Mérő László: Maga itt a tánctanár?

  • 2003. május 29.

Egotrip

A lelkiismeret, akárcsak a rideg számító ész, sok esetben téves eredményre vezet. Lássunk erre most egy teljesen politikamentes példát, amely valamikor félidőben történt a Lelkiismeret ´88 csoport megalakulása és napjaink között.

Ész és lelkiismeret

A lelkiismeret, akárcsak a rideg számító ész, sok esetben téves eredményre vezet. Lássunk erre most egy teljesen politikamentes példát, amely valamikor félidőben történt a Lelkiismeret ´88 csoport megalakulása és napjaink között.

Robbie Fowler, a Liverpool és az angol labdarúgó-válogatott csatára, egy alkalommal elesett az ellenfél tizenhatosán belül. A bíró tizenegyest ítélt. Robbie Fowler jogtalannak tartotta az ítéletet, tiltakozott, sőt a büntetőt látványosan nem lőtte be.

Érdemel-e Fair Play díjat Fowler lelkiismeretének ez a bátor megnyilvánulása? Első ránézésre igen, hiszen saját hátrányára is érvényesítette az igazságot. A csapattársak felháborodása ezt csak alátámasztja - ha ők keresetlen szavakkal illették társukat, akkor annál inkább helyénvaló felébreszteni a lelkiismeretüket, mondjuk, egy Fowlernek adott Fair Play díjjal. De biztos-e, hogy a csapattársak mind lelketlen, sikerorientált emberek, akik akár igazságtalanul is hajlandóak nyerni, csak meglegyen a három pont?

Nem biztos. Az adott esetben ugyanis Fowler igazságtalan hátrányba hozta csapatát. A bíró feltehetőleg nem szándékosan csalt Fowler javára. Ha a bíró csaló, az ellen persze meg kell tenni a szükséges lépéseket, szélsőséges esetben ki sem szabad menni a pályára, de a pályán már ez a kérdés szóba sem jöhet.

Ám ha nem csal a bíró, akkor is elkerülhetetlenül téved időnként, véletlenszerűen hol az egyik, hol a másik csapat javára. Fowler lelkiismerete parancsára önhatalmúlag kiigazította a javára szóló tévedést, de az őt sújtókat nem tudja önhatalmúlag kiigazítani. Fegyelmezett sportember lévén meg sem próbálja, szó nélkül elfogadja a számára hátrányos játékvezetői tévedéseket. Tudja, hogy a játékvezető tévedéseivel együtt a pálya tartozéka.

Fowler tehát egyenlőtlen feltételeket hozott létre a két csapat számára. Persze csak akkor, ha feltételezzük, hogy nem mindenki viselkedik úgy, mint Fowler. Tapasztalatból tudjuk, hogy tényleg nem, de azért gondolkodjunk el egy pillanatra azon, mi lenne, ha mindenki így viselkedne. Ez esetben bíróra nem is lenne szükség. Egy kiadással kevesebb. Nemcsak szebb, de olcsóbb is lenne egy ilyen szupertisztességes világban élni. De egy ilyen világban mindig számot kellene vetni azzal, hogy valamelyik játékos esetleg nem jelez egy számára hátrányos tényt. Vagy azért, mert ő is ember, és ő is tévedhet, vagy azért, mert jogtalan előnyhöz akar jutni. Ki dönthetné el, melyik helyzet állt elő? Talán egy bíró?

Különböző sportágakban különböző mértékben írja elő az illem a számunkra hátrányos tények jelzését, de mindegyik sportágban a bíró hozza meg a végső döntést, és a játékos jelzése csak gesztus. Ha a bíró a jelzés ellenére másképp látja, akkor az ő szava a döntő. Ez ellen tiltakozni súlyos sértés, mert kétségbe vonja a bíró pártatlanságát.

Mit tehet ilyenkor a bíró? A szabályok szerint a játékvezetőnek meg kell torolnia az őt ért sértést. Ha nem állítja ki Fowlert, éppen azzal csal.

Ha valaki ezt durván igazságtalannak érzi, igaza van. Ez éppen arra példa, amikor a rideg, számító ész vezet téves eredményre. Az adott meccsen a bíró a lehető leghelyesebben járt el: semmit sem ítélt, és továbbra is a legjobb tudása szerint vezette a meccset, és persze továbbra is időnként tévedett. A bíró lelkiismerete jól működött, és felülbírálta a szabálykönyv betű szerinti alkalmazását.

Térjünk vissza arra a gondolatra, hogy Fowler végül is egyenlőtlen feltételeket hozott létre a két csapat számára. A játékostársak felháborodása eszerint filozófiai mércével mérve is jogos. Lehet, hogy egyszerűen csak egy igazságos, fair meccsen akartak játszani egyenlő feltételek mellett. Talán ők nem ilyesfajta erkölcsi magaslatokról filozofáltak, hanem egyszerűen csak mindennek elmondták Fowlert, de a maguk kevésbé árnyalt módján mégiscsak az igazság oldalán álltak.

Egy jó focicsapatban sokféle képességnek kell együtt lennie. A sikerhez számos fizikai és lelki tulajdonság is kell. Kell olyan csatár, aki remekül cselez, de hátrányos a csapat számára, ha túlfejlett cselezőkészségét akkor csillogtatja, amikor passzolni kellene. Kell valaki, aki "a csapat lelkiismerete", de mint Fowler példája mutatja, ez is lehet hátrányos a csapat számára. Lehet, hogy a csapat végül is akkor áll fel a legerősebb összeállításban, ha magasabb szempontok miatt a cselmatyit és a lelkiismeretbajnokot is kihagyja az edző.

Különösen élesen jelent ez meg Robbie Fowler egy másik megnyilvánulásakor, amikor a játékos egy norvégiai KEK-mérkőzésen szolidaritást vállalt szűkebb hazája nemrég munkanélkülivé tett dokkmunkásaival. Ha valahol, a világnak ezen a kelet-európai részén igazán tudjuk, hova vezet, ha a munkahelyekre bevonul a politika. Márpedig a profi labdarúgónak a focipálya a munkahelye.

Egy tőről fakad a gondolkodás és a lelkiismeret szabadsága. A munka világában mindkettőt más szempontok szabályozzák, mint a magánéletben. A munka világában a munkáltató viseli az általános felelősséget akár a gondolkodás, akár a lelkiismeret működésének időnként elkerülhetetlenül előforduló melléfogásaiért. Ezért itt mindkettő szabadsága természetes módon korlátozódik. Egy profi focista, legalábbis a futballpályán, maradjon a gólrúgás bajnoka, ne a lelkiismereté és ne is a filozófiáé.

Sem a racionális ész, sem a lelkiismeret nem alkalmas önmagában az élet minden problémájának megoldására. A racionalitás azért, mert természeténél fogva elvonatkoztatásokkal dolgozik, és ezek az élet fontos aspektusait figyelmen kívül hagyhatják. A lelkiismeret pedig azért, mert nem az az eszköz, amellyel a dolgok logikus következményeit következetesen végig tudnánk gondolni. A kettő időnként elkerülhetetlenül konfliktusba kerül. Ilyenkor a legokosabb, amit tehetünk, ha levonjuk a történet tanulságait. Fowler helyében oda kell figyelnünk a csapattársak zúgolódására, hátha komoly oka van. A bíró helyében egy pillanatra felfüggesztjük a szabálykönyvet, de utána továbbra is a szabályok alapján döntünk, és a legjobb tudásunk szerint tévedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.