Para

Kovács Imre: Én

  • 2000. szeptember 7.

Egotrip

Mondatnak hallatszott, de képtelen voltam megérteni, csak álltam az ablak alatt, ahonnan a Jó ebédhez szól a nóta hallatszott, és egy - minden bizonnyal a kádárizmus évei alatt amortizálódott - arc nézett le rám.

- Nem menjen keresztbe, nem azért van! - mondta ismét.

Esendőnek és jelentéktelennek éreztem magam, mint akinek két kesztyűsbábbal kell előadni a bankban a Romeo és Júliát, hogy beriasszon a mozgásérzékelő. Megsemmisülten néztem fölfelé, talán a nyálam is kicsordult, míg végre eszembe jutott valami.

- Kapd ki anyádból a cekaszt! - évődtem, majd felmentem a lépcsőn, hogy ne legyek lent.

Odafent csend, csak a szemközti iskola előtt kalapálta a semmit két öntudatlan munkás, a hatékonyság szempontjából sehogy sem, de ritmikailag is csak nehezen értelmezhető ütem mentén. ´sz a Kárpát-kelepcében, a krumplis teherautó beáll a ház elé, Manyi néni biztatja kizáródott sérves kutyáját, hogy menjen, csak menjen, még előtte az élet, pedig egy faszt, ott fog meghalni a lépcsőn, csak idő kérdése.

Azok a legjobb percek, amikor kiülök az erkélyre a délről megmaradt, döglött fél sörrel, és nézem a hajléktalanokat, majd egy gondosan kiválasztott pillanatban közéjük dobom a félig szívott mentolos Pall Mallt, hadd marakodjanak. Szívesebben néznék hajókat az ablakból, meg piacot, ahol a frissen fogott halak ugrálnak ládából ládába, aztán az epres ember, vállán vesszőkosárral, kiabálná, hogy vegyék, vegyék, meg a rákokkal megrakott, jócskán jegelt pultot, a még élő nőstény tengeri sünökből kikanalazott velő illatával megdobva ülnék a ház előtt, köszönnék az embereknek, akik visszaköszönnének, és arcuk nem lenne olyan, mint egy telekkönyvi kivonat, hanem egészségesek lennének, büszkék és élők, mennének a dolgukra, aztán mennék én is, este pedig, amikor visszatérek, a világítótorony epileptikus sorozata ringatna álomba a seggfejek civakodása helyett. Ilyen lenne az, ilyennek kéne lennie.

- Ne menjen keresztbe, nem azért van!

Éjjel tíz, én szarni viszem a Kövér Nyulat, ő szívatni engem, ott toporgunk a téren, és ahogy elnézem, ideje lenne kifésülni, vagy legalább megkopasztani, de ezeknek felesleges.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.