Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. február 25.

Egotrip

Rettenetesen várom azt az áldott idõt, amikor már nem a szemközti tetõ állapotából kell következtetnem ennek a lehetetlen évszaknak a múlására, amikor nem a lassan az eresz felé sodródó cserepeket kell számolnom ahhoz, hogy tudjam, ez így nem mehet tovább. A cserepek hamarosan leérnek az olvadó hóval együtt a bádogig, aztán közös képviselõ legyen a talpán, aki megállítja õket a peremen, de inkább nem, határozatlanul megpihennek a szélen, aztán - még mindig bizonytalanul - átbillennek a holtponton, és eleinte keringve, majd egyre biztosabb zuhanással stabilizálják pályájukat, hogy belefúródjanak egy borért zavart nyolcéves leányka vállába, végleg megnyomorítva õt. Sikoltozik, aztán abbahagyja.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Ki van készítve a pohár, de a borért ki kell menni a konyhába. Leveszem a polcról a Nagycsarnok egyébként is izgalmas földszintjén vásárolt dugóhúzót, aztán kiemelem a hûtõ mellõl a Cabernet Sauvignont. Állítólag a tavalyi és a tavaly elõtti borok rosszak, de ez kilencvenötös. A dugóhúzó hegyével piszkálom fel a sztaniolt a nyakról, közben persze megszúrom az ujjamat. Amikor lekerül, óvatosan beledöföm ugyanazt a hegyet a parafadugó tetejébe, és lassan, óvatosan elkezdem belecsavarni a szerszámot a dugóba. Egy darabig engedelmesen megy, aztán megakad. Nem erõltetem, a múltkor is kiegyenesedett, amikor erõltettem, inkább várok, hadd szokja egymást a két anyag. Késõbb belemegy, kihúzom a dugót, de látom, hogy a készség így is tönkrement.

Egy vizespohárba töltök két decit, vagy inkább két és felet, aztán beviszem a szobába, és visszaülök a fotelba. Innen belátni a páratlan számokat és a szemközti ház tetejét. Egyszerre csak a felét iszom meg, hogy ne kelljen kimenni újra túl hamar, inkább csak ízlelgetem, forgatom a számban, mintha ízlene.

A rádió közben szól, persze hogy szól, valaki nagyon érdekesen beszél a magyar népzenérõl, sajnos elfelejtettem, hogy kicsoda, de leköt, majd citeráznak, mindjárt elfogy a bor, jönnek a hírek, ilyen szokásosak, hogy erre meg arra mi történt, meg hogy kivel, sosem tudtam követni.

Még négy szóba jöhetõ cserép van szemben, és még másfél liter bor. Ha elfogy, majd lemegyek, és veszek.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.