Öt és feles

Egotrip

Tüdőszalon (Egy moribundus feljegyzései)

Tüdőszalon

(Egy moribundus feljegyzései)

s lombos tüdőd szép cserjéi saját

dicsőségüket susogják!

(József Attila)

Mit képzel, csak úgy besétál? Ez egy kórház, itt rend van. Reggel van betegfelvétel. A doktor ideges. Bocsánat, hogy bejöttem. Hazamegyek, és reggel visszajövök. K. Dezső nehezen veszi a levegőt, két emeletet mászott súlyos sporttáskával. Papucs, fogkefe, fogkrém, pizsama, törülköző, gyümölcslé!, vécépapír, könyvek. K. Dezső ágyán fekszik valaki, egy óra múlva hazaviszik. Hát akkor megjött a váltás. K. Dezső körülnéz. A hallban műbőr fotelek, kávéautomata, emléktáblák. DÉSI HUBER ISTVÁN, A PROLETÁRIÁTUS NAGY FESTÕJE, MEGHALT AZ ERZSÉBET SZANATÓRIUMBAN. TORMA KÁLMÁN S. J., MEGHALT AZ ERZSÉBET SZANATÓRIUMBAN. Ide meghalni jönnek? A büfé zárva.

Éjjel kettőkor behozzák Tamást, csont és bőr, leteszik az egyetlen még üres ágyra. Telt ház, heten vagyunk. Reggel kilenckor K. Dezső már túl vérvételen, röntgenen, EKG-n. A teraszon süt a nap. Délután látogatók. Húsleves, rántott csirke, köntös, fülhallgató, kislámpa, paradicsom, kifli. Este kilenckor begördül egy koporsó a folyosóra. A szomszéd szobából elviszik a hullát. Hétkor halt meg, két órát várni kell. Ez a szabály. Jó, hogy nem abba a kórterembe kerültem. Kis kocsival húzzák, azért akkora a lift, beférjen ebéd- és hullaszállító kocsi. Éjszaka K. Dezső kétszer csenget. Pista zöldet hány és fos, az infúzió is kijön belőle. Tamás nem kap levegőt. K. Dezső nem alszik.

Másnap szép idő, körbesétálja a parkot. Utak, kutak, épületek. IGAZGATÓSÁG, NÕVÉRSZÁLLÓ, FEKTETÕ. MAGÁNTERÜLET, finomabban BETEGEK SÉTAÚTJÁNAK VÉGE. A park végében PROSZEKTÚRA. Rögtön a DIAGNOSZTIKA mellett, rövid az út. Tábla: HALOTTSZÁLLÍTÁSI TERÜLET! IDEGENEKNEK TILOS A BEMENET! Input. Fekete vasajtó. Output. K. Dezső idegen, él. A proszektúrán túl már csak a János-hegy a kilátóval. Gyerekvasút fütyül, vidám kirándulók élményekkel megrakottan. Szombat van, utolsó szeptemberi nap, kirándulóidő. K. Dezső bemegy az épületbe. A vécében két piszoár, két csésze. A két ülőkén férfiseggek melege, add tovább. A vécében, a zuhanyzóban is vészcsengőkapcsolók. Tamás ül a zuhanyzóban, K. Dezső besegíti. Új beteg jön, már nem K. Dezső az új fiú. Bemutatkozik, József. Mindegy, hogy hívnak. Te is hozzászürkülsz az árnyékokhoz, belefehérülsz falba, lepedőbe. Moribundusok bolyonganak a folyosón, teraszon.

Éjjel tizenegy előtt meghal Tamás. K. Dezső épp a pizsamát vette fel, amikor Tamás elindult a vécére. Csont, bőr. Jött a nővér, Tamásra félóránként ránéztek, mikor hal meg. Hol van? A vécében. Úristen. K. Dezső fogat mosni indult, Tamás hugyozott. A nővér mögötte. Tamás, jöjjön be. Hozom a kocsit (kerekes szék). Tamás a vécéajtónak dőlt. Segítsen, mondta a nővér K. Dezsőnek, összerogy. Ketten ültették a kocsiba. Fogja a lábát. K. Dezső fogta. Lehugyozott pamutzokni. A nővér tolta. Bent a kórteremben kispárnát tett Tamás feje alá. Fogja, mondta a nővér, szólok a pavilonosoknak. K. Dezső egyedül maradt Tamással, a többiek aludtak. Tamás feje félrebillent, szájából csurgott a nyál. Rándult egyet, mintha most tudna magáról. Aztán rándult még egyet, szinte megemelkedett. Szája, szeme nyitva. Mire a pavilonosok megjöttek és az ágyra tették, már halott volt. Kiálló bordák alatt beesett has. Jött egy orvosnő, exitus. A nővér, maszkban, gumikesztyűben, ollóval felvágta a pizsamafelsőt, úgy vette le. Aztán a pizsamaalsót, alsónadrágot, pamutzoknit. Tamás jobb lábára műanyag fityegőt akasztott, rajta Tamás neve. Az ágyra piros szegélyű, fehér szalagot kötött. K. Dezső nem értette, miért. A ruhákat kidobta. Az ágyneműt levette, csak a lepedőt hagyta ott, azzal takarta be Tamás meztelen testét. Csak két fehér lábfeje látszott ki. Csupasz szivacs. A nővér letakarította az éjjeliszekrényt. Ásványvíz, gyümölcslé. Két banánt az asztalra tett, együk meg. Megszámolta a pénzt, felírta. Az éjjeliszekrényből kipakolt kekszet, édességet. Mindent Tamás táskájába csomagolt, papucsot, köntöst. A táska tetején két kispárna, egy csíkos, egy virágos. Tamás ágyszomszédja, Pista kiment a folyosóra. Másik ágyszomszédja, Miklós, felébredt, a teraszon cigarettázott. A többiek aludtak.

