Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. április 5.

Egotrip

Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.
Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.

Ez egyébként a humánus megoldás, mint megtudom, mert az igazán méretes csuprok a budai hegyekbe viszik a kutyájukat, és ott kikötik őket, hogy véletlenül se találjanak haza. Mennyi rejtett szépség, a kikötött és éhen halt kutyák tetemei, ahogy elképzelem, de szerencsére a nap gondoskodik kellemes meglepetésről is a fentebb bemutatott tábla formájában, melyet egy tök üres padon találtam a lépcsőházunk előtt.

Próbáljuk együtt, a Sherlock Holmes-i hagyományok mentén felgöngyölíteni az esetet. Volt egy iparos, aki nem kis gonddal nejlonnal borított táblácskát készített, hogy amin épp dolgozik, azt lehetőleg ne lopják el a szorgos magyarok, majd a munka tárgyát lehelyezte a padra, rárakta a táblácskát, és nyugodtan dolgára indult, ekkor jöhetett a következő szereplő, aki ellopta, amit lehetett, majd az immár meglehetősen felesleges táblát a helyére rakta a padra. Ekkor jöttem nagyjából én, hogy megtaláljam a táblát, és első örömömben ellopjam, természetesen csak azért, hogy megmutathassam önöknek. Majd megérkezett az iparos, akinek eddigre mindenét ellopták.

Nem mennék bele szívesen abba, hogy mi lehetett, amit elloptak a figyelmeztető tábla alól, mindenesetre annyit megért, hogy elvigyék, ami persze nem jelent semmit, ettől még nyugodtan lehetett koszos bevásárlószatyor, félig szívott cigaretta vagy vakolókanál, hiszen pusztán azzal az ingerlő és pimasz felhívással, miszerint van valaki, aki nem szeretné, ha ellopnák, máris vonzóvá vált egy polgártársunk szemében, aki esetleg csak a következő sarokig cipelte, hogy ott dobja el, majd még este is azon kacagott, milyen hülye lehetett az az ember, aki az utcán hagyott egy dolgot, amit nem akart ellopatni, és erre még írásban is felhívta a figyelmet.

Egy egészen biztos: nem kutya volt - hogy ezzel a frappáns lezárással egy tető alá hozzam a nap kulcseseményeit.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.