Keresztury Tibor: Keleti kilátások (Nyomottak, hó, Foucault)

  • 1999. február 25.

Egotrip

Azon gondolkodtam a hó fogságában, miért vonzom úgy, mint méhet a lép, a nyomottakat. Felismerik bennem lelki társukat? Megneszelik fogékonyságomat? Aznap hívott öt év után a példának okáért egykori szépséges barátném, megyeszerte ismert, híres nagy ribanc, jelenleg pedagógus Szolnokon. Alföld - morgom a kagylóba, azon belül Keresztury vagyok, mire zokogásba fúló hangon közli, hogy jön felé egy terminátor kivont pallossal a monitoron. Fallosszal, érdeklõdtem, hogy kiderítsem, mekkora a baj. Pallos, te vadbarom, nyugtatott meg szipákolva, és hogy csak el akar búcsúzni, mielõtt lesújt. Tüneti kezelésként azt ajánlottam, vegye fel a harcot az egérrel támadója ellen, de kiderült, nincs a képernyõn ikon. Mivel nekem minden ember számít, átharsogtam a sírásán, hogy akkor azonnal húzza ki a falból a dugót. Na, gondoltam, amikor letette, ma se keltem fel hiába, már kilenckor - éhgyomorra - megmentettem egy életet.

Keleti kilátások

Nyomottak, hó, Foucault

Azon gondolkodtam a hó fogságában, miért vonzom úgy, mint méhet a lép, a nyomottakat. Felismerik bennem lelki társukat? Megneszelik fogékonyságomat? Aznap hívott öt év után a példának okáért egykori szépséges barátném, megyeszerte ismert, híres nagy ribanc, jelenleg pedagógus Szolnokon. Alföld - morgom a kagylóba, azon belül Keresztury vagyok, mire zokogásba fúló hangon közli, hogy jön felé egy terminátor kivont pallossal a monitoron. Fallosszal, érdeklõdtem, hogy kiderítsem, mekkora a baj. Pallos, te vadbarom, nyugtatott meg szipákolva, és hogy csak el akar búcsúzni, mielõtt lesújt. Tüneti kezelésként azt ajánlottam, vegye fel a harcot az egérrel támadója ellen, de kiderült, nincs a képernyõn ikon. Mivel nekem minden ember számít, átharsogtam a sírásán, hogy akkor azonnal húzza ki a falból a dugót. Na, gondoltam, amikor letette, ma se keltem fel hiába, már kilenckor - éhgyomorra - megmentettem egy életet.

Vagy itt van ez a másik filozófus kinézetû. Akárhányszor kiteszem a lábam, mindig beleütközök. Reggel nyolctól délutánig kering a környékbeli kis boltok között, egyet iszok, egyet viszek, kezicsókolom. Bolygó névre hallgat az utcánkban, diplomás, nemzeti érzelmû, de nem bigott, mert amikor meg akarják verni, Szekeres Imrére hivatkozik. Megissza a Borsodiját A boltban szeszes italt fogyasztani tilos! felirat alatt, menet közben felkapja a másikat, beleilleszti a szájába, de úgy, hogy mindeközben le sem lassít, meg sem áll, ily módon a következõ állomásig pont kitart. Büffent egy diszkrétet, leadja az üveget, s már mondja is, mikéntha nem tudná még senki: egyet iszok, egyet viszek, kezicsókolom. Délre mehet le egy láda ebben a rettentõ tempóban, de részegnek nem láttam soha, nyilván az állandó testmozgás miatt. Ellenben, ha meglát, azonnal megállít, nagy szeretettel üdvözöl; nem érek rá, mondja, de azért minden áldott alkalommal megoszt velem, senki mással, egy szerteágazó történetet, melynek - õt is beleértve - egyik szereplõjét sem ismerem. Jó, mi? - kérdezi a végén hátbavágva, félig már rohanva, - felelem.

Biztos rám van írva, gondoltam a hó fogságában, hogy magam is érintett vagyok - ezért találnak meg évek óta mind a mániások, kényszeresek, képzelõdõk, téveszmések, holdkórosok, szomorúak, nagyivók, ködevõk, ufók, hipochonderek; a szelídebbek éppúgy, mint a minõsített esetek. Aztán olyan történt, amilyen egyébként nem szokott: Foucault jutott az eszembe, aki azt írja valahol, hogy a normalitás kritériumai nem örök isteni törvényeken nyugszanak, hanem a többség törékeny és változékony konszenzusán. Hát igen, bólogattam, így van ez, de ennél a hóhelyzet kellõs közepén nem jutottam tovább, így sajnos nem tudtam levonni a konzekvenciát. A hóhelyzet pedig nálunk azért állt elõ, mert a házban mindenki mindig a másikra vár. Ennélfogva többször kellett a szemeteskocsi után futnom jattal, ugyan, forduljon vissza már, mert senki sem húzta ki idõre a három megtömött kukát. Otthon voltunk szokás szerint most is mindannyian: az ablak mögül lestük, elkezdi-e két nap után végre valaki a lapátolást. Nem kezdte el senki, így a hó Foucault-nál már a lépcsõházi ajtó kilincséig ért. Nekem viszont Pestre kellett mennem: a létkérdések is fontosak, de elsõ a tudomány.

Centirõl centire, vállal nyomtam ki az ajtót, alig tudtam a szûk résen keresztülpréselni magam, de kárpótolt a kínlódásért a mûsor a pályaudvaron. Vonat ugyan nem ment, de a magamfajtának minden pénzt megér, ha a debreceni állomás elektromos menetrendjén a Nyírábrány 14.05 késik 85" sor alatt egyszerre csak eszeveszett pörgés után a Fankfurt a. M. kiírás jelenik meg, s mint egy sírfelirat, ott marad. A tömeg egyfelõl õrjöngött, de nem ezért, ez csak nekem tetszett, másrészrõl teljes apátiában gubbasztott a kofferjén. A MÁV nem hátrált, küzdött a feladattal: megannyi nõnek álcázott Sandokan ült az ablakokban, pedig támadt a banda, kapkodtak a nyakak után a kezek rendesen. Az újságos mindeközben a Lyukasóra tavalyi számain könyökölt, s angyali mosollyal egy önmagából kikelt polgárt nyugtatgatott, aki úgy volt, mint én Foucault-val; elvesztette a fonalat, nem tudta levonni a következtetést. Csak õ azt nem, hogy a nem közlekedõ vonatok halmazába a napi sajtót leszállító postavonat is beletartozik. Vegyen egy buszjegyet - tanácsolta neki végül az a vidám árus -, azon is van betû, s tovább énekelte a gumis Sokolján teljes hangerõvel szóló kedvenc számomat: az arcomat a fénybe fordítom, és a perceket most újra számolom, nincs már semmi baj, hiszen elmúltak a fáradt éjszakáááák, jöjj velem, a fények útjain, veled élem én a boldog napjaim, tira-rí-raram, tí-ra-ra-ra-ram a sok kis viráááág.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.