Magánvalóság

  • Kálmán C. György
  • 2006. február 2.

Egotrip

Kultúra, télen

Sokáig tespedtem, mi tagadás, vidéki magányomban. Télidőtt munka alig, kaszát köszörülni, ekét pucolni már eluntam, a tengerimorzsolás asszonydolog, a kemencesut cirmosunké - odakinn cudar hideg van, így hát az ember otthon ül, s röhög ostoba, régi könyveken, könyvtára különc kincseit veszi elő, mint féltve őrzött, magányos téli estékre eltett erős italt, s aprókat kortyol. El lehet így lenni hosszan.

Ám ha távoli kürtszó hallik, csak felkapja a magamfajta vén csataló is a fejét. Hogy megint veszélyben volna a haza. Jelesen a magyar kultúra volna veszélyben (mint az a volt miniszterelnöknek a Magyar Kultúra Napján tartott beszédéből kiviláglik). Már ha egyáltalán lehet jelen időben beszélni róla; a globalizáció mint özönvíz sodorja el, itt, most, a szemünk előtt, immár másfél évtizede (más források szerint "az elmúlt másfél évszázadban" történt meg az, hogy) "elöntött minket a világ minden tájáról a kulturális termékek áradata, mi magyarok valahogy elbizonytalanodtunk...". A kirelejzomát, mondom magamnak, csak halkan, fel ne verjem a nagyszobában szunnyadó családom, ennek fele sem tréfa. És vajon mit tettünk mi, magyarok ebben a veszedelmes helyzetben? Ritkán járok a székesfővárosban, nem tudhatom, miféle ellenlépésekkel, védőgátakkal álltak vajon elő a hozzáértő, nadrágos emberek. De, mint hallom, a helyzet elkeserítő: egyenesen nehéz ma hazánkban szembetalálkozni a magyar kultúrával. "Mintha elfogadtuk volna, hogy a magyar kultúrának csak múltja van, jelene és jövője nincs", és mi tagadás, a "nemzet lába (...) remegni" kezdett "a kulturális özönvíz láttán".

Ilyen egy nemzet, nahát. Istókzicsi, kezdem már szégyellni magam.

"Ideje, hogy felébredjünk, és szembenézzünk a helyzettel!" - mondom magam is együtt a szónokkal, ha a nemzetnek még alvás közben is remeg a lába, ott már komoly baj van. Közben meg elsodor bennünket az áradat, ha nem figyelünk. Márpedig, ha helyesen veszem ki a felszólításból, a mi hazánk választatott ki arra, hogy szembeszegüljön az áradattal: lehet bárhol (globálisan) bármilyen globalizálódás, hős nemzetünk ellenáll, s ha minden jól jön össze, emelt fejű, kultúrájára büszke és összetartó nemzet maradunk a jövőben is. És olyan kultúránk lesz, hogy na. Közösségi, magyar. Mert hiszen - korunk hamis prófétáinak vélekedésével szemben - az ember közösségi lény. A közösség pedig épít magának "új színházakat, múzeumokat, hangversenytermeket, alkotóházakat, operákat, művészeti palotákat..., mert ezek lehetnek a nemzeti kultúra erődítményei és védőbástyái". Ezekbe a védőbástyákba tehát a beste globálkultúra be nem teszi a lábát, ki lesz onnan füstölve, le lesz kaszabolva. És olyan lesz ez a magyar, nemzeti kultúra, hogy például lesz benne rend. Mert - és most ismét szó szerint idézek - "a rend nélküli szabadság nemcsak a művészetben vezet káoszhoz és parttalansághoz, de az élet művészetében is".

Szóval én nem tudom, mi folyik a fővárosban, hallottam ugyan harangozni virágzó, nagy magyar irodalomról, világhíres zeneszerzőkről és előadókról, európai rangú dzsesszművészekről, élénk képzőművészeti életről - de ha igaz az, hogy Budapest utcáin ma nem egykönnyen lehet találkozni a magyar kultúrával, sőt: általában hazánkban is nehéz, akkor veszem elő a kisbőröndöt, csak megnézem már magamnak azt a kultúrát. Azt az idegen, amerikai meg afrikai izét, a zsíros kapitalisták meg a vademberek ocsmány, túlfűtött és nemzetellenes szennyáradatát, amelyben se az ősök tisztelete, se a másik ember megbecsülése, se a szeretet és a szabadság rendje. Ne éppen én hiányozzak a gátépítők, kultúránk védelmezői, a múltba ragadó kultúra jelenbe rángatói közül. Itthon úgy sincs mit csinálnom.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.