Mosonyi Aliz: Boltosmesék (Ezüstgitárok Boltja)

  • Mosonyi Aliz
  • 1997. július 24.

Egotrip

Az Ezüstgitárok Boltjában megpenget a boltosbácsi egy ezüstgitárt. - Dalolt ez, mint a rigó - mondja. - Most meg nem dalol. - Dalol azért - mondja a boltosnéni. - Nem épp, mint a rigó, de dalol. - Még csak nem is pönög - mondja a boltosbácsi. - Én nem hallom. - Én hallom - mondja a boltosnéni.

 

Mézes Cukorkák Boltja

A Mézes Cukorkák Boltjába jönnek a vevők, kérnek mézes cukorkát. - Csak úgy eszükbe jut, hogy cukorka, idejönnek, benyitnak, kérnek? - kiabál a cukorkáskisasszony. - Csak gondolnak egyet, cukorka kéne, megveszik, megeszik? Egyiket a másik után, ha meg elfogy, veszünk még? Csak úgy? Képzelik, hogy ezt lehet? Mindig jönni, mindig venni? Tessék csak innen kimenni, rögtön! Cukorka nélkül! Csak úgy!

Kimennek a vevők végre, bezárja utánuk az ajtót a cukorkáskisasszony, előveszi a cukorkásdobozait, nézegeti a mézes cukorkáit. - Akármikor megehetem mindet! Akármikor!

Öreg Babák Boltja

Az Öreg Babák Boltjában üldögélnek a polcokon az öreg babák, és a régi gyerekekre gondolnak. Nyílik az ajtó, jönnek a vevők, az öreg babák csak odanéznek, ránéznek a nagy pocakokra, tokákra, a fejüket ingatják, és gyorsan kiteszik a táblát, NEM ELADÓ, ZÁRVA, NEM ELADÓ, ZÁRVA, és a vevők hiába csörgetik a pénzt, ropogtatják a bankókat, az öreg babák csak recsegnek, nyikorognak, nem lehet velük beszélni, el kell a pocakosnak, tokásnak menni, nincs babavásár. Akkor aztán az öreg babák körbejárnak, megnézik egymást, biccentenek, bólintanak, kihúzzák magukat büszkén, se pocak, se toka, nekünk aztán nincs, hál´ isten, jól van. Azzal visszaülnek a polcokra, és a régi gyerekekre gondolnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.