Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. szeptember 17.

Egotrip

Negyven fok ágyékban, ez jó, mondom, biztos DNS-hurut, állítólag most az pusztít a városban, felemelem a Béres-csepp-adagomat, és ágyban maradok, de ez láthatólag kevés, akkor valami antibiotikum, most kíméletből nem írok neveket.

Negyven fok ágyékban, ez jó, mondom, biztos DNS-hurut, állítólag most az pusztít a városban, felemelem a Béres-csepp-adagomat, és ágyban maradok, de ez láthatólag kevés, akkor valami antibiotikum, most kíméletből nem írok neveket.

Az első kísérlet csúfos kudarc: elvörösödik a fejem, a hasamon pedig apró, piros pöttyök jelennek meg, ez így nem lesz jó, Iim konzultál a solymári váltóőrrel, aki egy másik - nem penicillin alapú - gyógyszert javasol, ami a bacilusok DNS-ét rongálja, milyen jól hangzik, veszünk rögtön két dobozzal.

Az első szem bevétele után egy órával az arcomon ujjnyi hurkák jelennek meg, egészen úgy nézek ki, mint Freddy az Elm utcából, a Kövér Nyúl vinnyogva húzódik előlem az asztal alá. Nem fél, szerintem csak röhög.

Telefon. A solymári váltóőr azt mondja, hogy ennek a fele sem tréfa, és egy kézi hajtánnyal azonnal kijön, mert erről már nem szívesen mond telefonon véleményt. Áll a váltóőr az ajtóban, és hümmög, azt mondja: na bazmeg, meg azt mondja: antihisztamin.

Ez az első szteroidkúrám, rögtön dupla adag, kiszárad a szám, hatvan deka párizsit gyömöszölök a kilós félbarnába, aztán ráküldöm a tegnapi rakott szalonnát, csak morgok, és elkezdek állcsúcsra gyúrni. A nyugodt vasutas fütyörészve szalad le a lépcsőn, de még visszakurjant, hogy most egy darabig ne kísérletezzem semmivel, inkább igyak meg naponta öt liter folyadékot, de ne szénsavast ám. Utána dobom a sapkáját, és visszafekszem.

Kiszámolom, ha minden fél órában lehajtok két deci levet, akkor - nyolcas kelést számítva - este kilencre nagyjából megvagyok, neki is kezdek, embertelen tempó, pedig sörből sokkal kevesebbnek tűnik. Olyan vagyok belül, mintha nem is lennék. Egy hét alatt kikezelem a mellékhatásokat, most már jöhetne a betegség maga. Józan vagyok és üres, nem talál fogást rajtam a láz. Elolvasok néhányat az Uráli legendák Leninről című ciklusból, aztán nézem, hogy nő a hibiszkusz. Könnyű reggeli után könnyű tízórai. Ebéd - mint rendesen - délben. Kettőre kábé megéhezem, de kitolom háromig, akkor uzsonna.

Este felhív a váltóőr, hogy minden rendben van-e. Mondom, ja. Aztán felhajtok egy pohár joghurtos káposztalevet. Rámondom az üzenetrögzítőre, hogy hagyjanak aludni. Iim betakar.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.