Orient expressz

Kurázsi mama észak

  • Ara-Kovács Attila
  • 2010. november 18.

Egotrip

Stratégiai koncepcióra a NATO-nak mindig olyankor volt szüksége, amikor a világ - de legalábbis az a része, amelyhez a szervezetnek vitális érdekei fűződtek - válaszúthoz érkezett. Az első 1949-ben készült; ez összegezte azokat a felismeréseket, amelyek elől a nyugati világ már végképp nem térhetett ki: ekkorra már 50 szovjet, illetve kelet-európai páncélos hadosztály, továbbá kétmilliós hadsereg állt készenlétben az Uráltól nyugatra, hogy rákényszerítse Európára és az Egyesült Államokra a Kreml akaratát. Az 1952-es, második koncepció az amerikai "feltartóztatási politika" elvárásaihoz igazította a NATO-t; az 1957-es pedig a keletnémet munkáslázadás, valamint a magyar forradalom által megrendített keleti blokk új tényei alapján írta át az aktuális teendőket. A NATO-nak újabb stratégiával kellett válaszolnia arra a válságra, ami a 60-as évek közepén ismét a szovjet térségben bontakozott ki - és valóban, az iratot 1968-ban már el is fogadták a tagországok.

Stratégiai koncepcióra a NATO-nak mindig olyankor volt szüksége, amikor a világ - de legalábbis az a része, amelyhez a szervezetnek vitális érdekei fűződtek - válaszúthoz érkezett. Az első 1949-ben készült; ez összegezte azokat a felismeréseket, amelyek elől a nyugati világ már végképp nem térhetett ki: ekkorra már 50 szovjet, illetve kelet-európai páncélos hadosztály, továbbá kétmilliós hadsereg állt készenlétben az Uráltól nyugatra, hogy rákényszerítse Európára és az Egyesült Államokra a Kreml akaratát. Az 1952-es, második koncepció az amerikai "feltartóztatási politika" elvárásaihoz igazította a NATO-t; az 1957-es pedig a keletnémet munkáslázadás, valamint a magyar forradalom által megrendített keleti blokk új tényei alapján írta át az aktuális teendőket. A NATO-nak újabb stratégiával kellett válaszolnia arra a válságra, ami a 60-as évek közepén ismét a szovjet térségben bontakozott ki - és valóban, az iratot 1968-ban már el is fogadták a tagországok.

A hidegháborúra - nyugati szempontból - lényegében ugyanaz volt érvényes, mint amivel Thomas Mann a fasizmus korszakát jellemezte: "morálisan könnyű időszak" volt. A nukleáris fenyegetés árnyékában és egy olyan helyzetben, amikor a II. világháború rettenetes tapasztalatai még elevenek voltak a túlélők tudatában, a szabad világnak nem volt nehéz eldöntenie, hogyan viszonyuljon egy totális rendszerhez.

Mégis, a hidegháború tette lehetővé Európa számára, hogy tulajdonképpen megkerülje - amint azt ma gyakorta emlegetik - az értékalapú válaszokat. A kontinens államai a Washington ajánlotta szövetséget anyagi szükségleteiktől sarkallva siettek elfogadni, nem pedig azért, mert ezzel civilizációs kötelezettségeiknek akartak volna eleget tenni. Sőt, megbékéltek a gondolattal, hogy Washington helyettük döntsön a szuverenitásukat mélyen érintő ügyekben - csak azért, hogy jelentősen csökkenthessék védelmi kiadásaikat, azaz átháríthassák őket az Egyesült Államokra. A nyugat-európai jóléti államok kialakulásában nem csekély szerepet játszott az a tény, hogy az Egyesült Államok nagyban átvállalta a NATO keretében szerveződő hatékony védelmet a Szovjetunióval szemben (különösen a stratégiai fegyverkezés terén), s ezért még különösebb szövetségesi hűséget sem követelt. Emlékezzünk csak a vietnami háborúval szembeni képmutató európai politikára, a baloldal készséges együttműködésére az Amerika-ellenes szélsőségesekkel mind a kontinensen, mind pedig a Közel-Keleten; hogy a diktatúrák józan hasznosságát hirdető újbalos utópiákról már ne is beszéljünk. Brecht tollára illő jelenetek sora volt ez, és maradt mindmáig.

