Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2002. július 18.

Egotrip

Nyelvi-logikai-filozófiai megfontolások

Jelen értekezésem tárgya a megvitatás leblokkolásának, megakadályozásának, felfüggesztésének vagy meghiúsításának jelensége, jelesen két olyan módja, amely napjainkban és társadalmunkban meghatározó. Miután vitapartnerünket, beszélgetőtársunkat, a kommunikáció másik résztvevőjét hajdúval megveretni már nem szokás, zsandárokat nem hívunk rá, csizmájára nem pökünk, s általában is igyekszünk megőrizni a kulturált társalgás látszatát, olyan stratégiák alakultak ki, amelyek sikeresen elhárítják a diszkusszió számunkra kellemetlen folytatását, s a megoldhatatlan ismeretelméleti probléma mezében vetnek hamarost véget a diskurzusnak.

Az egyik módszer a "hipotetikus kérdésekre" történő hivatkozás, amely eredetét állítólag valamely külhoni (miniszter)elnöktől veszi, márpedig a (miniszter)elnökök, tudjuk, filozófiai kérdésekben mindig is szaktekintélyeknek számítottak. Az ismeretelméleti kétely a pusztán képzeletbelileg létező valóság megismerhetőségét és a való világgal való összefüggését (egyáltalán: kontinuitását) illeti: meg lehet-e válaszolni olyan kérdést, amely nem a valóságosan létező világ tényeire, hanem feltételezésekre vonatkozik? ("Hipotetikus kérdésekre nem válaszolok.") Egyszerű példával: nem viszek magammal esernyőt, és valaki megkérdezi: "Mit csinálsz, ha elered az eső?" Vagy ezt: "Mit csináltál volna, ha elered az eső?" Az előbbi kérdés esetleg, az utóbbi feltétlenül a "hipotetikus kérdés" kategóriája alá sorolódik ezen (miniszter)elnöki logikában, amelyre nem lehet válaszolni. Ahelyett tehát, hogy a kérdezőt egyszerűen pofán vágnánk, elküldenénk a véresre, vagy hidegen közölnénk, hogy "nincs válasz" - mosolyogva hivatkozunk az immár közismert tételre, miszerint "hipotetikus kérdésekre nem válaszolunk".

Némi gondot okozna, ha a kérdéseket - amelyeknek számos felosztása lehetséges, persze - a hipotetikus-nem hipotetikus dimenzióban kívánnánk elhelyezni, ily módon sajnos a kérdések jelentős többsége a hipotetikus mezőbe kerülne, és minden párbeszéd elég nyögvenyelőssé válna. Szerencsére a közszereplő nincs efféle nyelvfilozófiai mutatványokra rászorulva, voltaképpen bármely kérdést könnyedén "hipotetikusnak" minősíthet, és csak arra válaszol, amire akar, mégis megőrzi a készséges, udvarias, ám megfontolt partner imidzsét. A "hipotetikus" szóval mintegy leszereli a kérdezőt, rávilágít, hogy a mi kis köznapi kommunikációnk fölött van egy mélyebb, igazabb, filozófiai szint, ahonnan a könnyed csevegés, a kérdés-válasz automatizálódott váltakozása hamisnak, félrevezetőnek, ismeretelméletileg problematikusnak látszik. A kérdezőnek egy pillanatra el kell gondolkodnia azon, hogy vajon nem veszedelmes felületességgel, egyenesen gonosz, aljas módon fogalmazta-e meg kérdését, s még jó, ha ezzel az elegáns episztemológiai érvvel megúszta.

A másik módszer az igazolás, bizonyítás, bizonyíték, levezetés, meggyőződés problémáival áll kapcsolatban. Ha az asztalon ott áll egy pohár, és egyikünk állítja ezt a tényt, másikunk azért tagadhatja; noha a kommunikáció gyakorlatában általában sikerrel zajlik ilyen esetben a meggyőzés, soha nem lehetünk biztosak abban, hogy a bizonyítás mely pontján makacsolja meg magát vitapartnerünk, melyik az a pont, ahol nem fogadja el a bizonyítékot. Az emlékezetes vicc szerint Kohn és Grün vadászni mennek, lőnek egy medvét, majd bemennek a fogadóba áldomást inni. Mikor kijönnek, a medve nincs sehol. "Hol a medve, Grün?" - kérdi Kohn. "Milyen medve?" "Hát amit lőttünk." "Mit csináltunk?" "Elmentünk vadászni, ugye?" "Igen." "Volt nálunk puska, ugye?" "Igen." "Megláttunk egy nagy barna medvét, ugye?" "Igen." "Lelőttük, ugye?" "Igen." "Aztán bejöttünk ide a fogadóba áldomást inni, a medvét meg kint hagytuk, ugye?" "Igen." "Na. Akkor hát hol a medve?" "Milyen medve?"

A bizonyosság nem egyszerű dolog. A bizonyosság kommunikálása, a tényekről való meggyőzés, a levezetés ráadásul nem pusztán a szubjektum dolga, hanem interszubjektív aktus, amelyhez legalábbis hasonló konvenciókra, célokra, előfeltevésekre volna szükség. A fenti esetben valószínűsíthető, hogy Grün egyszerűen csak hülye, Kohn ezért nem jut vele dűlőre. De lehetnek más esetek is. Mi szolgálna például megfelelő bizonyítékul arra, hogy nem történt választási csalás? A választási eredmények (mint tényállítás) csöppet sem számítanak bizonyítéknak azok számára, akik csalást emlegetnek. Ha újraszámlálás volna, és nem az általuk elvárt (előfeltételezett) eredmény jönne ki, rendíthetetlenül elutasítanák mindazt, amit partnerük kézenfekvő bizonyítéknak gondol. A jeles építész és magyargondolkodó határozottan kijelentette, hogy csalás történt, és ezt mindenki tudja. Mármost van-e egyáltalán bármilyen elvi lehetősége annak, hogy ennek az ellenkezőjét bárki bizonyítsa?

Jól el tudjuk képzelni, hogy Kohn káromkodott egyet az orra alatt, vállára vette a puskát, és elindult hazafelé, megfogadva, hogy ezzel az idiótával aligha fog újra vadászni menni. Grün (ha mégsem teljesen hülye, hanem mondjuk sutytyomban, amíg Kohn pisilt, jó pénzért eladta a vadat a pakulárnak), megúszott egy hosszadalmas vitát, véget vetett a kellemetlenségeket ígérő diskurzusnak. Az Újraszámlálók Köre ugyanígy az ismeretelmélet súlyos kérdéseit mozgósítja: bizonyos tényeket elfogad, de sosem tudhatjuk, hol az a pont, ahol ismét a csalásról kezd majd szónokolni. Nem a megvitatás, átgondolás, bizonyítás a célja. Egyáltalán: maga a kommunikáció sem. Jól elvan a maga igazságával.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.