Nádasdy Ádám: Modern Talking

  • Nádasdy Ádám
  • 2004. június 24.

Egotrip

Az alapfogalmak tisztázása minden tudományban a legnehezebb. A fizikában, mely a fény és az idõ kapcsolatára épülõ tudomány, két dolgot nem lehet rendesen definiálni: a fényt és az idõt. Pedig ott Nobel-díjasok vannak. Nos, büszkén jelentem, hogy a nyelvtudományban is vannak tisztázatlan - mert talán tisztázhatatlan - alapfogalmak. Ilyen a "szó" fogalma. Egyszerû, közérthetõ dolognak tûnik, mindenki használja, mégis valahol kibújik minden definiálási kíserlet alól.

A szó

A beszélõk sajnos nem tartanak kis szünetet a szavak között, így egyszerû fizikai-akusztikai ismérve a szónak nincs. (Pedig volnának swifti ötleteim: például minden szó végén toppanthatnánk a lábunkkal.) Kíséreljük meg a jelentéssel meghatározni: "szó az a hangsor, melyhez jelentés kapcsolódik." Valóban sok ilyen van: õz, krumplileves, szedelõdzködik, jó, tegnapelõtt. Csakhogy a definíció túl tág, hiszen van még sok más hangsor, melyhez jelentés kapcsolódik: foglaljon helyet; hánykor indul; méltó és igazságos; a sárga földig. Ezeket nem szívesen minõsítenénk szavaknak, mert nyilvánvalóan náluknál kisebb elemek kombinációiból állnak, azaz a nyelvtanban létrehozott szerkezetek nincsenek benne az agyi "szó-tárunkban". A szó pedig valami minimális, valami elemi kéne hogy legyen. A meghatározásba ezt bele kell venni.

Hangozzon tehát így: "szó az a rendszeresen ismétlõdõ hangsor, melyhez jelentés kapcsolódik, s amely nem osztható kisebb hasonlókra." Ám ezzel máris belevágtuk fejszénket az egyik legfogasabb dióba: el kell dönteni, hogy szó-e a krumplileves, tegnapelõtt vagy sem? A nyelvtani hagyomány ezeket összetett szónak (vagyis szónak!) nevezi. A kérdés az, mitõl szó az összetett szó? Igaz-e, hogy három különbözõ szó a krumpli, a leves meg a krumplileves, de csak kettõ a kék, kötény, kék kötény? Igaz-e, hogy két szó egymás mellé tétele okozhat nemcsak mennyiségi, hanem minõségi gyarapodást? Ez már meglehetõsen elvont kérdés: mikor lesz két dologból egy harmadik?

Néha segít a jelentés: például a hidegkonyha nem hideg konyha, vagyis az összetétel mást jelent, mint tagjainak összessége. Ha ilyet találunk, nyugodtan mondhatjuk: új minõség született, melyet nem lehet mechanikusan elemeire bontani, azaz a maga módján ez is elemi egység, helye van a szó-tárban. Talán még amellett is lehet érvelni, hogy más a tegnapelõtt (ha ma szerda van, akkor hétfõ), mint a tegnap elõtt, például Ez a levél tegnap elõtt kellett hogy érkezzen (azaz hétfõn vagy annál régebben). De ugye látja a kedves olvasó, hogy ingoványos talajra érkeztünk, mert rengeteg árnyalat és fokozat lesz aközött, hogy valami csak két szó kapcsolata, avagy összetett szó. Például krumplileves, cigánylány, rántott bárány, ajtócsengõ, dupla ablak - ezeknél pró és kontra remekül lehet érvelni, hogy "új minõséget" fejeznek-e ki, vagy csak egyszerûen azt, amit az összetevõik sugallnak. Egy tudományos leírásban nem szeretjük az ilyen véleményes dolgokat.

