Öt és feles

Egotrip

Izabella utcai tücskök, szóljatok!

K. Dezső azt hitte, a tévé romlott el. Hanghiba. Vagy a videó. A hifitorony. De nem találta a hang helyét. Talán kívülről jön. Kihajolt az ablakon, és most mintha föntről hallaná. Mi lehet? Vissza a szobába, csend. Újra megszólal - micsoda? Megint ki az ablakba, most messzebbről, ugyanaz a hang. Talán a trolivezeték? A közlekedési lámpák? Hallgatózott. Ez tücsök. És végig az Izabella utcán, trolizajon túli ciripelés. Hogy' kerülnek ide tücskök?! A szomszédos telken félbemaradt, el sem kezdett építkezés - épp csak annyira kezdték el, hogy a ház falai megrepedjenek. A telken az összegyűlt özönvízben aljnövényzet burjánz. Talán onnan? Egyáltalán, hol él a tücsök? Bezárta az ablakot, csend. Aztán megszólal, közelről. Ez bent van. K. Dezső kikapcsolja a tévét, a sötétben elindul - merre? A padló nyikorog, a tücsök elhallgat. Újra kezdi - hideg, langyos, forró, már a közelében lehet, csend. Így telik pár óra, amikor K. Dezső rájön, rossz helyen keresgélt. A hang föntről jön, a függönyről. Fény, háztartási létra, s a tücsök, most csendben, alig észrevehető, halványbarna folt a fehér függönyön. Hát megvagy. "vatosan, ne roppantsa össze, vécépapírba markolja, kidobja a lépcsőházba. E jó cselekedettel szívében végre nyugodtan nézheti tovább a pornót. Amikor, egy női és egy trolisikoly között újfent megszólal a tücsök. Illetve most lent, a padlón. Ügyetlenül fogta meg, nem fogta meg, nem merte szorítani. Mi lenne, ha békén hagyná, a gyerek örülne, kap egy tücsköt a papagájok mellé. Nincs kedve új vadászathoz, K. Dezső lefekszik, kétségbeesett ciripelésben alszik el.

Ez megint felmászott, állapítja meg másnap éjjel, és hozza a háztartási létrát. A szöcske ugrik, a sáska röpül - mit csinál a tücsök? Azonkívül, hogy hegedül és éhezik. És ciripel, immár megállás nélkül, félőrülten a félelemtől, a papagájok felébrednek és rikácsolva röpködnek a gyerekszoba sötétjében. Egyáltalán, fél a tücsök? Nem inkább K. Dezső? Aki fél? Mitől? A tücsöktől? Miért szorítja vécépapírba, dobja ki a lépcsőházba, most már valóban, látja, hogy a korlát felé mászik, jaj, még leesik, a tücsök? K. Dezső? Visszamegy, a papagájok lassan megnyugszanak, K. Dezső nyugtalanul alszik, a ház felébred, eszeveszett ciripelés visszhangzik a lépcsőházban, a falak tovább repednek, a lakók azt hiszik, a szomszédos telken éjszaka megkezdődött az építkezés.

K. Dezső, mikor hazajött, minden éjszaka hallotta a tücsköt, az én tücsköm - gondolta magát bámulva a liftben - ciripelt egyre csendesebben és szomorúan, elhalón. Ez tényleg éhen hal. Miért nem vittem el a ligetbe, gyufásdobozban, ahogy a tanító nénim is mondta (itt a szeptember, már nagyok vagyunk, nincs iskola, miért szorongunk, apuka?), miért nem ott engedtem szabadon? Mégiscsak az én tücsköm. De K. Dezső lusta és részeg, holnap megint szorongva ébred és hányni fog, már nem is kell ehhez innia, letérdepel a házioltár vécécsésze elé, átöleli, jobb mutatóujj le, nyelv ki, jöhet a mai első áldozás (amikor K. Dezső okád, / hol van, ki fogná homlokát?), magát akarja kihányni, de ehhez ennie kell, zsömle, tej, vaj, felvágott (milyen legyen? mindegy, hányáshoz kell), a legrosszabb napokon lekváros bukta vagy túrós béles, vagy briós, a Rózsa utcai illatos pékségből, mely pékség miatt érdemes (itt) élni. Ciripelj csak, nekem ciripelsz, szentem, örülj, hogy nem nyomtalak agyon, nincs is agyad, akkor félnél tőlem, és mit gondolnál rólam, gondolta, s nem nézett a lifttükörbe. Kinyitotta a lakásajtót, a hűtőt, ivott, de már csak paradicsomlevet. Nézte az agyonnyomott molyokkal tapétázott konyhát, hallgatta a halkuló tücsköt. Akkor vette észre, a cipőszekrény elől eltűntek a női és gyerekcipők, a fogasról és a gardróbból a női és gyerekruhák, a szennyestartóból és a fregoliról a bugyik és kisgatyák. Egy szál fogkefe a pohárban. Elmentek. Vitték a papagájokat is.

Veled nem lehet élni.

K. Dezső nem tud egyedül élni. Kiment a lépcsőházba, hallgatózott, de csak a lift zúgott, lehúztak egy vécét, szar zúgott le a közelében. Végre megszólalt, halkan, a tücsök. Felkapcsolta az éjszakai világítást, sokszor, míg megtalálta, létra se kellett. Az új emeleten, az ötödiken, a tetőtérben, a lépcsőn, csoda, hogy még él, nem taposták el, ide mindenki lifttel jár. Feljebb jöttél, tücsköm, közelebb a csillagokhoz. Vécépapírba markolta, föltette a függönyre, ahol találta. Most ciripelj, én tücsköm, bogaram. Kiment a konyhába. A gázt elzárták a házban, bizonytalan időre, méretlen gázvezeték cseréje miatt, nem kell gáz, a ház magától összedől. A konyhában addig itta a szatmári szilvát, míg a falon megelevenedtek az agyonnyomott molyok, az összes, körülröpködték, óriás muslicák. Most megdöglesz. Mielőtt agyonnyomták volna, K. Dezső felmászott a létrára, de előbb kinyitotta az abla-kot. De előbb szétverte a lakást. A gyerekszobát nem bántotta. A tücsköt ott találta, ahol hagyta. Ugye, te örökre velem maradsz, és összemarkolta, vécépapír se kellett, a függönyön összeroppantotta. A tücsök, halványbarna folt, ott maradt. K. Dezső a létráról az ablakba mászott, fogta a keretet és a függönyt. Az Izabella utcán csak a trolivezeték és a közlekedési lámpák ciripeltek, már és még nem járt troli, semmi, senki. Pedig igazán kísérteties volt, ha látták volna, K. Dezső magával rántotta a fehér függönyt, úgy zuhant. Mellette, a gyerekszobából, betörve az ablaküveget, kiszabadultak a papagájok, véresen zuhantak ők is, K. Dezső még hallotta a papagájsuhogást. Pedig csak, hogy teljes legyen a teátrális kép, a függöny suhogott s hullott a néhai K. Dezsőre, jótékonyan eltakarván a járdán a szörnyű foltot az első kutyasétáltatók elől.

Fiam nélkül soha.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.