehet válaszolni. Ahelyett tehát, hogy a kérdezőt egyszerűen pofán vágnánk, elküldenénk a véresre, vagy hidegen közölnénk, hogy "nincs válasz" - mosolyogva hivatkozunk az immár közismert tételre, miszerint "hipotetikus kérdésekre nem válaszolunk".

Némi gondot okozna, ha a kérdéseket - amelyeknek számos felosztása lehetséges, persze - a hipotetikus-nem hipotetikus dimenzióban kívánnánk elhelyezni, ily módon sajnos a kérdések jelentős többsége a hipotetikus mezőbe kerülne, és minden párbeszéd elég nyögvenyelőssé válna. Szerencsére a közszereplő nincs efféle nyelvfilozófiai mutatványokra rászorulva, voltaképpen bármely kérdést könnyedén "hipotetikusnak" minősíthet, és csak arra válaszol, amire akar, mégis megőrzi a készséges, udvarias, ám megfontolt partner imidzsét. A "hipotetikus" szóval mintegy leszereli a kérdezőt, rávilágít, hogy a mi kis köznapi kommunikációnk fölött van egy mélyebb, igazabb, filozófiai szint, ahonnan a könnyed csevegés, a kérdés-válasz automatizálódott váltakozása hamisnak, félrevezetőnek, ismeretelméletileg problematikusnak látszik. A kérdezőnek egy pillanatra el kell gondolkodnia azon, hogy vajon nem veszedelmes felületességgel, egyenesen gonosz, aljas módon fogalmazta-e meg kérdését, s még jó, ha ezzel az elegáns episztemológiai érvvel megúszta.

A másik módszer az igazolás, bizonyítás, bizonyíték, levezetés, meggyőződés problémáival áll kapcsolatban. Ha az asztalon ott áll egy pohár, és egyikünk állítja ezt a tényt, másikunk azért tagadhatja; noha a kommunikáció gyakorlatában általában sikerrel zajlik ilyen esetben a meggyőzés, soha nem lehetünk biztosak abban, hogy a bizonyítás mely pontján makacsolja meg magát vitapartnerünk, melyik az a pont, ahol nem fogadja el a bizonyítékot. Az emlékezetes vicc szerint Kohn és Grün vadászni mennek, lőnek egy medvét, majd bemennek a fogadóba áldomást inni. Mikor kijönnek, a medve nincs sehol. "Hol a medve, Grün?" - kérdi Kohn. "Milyen medve?" "Hát amit lőttünk." "Mit csináltunk?" "Elmentünk vadászni, ugye?" "Igen." "Volt nálunk puska, ugye?" "Igen." "Megláttunk egy nagy barna medvét, ugye?" "Igen." "Lelőttük, ugye?" "Igen." "Aztán bejöttünk ide a fogadóba áldomást inni, a medvét meg kint hagytuk, ugye?" "Igen." "Na. Akkor hát hol a medve?" "Milyen medve?"

A bizonyosság nem egyszerű dolog. A bizonyosság kommunikálása, a tényekről való meggyőzés, a levezetés ráadásul nem pusztán a szubjektum dolga, hanem interszubjektív aktus, amelyhez legalábbis hasonló konvenciókra, célokra, előfeltevésekre volna szükség. A fenti esetben valószínűsíthető, hogy Grün egyszerűen csak hülye, Kohn ezért nem jut vele dűlőre. De lehetnek más esetek is. Mi szolgálna például megfelelő bizonyítékul arra, hogy nem történt választási csalás? A választási eredmények (mint tényállítás) csöppet sem számítanak bizonyítéknak azok számára, akik csalást emlegetnek. Ha újraszámlálás volna, és nem az általuk elvárt (előfeltételezett) eredmény jönne ki, rendíthetetlenül elutasítanák mindazt, amit partnerük kézenfekvő bizonyítéknak gondol. A jeles építész és magyargondolkodó határozottan kijelentette, hogy csalás történt, és ezt mindenki tudja. Mármost van-e egyáltalán bármilyen elvi lehetősége annak, hogy ennek az ellenkezőjét bárki bizonyítsa?

Jól el tudjuk képzelni, hogy Kohn káromkodott egyet az orra alatt, vállára vette a puskát, és elindult hazafelé, megfogadva, hogy ezzel az idiótával aligha fog újra vadászni menni. Grün (ha mégsem teljesen hülye, hanem mondjuk sutytyomban, amíg Kohn pisilt, jó pénzért eladta a vadat a pakulárnak), megúszott egy hosszadalmas vitát, véget vetett a kellemetlenségeket ígérő diskurzusnak. Az Újraszámlálók Köre ugyanígy az ismeretelmélet súlyos kérdéseit mozgósítja: bizonyos tényeket elfogad, de sosem tudhatjuk, hol az a pont, ahol ismét a csalásról kezd majd szónokolni. Nem a megvitatás, átgondolás, bizonyítás a célja. Egyáltalán: maga a kommunikáció sem. Jól elvan a maga igazságával.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.