Van azért egy komoly fogódzónk: a kiejtés. Ha a szókapcsolatot egy hangsúllyal mondják, ak-kor ennek alapján egy szónak te-kinthetõ: HIdegkonyha (és nem HIdeg KONYha, mely mást jelent), KRUMPlileves (és nem *KRUMPli LEves, amit nem mond senki) és így tovább. A nyelvészetben ezt az érvet szoktuk döntõnek tekin-teni: ha két szó kapcsolatát egyet-len hangsúllyal, egyetlen szónak mondjuk ki, akkor azt a nyelv láthatólag összetételnek tekinti, a mi feladatunk pedig az, hogy a nyelv tényeit regisztráljuk. Ezen az alapon mondhatjuk - minden okoskodás és logika mellõzésével -, hogy egy szó a HAditámaszpont, de kettõ a KAtonai TÁmaszpont.

Megjegyezném, hogy a magyar helyesírás szabályozói is többnyire ezen az alapon ajánlják a szavak egybe- vagy különírását: amit két hangsúllyal lehet mondani, az íródjék két szóként, így a RÁNtott BÁrány, DUPla ABlak. A helyesírásnak azonban megvannak a maga hagyományai, melyekhez ragaszkodik akkor is, ha a nyelvészeti elemzés mást mond, például a HOSszú ujjú, RENdõr százados, TÚrós csusza a nyelvész szerint (mint fent bemutattam) egy szónak minõsül. De a helyesírás nem tartozik a nyelvészeti elemzés látókörébe, úgyhogy lépjünk tovább.

A szó fogalmának egyik kényes pontja tehát, hogy két szó összetett szó-e vagy sem. Ugyanilyen problémát azonban "lefelé" is találunk, azaz mi a "szóság" alsó határa? Erre az ún. önállósági tesztet szoktuk használni, vagyis hogy amit mondanak önmagában (pl. válaszul egy kérdésre), az szó. Megjött? Meg. - Ki az? Én. - Nem fázol? De. Ebbõl látjuk, hogy a meg, én, de elemek szavak. De most meg kimarad az a (határozott névelõ), hiszen azt sose mondják magában. Lehet, hogy nem is szó?! Végü is tényleg, mi bizonyítja, hogy a névelõ szó? Hiszen nemigen van jelentése, és önállóan se állhat. No jó, talán azért a névelõnek is van valamelyes jelentése, hiszen más a Hol van csónak? meg a Hol van a csónak? Rendben, de ha ezt a nagyon homályos és absztrakt funkciót "jelentésnek" nevezzük, akkor legalább ennyire van jelentése a -ban meg a -lak elemnek, (pl. kosárban, látlak), amit bárki könnyen el tud magyarázni, szemben a névelõével. Akkor miért nem szavak a -ban meg a -lak? Hiszen õk se önállóak, viszont nagyon is van jelentésük.

Erre megint egy másik érvvel kell elõhozakodnunk: a kombinálhatósággal. A névelõ sokféle szó elõtt állhat: a csónak, a nagy, a három, a most (elsüllyedt csónak), a sehogyse (induló csónak). A -ban viszont csak fõnév és melléknév után (csónakban, nagyban), a -lak csak ige után (látlak). Ezért ez utóbbiakat nem szónak, hanem csak toldaléknak minõsítjük. Sajnos a névelõ továbbra se fenékig tejfel, mert az meg sose állhat mondat végén - egy állítólagos szótól az ilyesmit nem vesszük jó néven.

Van aztán egy igazán ravasz kis kategória, mint a magyarban az is meg az -e, pl. csónak is, jön is, úszik-e, túró-e. Ezek az önállósági teszten megbuknak (legföljebb a barkochbában mondjuk válaszul, hogy "Is."), jelentésük homályos és diffúz, önálló hangsúlyuk nincs (tehát összetételként hangzanak), mondat elején sose állnak, viszont szinte bármely szó után elõfordulnak, így aztán nem lehetnek tol-dalékok sem. Igen promiszkuus viselkedésûek. Úgy is hívjuk õket: simulószók.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."