Legkisebb ködös semmis (Ködmű)

  • Tandori Dezsõ
  • 2007. december 20.

Egotrip

Ez én vagyok, a ködmű, tisztelt Akadémia, ködmén, ködmte, köd... de nem kenyerem az ilyen humor

Ez én vagyok, a ködmű, tisztelt Akadémia, ködmén, ködmte, ködÉ de nem kenyerem az ilyen humor, a ködmte a ködmön érdekében, pedig olyan intelligens közönség énekelte együtt a dalnoknővel, beintésre, hogy "Krokodil im Nil", írtam másutt, hogy mintha a Szakcsi sapkáit ennék, azt ehetnék is, Szakcsi egyre-másra rakná föl, ennék, de hogy a "Krokodil im Nil"É hát inkább azt mondom, jellemző, miért nem vittem semmire (mit? ködművemet, ami én vagyok?), elfelejtettem az előző írásban is a reklámot, mint ha a síző az AROMIC, EVIMÁN, FIXER feliratot (hogy engedetlenül ne reklámozzak mást) nem emeli, ellenben feszes trikónadrágja zsebéből kihull a brifkója, melyben - fölös testsúly, pl. pénz, kislány képe stb. ne legyen - csak a nagyi tiroli almásreceptje volt, na, le is lopják; áh, elfeledtem befejezni mondatom, elfeledtem reklámozni lókönyvem: már meg is jelenhetett mostanra a BÛNÖS-SZENT L"FOGADÁS (mottó: Bűnös vagyok-e vagy szent? Bűnös vagyok, annyi szent!), elfeledtem az ördöglakat etc.-t, sebaj, nekem magam vagyok fontos csak, a ködmű én vagyok, ism., nem ködmön, mert arra ez van nekem: "Néha rám van írva, hogy le vagyok sujtva (sújtva?); de ha ezt tovább írnám, ez már csak sujtás lenne egy lajbin." S ennyiben minden: mundér, keresztkötéses stb. - és én nem. "Van van a fejemen." Vagy: "Vagy vagy." Tehát mi vagy te? egy nagy darab "vagy", az vagy. Én nagy darab vagyok, kérdi krokodilos emberem. "Vaj van a fejemen, vagy nincs." Megy kommerszbe. Ellenben ez jó, tisztelt Akadémia: "Még hogy ne érdekelne a világ? Csak mikor már hallok róla, rosszul vagyok!" - Vagy: "Még hogy ne létezne számomra a világ? Végig rajta kívül éltem." Ez, én is tudom, nagyon jó. Szerénységünk nem az öndicséret mellőzése, hanem hogy igen sok jó közepeset, kacatot is mondunk. Mélyebb irányúak is lehetnek kutatásaim, t. Akad.! Íme: Jó író voltam-e, nem tudom. De erős író. Erőm mások mellőzéséből, megvetéséből, ilyes kétértelműségekből táplálkozott. Nyelvünk diadala: az is benne, hogy én csináltam másokkal, mások velem. Tudtak nekem nagyon sokan NEM LÉTEZNI. Tudtam SEHOVA SE MENNI. Kezdődött gyerekkori vitorlázással, vasárnapi khm-khm-mel, de még bulival is, aztán egyetemi előadással, állásközvetítőhöz menéssel (ugyan, mi lehetett volna a kínálat? 1962, nekem? ezt igyekeztem kiteljesíteni, reklámszakmában nem, láttuk). "Mondom, mondom a magamét, de a személyes kapcsolat csak nem jön össze." - A bort csak úgy hagyhatom el, ha már életem része. Ugyanez: Bécs, Budapest. Aztán, ha nagyon megvolt az elhagyás, jön: de érdekes, ezt untam én? Mi van ezen akár unandó is? Ha lényem része a pia, aztán elhagyom (lényemből valami maradék életen kívül mindent "nék"), az is teljesítmény. That's action too, mondta az agg Bronhiratidis a kaszinóban, hogy utolsó lerongyolódása után tíz évvel még mindig körbemutogató idegenvezető volt ott. (Mark Coton a szerző.) Ez szuper, szerintem, tőlem: "Életem teljesen az írásaimba megy át. Így nem találkozom, nem beszélgetek stb. - csak nem fogok mindenütt irodalmi előadást tartani?!" Elnézést, hogy nem pozitívan beszélek, de úgy csak Józsi-Potyi féllábú verébkénkről és a kártyabajnokságainkról tudok (medvenép beleértve, itthon játszva). Érdemes pedig emberekkel, nekem, mert így jött ez a mondás (hogy valakit teljesen zajtalanul közelítettem meg): "Tudtam, te vagy az, mert semmi jele nem volt." (Hahaha. A Szellem, mondjuk. De ne rontsuk el szellemiekkel. Amellett, ha kutyánk bejön, semmi nesz, de meglebben a levegő, és, tisztelt Akadémia, ez minden szellemesség veszedelme. Megdönthető a változat. Jobban szeretek vádaskodni például: "Betájolni se tudják, amit mondokÉ" (Például madárkámról, a kártyaliga izgalmairól etc.) "És mert önazonosak, engem tartanak abszurdnak." Jobb, ha se ők nem kérdezik meg, mit akartam mondani, mert akkor hihetik: értik. Vagy én nem őket. Ez a max. változatosság. Azonosulni mások élményeivel csak akkor lehet, ha mi éljük át azokat. De akkor mit kellett nekik is átélni? Ezért van az irodalom. Hogy elmondódjék valami, amit úgyis csak akkor értenénk, ha átéltük volna. Csak a hamis, halandzsás, divatos stb., médiás irodalom jogos irodalom. Ott senki sincs kétszer, semmi se ötször. Legmegoldatlanabb tételem, tiszt. Ak.: a nyelv okán van így: "Már olyan kevés időm lehet hátra, hogy ne történjék velem semmiÉ" Na, itt épp egész jól kijön (bejön). Vagyis: túl kevés már az időm, hogy bármik is történjenek; hogy nekem bármi történés kelljen. Velem v. amúgy egyáltalán. (Az utált "amúgy" szó itt jó.) Még egy hiperszuperem: "Én semmit se tagadok, semmitől se zárkózom el, csak minek velem bárkit-bármit is kapcsolatba hozni." Tisztelt Akadémia, zárom szavaim, és közlöm: mindezt én egyenes adásban komolyan gondolom. A legegyenesebb adás, ha egyáltalán nem sugárzok. Ennek feltételei, úgy érzem, adva vannak. Semmi karizm. Statikus stabil kariatida. VÉTEL.

- Vége -

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.