Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. április 5.

Egotrip

Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.
Ezúton szeretném felhívni annak a kedves polgárnak a figyelmét, aki a Jászberényi úton kitette rottweiler típusú kutyáját - majd minden bizonnyal gázt adott, és elégedetten hazament, miután a kutya egy darabig futott az autó után, aztán leheveredett -, hogy az eb még mindig várja, így ránézésre kábé egy hete. Fekszik az út mentén, és minden kocsira felkapja a fejét, érthetetlen okból bízva a gazdájában, hogy visszajön, pedig ő nem fog, mert egy sunyi tapló, a kutya viszont nem nagyon barátkozik, mert dolga van: várnia kell.

Ez egyébként a humánus megoldás, mint megtudom, mert az igazán méretes csuprok a budai hegyekbe viszik a kutyájukat, és ott kikötik őket, hogy véletlenül se találjanak haza. Mennyi rejtett szépség, a kikötött és éhen halt kutyák tetemei, ahogy elképzelem, de szerencsére a nap gondoskodik kellemes meglepetésről is a fentebb bemutatott tábla formájában, melyet egy tök üres padon találtam a lépcsőházunk előtt.

Próbáljuk együtt, a Sherlock Holmes-i hagyományok mentén felgöngyölíteni az esetet. Volt egy iparos, aki nem kis gonddal nejlonnal borított táblácskát készített, hogy amin épp dolgozik, azt lehetőleg ne lopják el a szorgos magyarok, majd a munka tárgyát lehelyezte a padra, rárakta a táblácskát, és nyugodtan dolgára indult, ekkor jöhetett a következő szereplő, aki ellopta, amit lehetett, majd az immár meglehetősen felesleges táblát a helyére rakta a padra. Ekkor jöttem nagyjából én, hogy megtaláljam a táblát, és első örömömben ellopjam, természetesen csak azért, hogy megmutathassam önöknek. Majd megérkezett az iparos, akinek eddigre mindenét ellopták.

Nem mennék bele szívesen abba, hogy mi lehetett, amit elloptak a figyelmeztető tábla alól, mindenesetre annyit megért, hogy elvigyék, ami persze nem jelent semmit, ettől még nyugodtan lehetett koszos bevásárlószatyor, félig szívott cigaretta vagy vakolókanál, hiszen pusztán azzal az ingerlő és pimasz felhívással, miszerint van valaki, aki nem szeretné, ha ellopnák, máris vonzóvá vált egy polgártársunk szemében, aki esetleg csak a következő sarokig cipelte, hogy ott dobja el, majd még este is azon kacagott, milyen hülye lehetett az az ember, aki az utcán hagyott egy dolgot, amit nem akart ellopatni, és erre még írásban is felhívta a figyelmet.

Egy egészen biztos: nem kutya volt - hogy ezzel a frappáns lezárással egy tető alá hozzam a nap kulcseseményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.