Para

Kovács Imre: Én

  • 1996. október 24.

Egotrip

Nézem a gyilkost, zöldbablevest melegít. Hosszú, kék pólóban van, egyébként meztelen, kontrollálatlan látvány, combok, legalább kettő, korrekt és kivédhetetlen elkárhozás. Jó vele élni, naponta enni ad, szép, ha felkel, mint egy kamasz. Gyilkos. Van egy rendszeres telefonálónk, aki elmondja ezt, ha elfelejtenénk, mondja, hogy gyilkos, érdekes eset egy beteg családból. Az egész alom selejtes, egyikük önkezével vetett véget nyomorult nemi életének, a másik levéltitkot sért, perverz, indokolhatatlan, beteges örömmel. El fogom venni a kedvét, rossz napjai lesznek, nincs kedves ellenség, csak én vagyok: bosszúálló, kis geci. Nem szeretem a veszteseket, szaguk van, másokat okolnak, nem érzik a veszélyt, át lehet gyalogolni rajtuk, idegenekkel basznak, kikeverik az ásványvízből a buborékot.

Nézem a gyilkost, zöldbablevest melegít. Hosszú, kék pólóban van, egyébként meztelen, kontrollálatlan látvány, combok, legalább kettő, korrekt és kivédhetetlen elkárhozás. Jó vele élni, naponta enni ad, szép, ha felkel, mint egy kamasz. Gyilkos. Van egy rendszeres telefonálónk, aki elmondja ezt, ha elfelejtenénk, mondja, hogy gyilkos, érdekes eset egy beteg családból. Az egész alom selejtes, egyikük önkezével vetett véget nyomorult nemi életének, a másik levéltitkot sért, perverz, indokolhatatlan, beteges örömmel. El fogom venni a kedvét, rossz napjai lesznek, nincs kedves ellenség, csak én vagyok: bosszúálló, kis geci. Nem szeretem a veszteseket, szaguk van, másokat okolnak, nem érzik a veszélyt, át lehet gyalogolni rajtuk, idegenekkel basznak, kikeverik az ásványvízből a buborékot.

Nincs több figyelmeztetés. Egészen nyugodt, hétköznapi családot akarok, és ha valaki belepiszkál, kitépem a méhét. Az óvodában Rambo volt a jelem, negatív vezéregyéniség vagyok, rátok küldöm a sújtóléget, ideges, kapkodó mozdulatokkal fogok babrálni a testeteken, arcotokon és a gyermekeitek arcán. Nincs több figyelmeztetés.

Tényleg.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.