Keresztury Tibor: Keleti kilátások (Nyomottak, hó, Foucault)

  • 1999. február 25.

Egotrip

Azon gondolkodtam a hó fogságában, miért vonzom úgy, mint méhet a lép, a nyomottakat. Felismerik bennem lelki társukat? Megneszelik fogékonyságomat? Aznap hívott öt év után a példának okáért egykori szépséges barátném, megyeszerte ismert, híres nagy ribanc, jelenleg pedagógus Szolnokon. Alföld - morgom a kagylóba, azon belül Keresztury vagyok, mire zokogásba fúló hangon közli, hogy jön felé egy terminátor kivont pallossal a monitoron. Fallosszal, érdeklõdtem, hogy kiderítsem, mekkora a baj. Pallos, te vadbarom, nyugtatott meg szipákolva, és hogy csak el akar búcsúzni, mielõtt lesújt. Tüneti kezelésként azt ajánlottam, vegye fel a harcot az egérrel támadója ellen, de kiderült, nincs a képernyõn ikon. Mivel nekem minden ember számít, átharsogtam a sírásán, hogy akkor azonnal húzza ki a falból a dugót. Na, gondoltam, amikor letette, ma se keltem fel hiába, már kilenckor - éhgyomorra - megmentettem egy életet.

Keleti kilátások

Nyomottak, hó, Foucault

Azon gondolkodtam a hó fogságában, miért vonzom úgy, mint méhet a lép, a nyomottakat. Felismerik bennem lelki társukat? Megneszelik fogékonyságomat? Aznap hívott öt év után a példának okáért egykori szépséges barátném, megyeszerte ismert, híres nagy ribanc, jelenleg pedagógus Szolnokon. Alföld - morgom a kagylóba, azon belül Keresztury vagyok, mire zokogásba fúló hangon közli, hogy jön felé egy terminátor kivont pallossal a monitoron. Fallosszal, érdeklõdtem, hogy kiderítsem, mekkora a baj. Pallos, te vadbarom, nyugtatott meg szipákolva, és hogy csak el akar búcsúzni, mielõtt lesújt. Tüneti kezelésként azt ajánlottam, vegye fel a harcot az egérrel támadója ellen, de kiderült, nincs a képernyõn ikon. Mivel nekem minden ember számít, átharsogtam a sírásán, hogy akkor azonnal húzza ki a falból a dugót. Na, gondoltam, amikor letette, ma se keltem fel hiába, már kilenckor - éhgyomorra - megmentettem egy életet.

Vagy itt van ez a másik filozófus kinézetû. Akárhányszor kiteszem a lábam, mindig beleütközök. Reggel nyolctól délutánig kering a környékbeli kis boltok között, egyet iszok, egyet viszek, kezicsókolom. Bolygó névre hallgat az utcánkban, diplomás, nemzeti érzelmû, de nem bigott, mert amikor meg akarják verni, Szekeres Imrére hivatkozik. Megissza a Borsodiját A boltban szeszes italt fogyasztani tilos! felirat alatt, menet közben felkapja a másikat, beleilleszti a szájába, de úgy, hogy mindeközben le sem lassít, meg sem áll, ily módon a következõ állomásig pont kitart. Büffent egy diszkrétet, leadja az üveget, s már mondja is, mikéntha nem tudná még senki: egyet iszok, egyet viszek, kezicsókolom. Délre mehet le egy láda ebben a rettentõ tempóban, de részegnek nem láttam soha, nyilván az állandó testmozgás miatt. Ellenben, ha meglát, azonnal megállít, nagy szeretettel üdvözöl; nem érek rá, mondja, de azért minden áldott alkalommal megoszt velem, senki mással, egy szerteágazó történetet, melynek - õt is beleértve - egyik szereplõjét sem ismerem. Jó, mi? - kérdezi a végén hátbavágva, félig már rohanva, - felelem.

Biztos rám van írva, gondoltam a hó fogságában, hogy magam is érintett vagyok - ezért találnak meg évek óta mind a mániások, kényszeresek, képzelõdõk, téveszmések, holdkórosok, szomorúak, nagyivók, ködevõk, ufók, hipochonderek; a szelídebbek éppúgy, mint a minõsített esetek. Aztán olyan történt, amilyen egyébként nem szokott: Foucault jutott az eszembe, aki azt írja valahol, hogy a normalitás kritériumai nem örök isteni törvényeken nyugszanak, hanem a többség törékeny és változékony konszenzusán. Hát igen, bólogattam, így van ez, de ennél a hóhelyzet kellõs közepén nem jutottam tovább, így sajnos nem tudtam levonni a konzekvenciát. A hóhelyzet pedig nálunk azért állt elõ, mert a házban mindenki mindig a másikra vár. Ennélfogva többször kellett a szemeteskocsi után futnom jattal, ugyan, forduljon vissza már, mert senki sem húzta ki idõre a három megtömött kukát. Otthon voltunk szokás szerint most is mindannyian: az ablak mögül lestük, elkezdi-e két nap után végre valaki a lapátolást. Nem kezdte el senki, így a hó Foucault-nál már a lépcsõházi ajtó kilincséig ért. Nekem viszont Pestre kellett mennem: a létkérdések is fontosak, de elsõ a tudomány.

Centirõl centire, vállal nyomtam ki az ajtót, alig tudtam a szûk résen keresztülpréselni magam, de kárpótolt a kínlódásért a mûsor a pályaudvaron. Vonat ugyan nem ment, de a magamfajtának minden pénzt megér, ha a debreceni állomás elektromos menetrendjén a Nyírábrány 14.05 késik 85" sor alatt egyszerre csak eszeveszett pörgés után a Fankfurt a. M. kiírás jelenik meg, s mint egy sírfelirat, ott marad. A tömeg egyfelõl õrjöngött, de nem ezért, ez csak nekem tetszett, másrészrõl teljes apátiában gubbasztott a kofferjén. A MÁV nem hátrált, küzdött a feladattal: megannyi nõnek álcázott Sandokan ült az ablakokban, pedig támadt a banda, kapkodtak a nyakak után a kezek rendesen. Az újságos mindeközben a Lyukasóra tavalyi számain könyökölt, s angyali mosollyal egy önmagából kikelt polgárt nyugtatgatott, aki úgy volt, mint én Foucault-val; elvesztette a fonalat, nem tudta levonni a következtetést. Csak õ azt nem, hogy a nem közlekedõ vonatok halmazába a napi sajtót leszállító postavonat is beletartozik. Vegyen egy buszjegyet - tanácsolta neki végül az a vidám árus -, azon is van betû, s tovább énekelte a gumis Sokolján teljes hangerõvel szóló kedvenc számomat: az arcomat a fénybe fordítom, és a perceket most újra számolom, nincs már semmi baj, hiszen elmúltak a fáradt éjszakáááák, jöjj velem, a fények útjain, veled élem én a boldog napjaim, tira-rí-raram, tí-ra-ra-ra-ram a sok kis viráááág.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.