Seres László: Dekóder

  • 1996. október 24.

Egotrip

Kezdetben volt az Én. Fejlődése elég jól indult, aztán az Állam és az Egyház pár ezer év alatt személytelenre szocializálta, úgyhogy mire felnőtt, már csak más kisbetűs énekkel érezte jól magát. Önmagába zárva egyedül volt, lement hát a térre a többiekhez. Sokan voltak. "Elvtársak!" - szólt hozzájuk egy másik én, és ez bizony csalódást keltett, mert ugyan szocializmust akartak, de nem ilyen felvezetéssel. A sok én eltérő célját egységbe olvasztotta a minisztérium tetejéről jövő vérfürdő.

Kezdetben volt az Én. Fejlődése elég jól indult, aztán az Állam és az Egyház pár ezer év alatt személytelenre szocializálta, úgyhogy mire felnőtt, már csak más kisbetűs énekkel érezte jól magát. Önmagába zárva egyedül volt, lement hát a térre a többiekhez. Sokan voltak. "Elvtársak!" - szólt hozzájuk egy másik én, és ez bizony csalódást keltett, mert ugyan szocializmust akartak, de nem ilyen felvezetéssel. A sok én eltérő célját egységbe olvasztotta a minisztérium tetejéről jövő vérfürdő.

A Kossuth tér és az egyéni tudat hamar kiürült. Forradalom volt. "A közrend zavartalan biztosítása érdekében a Belügyminisztérium nyilvános utcai tüntetéseket, felvonulásokat a további intézkedésig nem engedélyez." Az én, amelynek addigra már nem voltak a munkásosztálytól eltérő érdekei, csak bámult, mi minden alakult: párt, nőegylet, munkástanács, nemzetőrség, forradalmi bizottság. Megannyi kollektív lehetőség. Ahová engedték, belépett, mérsékelten zsidózott, bár ávóst nem akasztott, kronstadti anarchista matrózt és spanyol trockistát nem üldözött, majd november 4-én elment aludni, és csak 1957. május 1-jén jött elő ismét, ünnepelni.

Megkezdődött a sör-virsli-gulyás-piros lufi-SZOT éra, amit a többi énnel együtt nem egyszerűen átvészelt, hanem táncdalfesztivállal, kesudió- és kicsi-vagy-kocsi vitákkal tett még édesebbé. Õ is beállt a sörbe. Trónfosztott eszével morgott, de mindig visszautasította, ha odaát bántottak "minket". Minket, a sok kis egykori ént együtt. Negyven éven át tartott a Ki Mit Tud. A magányos tömeghez hasonlóan ő is családot csinált. Hegyek között, völgyek között zakatolt a Skoda. Sorok között olvasott. Emberek között hallgatott. Kollektívan atomizálódott egészen addig, amíg Krassó György föl nem állt a Münnich Ferenc utcában egy létrára, amivel megdöntötte a rendszert egy izgalmas másfél órára.

Krassó volt az egyetlen, akiben meglátta az ős-Ént: azt csinálta, amit belső morálja mondott neki. Ha ránéztek, visszanézett. Utálta a parancsolgatást. Hatalomellenes sátrat állított a hatalom központja elé. Tudat volt és akarat, gúny és performance, élet és irodalom. Én volt. Merő életveszély. Aztán Krassó meghalt, pártja átment nemzeti-proletár sérelmi politikába. Rendes kerékvágás.

Amióta a forradalom felfalta gyerekeit, nincs dekódolva a hatalmi-kényszerkollektivista gondolkodásmód, nincs desifrírozva az uralmi nyelvezet. Nincs rehabilitálva az Én. Hiányt fogunk pótolni.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.