Magánvalóság

  • Kálmán C. György
  • 2006. február 2.

Egotrip

Kultúra, télen

Sokáig tespedtem, mi tagadás, vidéki magányomban. Télidőtt munka alig, kaszát köszörülni, ekét pucolni már eluntam, a tengerimorzsolás asszonydolog, a kemencesut cirmosunké - odakinn cudar hideg van, így hát az ember otthon ül, s röhög ostoba, régi könyveken, könyvtára különc kincseit veszi elő, mint féltve őrzött, magányos téli estékre eltett erős italt, s aprókat kortyol. El lehet így lenni hosszan.

Ám ha távoli kürtszó hallik, csak felkapja a magamfajta vén csataló is a fejét. Hogy megint veszélyben volna a haza. Jelesen a magyar kultúra volna veszélyben (mint az a volt miniszterelnöknek a Magyar Kultúra Napján tartott beszédéből kiviláglik). Már ha egyáltalán lehet jelen időben beszélni róla; a globalizáció mint özönvíz sodorja el, itt, most, a szemünk előtt, immár másfél évtizede (más források szerint "az elmúlt másfél évszázadban" történt meg az, hogy) "elöntött minket a világ minden tájáról a kulturális termékek áradata, mi magyarok valahogy elbizonytalanodtunk...". A kirelejzomát, mondom magamnak, csak halkan, fel ne verjem a nagyszobában szunnyadó családom, ennek fele sem tréfa. És vajon mit tettünk mi, magyarok ebben a veszedelmes helyzetben? Ritkán járok a székesfővárosban, nem tudhatom, miféle ellenlépésekkel, védőgátakkal álltak vajon elő a hozzáértő, nadrágos emberek. De, mint hallom, a helyzet elkeserítő: egyenesen nehéz ma hazánkban szembetalálkozni a magyar kultúrával. "Mintha elfogadtuk volna, hogy a magyar kultúrának csak múltja van, jelene és jövője nincs", és mi tagadás, a "nemzet lába (...) remegni" kezdett "a kulturális özönvíz láttán".

Ilyen egy nemzet, nahát. Istókzicsi, kezdem már szégyellni magam.

"Ideje, hogy felébredjünk, és szembenézzünk a helyzettel!" - mondom magam is együtt a szónokkal, ha a nemzetnek még alvás közben is remeg a lába, ott már komoly baj van. Közben meg elsodor bennünket az áradat, ha nem figyelünk. Márpedig, ha helyesen veszem ki a felszólításból, a mi hazánk választatott ki arra, hogy szembeszegüljön az áradattal: lehet bárhol (globálisan) bármilyen globalizálódás, hős nemzetünk ellenáll, s ha minden jól jön össze, emelt fejű, kultúrájára büszke és összetartó nemzet maradunk a jövőben is. És olyan kultúránk lesz, hogy na. Közösségi, magyar. Mert hiszen - korunk hamis prófétáinak vélekedésével szemben - az ember közösségi lény. A közösség pedig épít magának "új színházakat, múzeumokat, hangversenytermeket, alkotóházakat, operákat, művészeti palotákat..., mert ezek lehetnek a nemzeti kultúra erődítményei és védőbástyái". Ezekbe a védőbástyákba tehát a beste globálkultúra be nem teszi a lábát, ki lesz onnan füstölve, le lesz kaszabolva. És olyan lesz ez a magyar, nemzeti kultúra, hogy például lesz benne rend. Mert - és most ismét szó szerint idézek - "a rend nélküli szabadság nemcsak a művészetben vezet káoszhoz és parttalansághoz, de az élet művészetében is".

Szóval én nem tudom, mi folyik a fővárosban, hallottam ugyan harangozni virágzó, nagy magyar irodalomról, világhíres zeneszerzőkről és előadókról, európai rangú dzsesszművészekről, élénk képzőművészeti életről - de ha igaz az, hogy Budapest utcáin ma nem egykönnyen lehet találkozni a magyar kultúrával, sőt: általában hazánkban is nehéz, akkor veszem elő a kisbőröndöt, csak megnézem már magamnak azt a kultúrát. Azt az idegen, amerikai meg afrikai izét, a zsíros kapitalisták meg a vademberek ocsmány, túlfűtött és nemzetellenes szennyáradatát, amelyben se az ősök tisztelete, se a másik ember megbecsülése, se a szeretet és a szabadság rendje. Ne éppen én hiányozzak a gátépítők, kultúránk védelmezői, a múltba ragadó kultúra jelenbe rángatói közül. Itthon úgy sincs mit csinálnom.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.