A hullaszállítók, K. Dezső már megtanulta, két óra múlva jönnek. Két órát várni kell. Mire? Hogy feltámad? Tamás a lepedőben, mintha ott se lenne. Mintha csak kiment volna a vécére, és ott maradt utána az összegyűrt ágynemű. Hol van?, kérdezi a nővér. Vécén, mondja K. Dezső. Mindjárt visszajön. K. Dezső kimegy a teraszra. A csillagok alatt a székeken három párna szellőz és egy lila paplan. Tamás benn áporodik lepedőben. Ágya fölött kis zöld fény. Felesége délelőtt kitolta a teraszra. Ült a napsütésben, a kerekes székben, amiben éjszaka meghalt. Kiment a vécére, utoljára, férfivécé, ez az. Visszamenni már nem tudott.

A hullaszállítók pontosan érkeztek. Ugyanazok, akik Tamást az ágyra tették, a fiúk a pavilonból. Egy köpcös idősebb fehér köpenyben és egy magas fiatal utcai ruhában. Két és fél nap alatt két halott. K. Dezső nézte, ahogy Tamást lepedőben beteszik a koporsóba. Csak a fehér lábfejek látszanak. Halottat már látott, halált még nem. Utoljára engem látott. Nem látott ő már semmit. A nevetséges igyekezet, hogy ne lógjon le a lába a kocsiról. A nevetséges igyekezet a kispárnával, hogy ne lógjon a feje. A nevetséges igyekezet, hogy életben maradjon. A koporsó kigördül az ajtón. Rolling Coffins.

K. Dezső kimegy a folyosóra. Büdös van?, kérdezi Pista. Nincs. Ilyenkor még nincs. De kinyitottuk az ablakot. Jön egy nő. Idős volt, aki elment? Nem ment el. Vitték. Meghalt. Mondja K. Dezső. Aki eltávozott? A nő csak mondja. K. Dezső üvöltene. Nem távozott el! Elpatkolt! Feldobta a talpát! A két, egyre fehérebb talpát!

K. Dezső lefekszik, arra ébred, egy nő (az éjszakai?) beszól az ajtón: Kezdődik a nap. Negyed hét, öt órát aludt egyhuzamban, ilyen is rég volt. Rudolf felébred. A srác hol van? Megtudja. Nebasszameg. Az szép. Ez az ötödik, mióta itt vagyok. A kórteremben?, K. Dezsőnek már mindegy. Az osztályon. Mióta vagy itt? Két hete. Ilyenkor hullanak, mondja K. Dezső ágyszomszédja, Attila. Õsszel és tavasszal. A takarítónő lemossa Tamás ágya mögött a csempét, fölötte a neonlámpát. Az éjjeliszekrényt. Eltakarítás. Rudolf befordítja Tamás ágya fölött a cetlit, rajta Tamás neve. Üres lap, sírfelirat. Már a neve sincs itt. 48 éves. Volt.

Onnan lehet tudni, hogy valaki meghalt, kiteszik az ágyneműt, a szivacsokat a teraszra. K. Dezső álmában elindult, hogy ő bizony csak azért is megnézi a csillagokat. A terasz tele ágyneművel és szivaccsal, ment, fuldoklott a rengeteg ágyneműben és szivacsban, felébredt.

A negyedik nap vasárnap és október. Kirándulóidő. K. Dezső elsétál egész a proszektúráig. A férfi, aki hegyre ment föl, és ki tudja, mikor jön le.

Le akarok jönni. Felszállok a 22-es buszra, a Moszkva téren ácsorgok kicsit az óra alatt. Mintha várnék valakit. A metróba is lemegyek, elvegyülök. Mintha közétek tartoznék. De ruhám alatt ott a pizsama, csíkos. Kórházam szökött rabja vagyok. Ti ezt nem tudjátok, és ezen csak mosolyogni tudok. Tudok mosolyogni. Élek.

Pistát átvitték az intenzívre. Most öten vagyunk.

Hetedik nap. Reggel jön a nővér. Pista éjszaka meghalt.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.