Kornis Mihály: Naplórészlet

  • 1996. november 14.

Egotrip

95-96-os jegyzetek, munka közben (Kádár), Jeles Andrásnak ajánlom:

Az egész előadás: álom. Nem feltétlenül Kádár János álma, de kreatív hipotézis aszerint gondolkodni, hogy a szertartás kulcsa Kádár elfojtott, kitörőfélben lévő tudattalanja...

Ül a hokedlin, előtte a másik hokedli, azon lábosban grenadírmars. A felesége, az Ország, tisztes távolból vigyázza, tekintetével őrzi. Kádár eszik, kanállal hányja magába rosszkedvűen. Előredől. Meglazítja, majd a fején át lehúzza a nyakkendőjét, és kiveszi a fejét a hurokból. Később ledobja magáról a zakót is, kigombolja az ingét, azt is ledobja magáról. Félmeztelenül trónol a lábos előtt, GUM-öltönynadrágban.

Eszik.

Csermanek János hetvenhét éves korában arra ébred, hogy elszaladt az élet, már minden el van rontva, és nincs menekülés. Pedig hogy vigyázott! Hiszen sejtette, keményen fogta, nem eresztette, ám végül csak kisiklott a kezei közül, feltámadt "a jel nélküli tömegsírban, összedrótozott kézzel és lábbal, arccal lefelé fordítva, két méterre a föld alatt" (Orbán Ottó) fekvő magyar géniusz.

A sokk, amit a szovjet világbirodalom viharos gyorsaságú bukása váltott ki, nem fog elmúlni belőlünk, volt blokktöltelékekből, amíg meg nem értjük, hol és miben volt közös a vétkünk Kádáréval. (Azért nem sikerülnek az 56-os ünnepek se, mert Kádár szelleme jelen van - Horn Gyulán keresztül éppúgy, mint Csurkán meg Potyka bácsin keresztül -, Nagy Imre, Maléter és a többiek szelleme viszont nincs jelen, ugyanezért.) Angyal István: "Ezekhez én nem jövök le, még szélnek se..."

Kádárnak egyszerre két véleménye van magáról: az egyik, amit évtizedeken át ő fantáziált össze, a másik az "ellenség", vagyis az állampolgár véleménye róla - amellyel ugyancsak azonosul! Legfőbb, titkos érve ott belül magának, évtizedeken át az lehetett, hogy hát ő valamiféle júdási "mártíriumot" vállalt a "jobb" jövőért. De lám, végül csak a darutollas fövegek jöttek vissza... "Naná, hogy a Mindszenty jött vissza, de nem ez a fontos, János - szól a Sors -, hanem az, hogy meghamisítottad az evangéliumot! Hát mit írtál? A múltat írtad meg jövőnek. És az most beteljesedik."

Antallnak, Torgyánnak volt mibe alámerülnie!

Kádár a bohóc. Mint Truffaldino rohangászik a színpadon - vagy mint Dandin Gyuri! vagy egy Ghelderode-hős! -, a két úr szolgája: "Nem látták erre véletlenül a Hruscsov elvtársat?"

Röpdolgozatok, monológok, imák, "Miért szerettük?" témában:

1. "Kádár, az nem volt kommunista soha életibe! Õ csak egy dörzsölt proligyerek volt, kérem, aki átlátott a szitán, hogy túl kéne élni ezt a sok gecit, a ruszkikat, a nácikat, a magyar nyilasokat, ezeket a komcsikat, az árulókat satöbbi. Mindenkit! És majdnem sikerült is neki..."

2. "Szabadság, kérem, az itt sose volt! Épp hogy szabadság nem volt, de különben minden mást lehetett kapni. Gondoltam is néha, én azt szeretem ebbe az országba, hogy itt soha nincs igazi szabadság, úgyhogy prímául lehet vágyakozni utána..."

3. "A Puskás Öcsi szerencsésebb volt, mint a mi Jani bátyánk, mert annak a lábában volt a tehetség, a bal bokája volt intelligens. A Kádárnak meg csak a pánikja, a drukkja volt mindig, a fejibe!"

Látomások:

1. Besétál a színpadra egy birka. Megáll középen, csak ő van fényben. És ettől kezdve nem megy ki a színpadról, amíg az előadás véget nem ér. A színre lépők minden akciójában benne van, ő a középpont, bárha azok nem is lénynek, hanem valamiféle dolognak, díszletelemnek tekintik.

2. Kádárt szidja Torgyán Józsi és a többi kispajtás. Míg ő képzelt akasztófája alatt áll, az egész ország szenvedélyesen szidalmazza...

(Folytatása következik)

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.