Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. április 5.

Egotrip

Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.
Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.

Ez egyébként a humánus megoldás, mint megtudom, mert az igazán méretes csuprok a budai hegyekbe viszik a kutyájukat, és ott kikötik őket, hogy véletlenül se találjanak haza. Mennyi rejtett szépség, a kikötött és éhen halt kutyák tetemei, ahogy elképzelem, de szerencsére a nap gondoskodik kellemes meglepetésről is a fentebb bemutatott tábla formájában, melyet egy tök üres padon találtam a lépcsőházunk előtt.

Próbáljuk együtt, a Sherlock Holmes-i hagyományok mentén felgöngyölíteni az esetet. Volt egy iparos, aki nem kis gonddal nejlonnal borított táblácskát készített, hogy amin épp dolgozik, azt lehetőleg ne lopják el a szorgos magyarok, majd a munka tárgyát lehelyezte a padra, rárakta a táblácskát, és nyugodtan dolgára indult, ekkor jöhetett a következő szereplő, aki ellopta, amit lehetett, majd az immár meglehetősen felesleges táblát a helyére rakta a padra. Ekkor jöttem nagyjából én, hogy megtaláljam a táblát, és első örömömben ellopjam, természetesen csak azért, hogy megmutathassam önöknek. Majd megérkezett az iparos, akinek eddigre mindenét ellopták.

Nem mennék bele szívesen abba, hogy mi lehetett, amit elloptak a figyelmeztető tábla alól, mindenesetre annyit megért, hogy elvigyék, ami persze nem jelent semmit, ettől még nyugodtan lehetett koszos bevásárlószatyor, félig szívott cigaretta vagy vakolókanál, hiszen pusztán azzal az ingerlő és pimasz felhívással, miszerint van valaki, aki nem szeretné, ha ellopnák, máris vonzóvá vált egy polgártársunk szemében, aki esetleg csak a következő sarokig cipelte, hogy ott dobja el, majd még este is azon kacagott, milyen hülye lehetett az az ember, aki az utcán hagyott egy dolgot, amit nem akart ellopatni, és erre még írásban is felhívta a figyelmet.

Egy egészen biztos: nem kutya volt - hogy ezzel a frappáns lezárással egy tető alá hozzam a nap kulcseseményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.