Mintha ugyanez a forgatókönyv érvényesült volna a hidegháború lezárultával is. A NATO a Szovjetunió összeomlásának hatására gyorsan átrendezte sorait, s ezt rögzítette is az 1991-es új stratégiával. Aztán 1999-ben újabb dokumentum született, amikor Washingtonnak szembe kellett néznie a felismeréssel: a délszláv béketeremtésben és Slobodan Milosevic megregulázásában európai partnereire nem számíthat. A népirtás folytatódását csak olyan NATO-erők beavatkozása állította meg, amelyekben kizárólag amerikai légi és felderítő kötelékek vettek részt. Eközben előfordult az is, hogy - némely szövetséges francia tiszteknek köszönhetően - Belgrád hamarabb értesült az amerikai bombázók logisztikai adatairól, mint a gépek személyzete.

E hét végén, november 20-án Lisszabonban 25 európai ország, valamint az Egyesült Államok, Kanada, továbbá Törökország küldötte ül össze, hogy újabb NATO-stratégiát alkosson. A kihívás ma sem kisebb, mint korábban, még ha a természete más is. Sikerülhet-e a 28 tagországnak olyan dokumentumban megegyeznie, amely átalakíthatja együttműködésüket, és garanciát jelenthet arra, hogy az Egyesült Államokat nem hagyják újra magára, miközben "globális csendőrködéssel" vádolják bármilyen akcióért - még azokért is, amelyek Európa számára is előnyösek?

Egyöntetű a vélemény, hogy a Nyugat három alapvető problémával kényszerül szembesülni a 21. század elején. Az egyik az iszlám radikalizmus által újraélesztett terrorizmus. A másik az a mód, ahogyan - eszközökben egyre kevésbé válogatva - Oroszország visszahódítani igyekszik az egykori szovjet érdekszférát. Végül, de nem utolsósorban az aktuális gazdasági válság következményei, amelyek révén az állam ismét kiterjesztheti diktatórikus túlhatalmát a civil szféra és a vállalkozások felett, megnyirbálva - egyebek mellett - a tulajdon- és a munkavállalói jogokat.

Ami a Közel-Kelettel kapcsolatos NATO-elkötelezettséget illeti: Barack Obama iraki, illetve afganisztáni kivonulási terveit a szövetséges európai államok biztatásnak vették, hogy a vállalkozásból minél előbb, s ha lehet, Washingtont a felelősségben magára hagyva kimeneküljenek. Teszik ezt annak feltételezett tudatában, hogy az afgán krízis lezárása örvén Washingtont belekergethetik egy Moszkvával kötendő olyan kompromisszumba, amelynek súlyos következményeit előbb fogja megszenvedni a közeli Európa, semmint a távoli Amerika. Hasonló érdekzavart tükröz a volt szovjet térség jövendő NATO-integrációjának ügye is: miközben európai fővárosokban mára illetlenné vált a "színes forradalmak" emlegetése, Washington érthető módon célszerűnek tartaná nyitva tartani a kapukat. E téren a kelet-európai NATO-tagországoknak megvannak a maguk sajátos érdekeltségei, amik még mai, lebutított formájukban is közelebb állnak a washingtoniakhoz, mint Berlinéihez vagy Párizséihoz. Ezek az államok ugyanis érzékelik az egykori szovjet befolyási övezet geopolitikai határainak igencsak viszonylagos jellegét, nem kevésbé az ebből fakadó, rájuk leselkedő veszélyt.

A hidegháború befejezésének nem várt következményei alighanem most teljesednek be a NATO-n, ráadásul eléggé végzetszerűen. Az a szervezet, amely képtelen a belső szolidaritás minimumára, aligha lesz képes november 20-án valódi tartalommal bíró közös elhatározásra. Pedig egyébként alkalmas lehetne, hogy formát adjon azoknak az élményeknek, amelyek nélkül egyetlen közösség sem létezik: a védettségnek, az érdekek artikulált és egyértelmű képviseletének, a kölcsönös bizalomnak. Félő azonban, hogy Európa továbbra sem létezik, mindössze néhány ember illúziója maradt. Csak visszataszító nemzetállami darabjai valósak, és azok szorgalma, hogy Kurázsi mama módjára - tegnap még Moszkvában, ma már Pekingben - kiárusítsanak bármit, legyen béke eközben, avagy háború.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.