Öt és feles

Egotrip

Tüdőszalon (Egy moribundus feljegyzései)

Tüdőszalon

(Egy moribundus feljegyzései)

s lombos tüdőd szép cserjéi saját

dicsőségüket susogják!

(József Attila)

Mit képzel, csak úgy besétál? Ez egy kórház, itt rend van. Reggel van betegfelvétel. A doktor ideges. Bocsánat, hogy bejöttem. Hazamegyek, és reggel visszajövök. K. Dezső nehezen veszi a levegőt, két emeletet mászott súlyos sporttáskával. Papucs, fogkefe, fogkrém, pizsama, törülköző, gyümölcslé!, vécépapír, könyvek. K. Dezső ágyán fekszik valaki, egy óra múlva hazaviszik. Hát akkor megjött a váltás. K. Dezső körülnéz. A hallban műbőr fotelek, kávéautomata, emléktáblák. DÉSI HUBER ISTVÁN, A PROLETÁRIÁTUS NAGY FESTÕJE, MEGHALT AZ ERZSÉBET SZANATÓRIUMBAN. TORMA KÁLMÁN S. J., MEGHALT AZ ERZSÉBET SZANATÓRIUMBAN. Ide meghalni jönnek? A büfé zárva.

Éjjel kettőkor behozzák Tamást, csont és bőr, leteszik az egyetlen még üres ágyra. Telt ház, heten vagyunk. Reggel kilenckor K. Dezső már túl vérvételen, röntgenen, EKG-n. A teraszon süt a nap. Délután látogatók. Húsleves, rántott csirke, köntös, fülhallgató, kislámpa, paradicsom, kifli. Este kilenckor begördül egy koporsó a folyosóra. A szomszéd szobából elviszik a hullát. Hétkor halt meg, két órát várni kell. Ez a szabály. Jó, hogy nem abba a kórterembe kerültem. Kis kocsival húzzák, azért akkora a lift, beférjen ebéd- és hullaszállító kocsi. Éjszaka K. Dezső kétszer csenget. Pista zöldet hány és fos, az infúzió is kijön belőle. Tamás nem kap levegőt. K. Dezső nem alszik.

Másnap szép idő, körbesétálja a parkot. Utak, kutak, épületek. IGAZGATÓSÁG, NÕVÉRSZÁLLÓ, FEKTETÕ. MAGÁNTERÜLET, finomabban BETEGEK SÉTAÚTJÁNAK VÉGE. A park végében PROSZEKTÚRA. Rögtön a DIAGNOSZTIKA mellett, rövid az út. Tábla: HALOTTSZÁLLÍTÁSI TERÜLET! IDEGENEKNEK TILOS A BEMENET! Input. Fekete vasajtó. Output. K. Dezső idegen, él. A proszektúrán túl már csak a János-hegy a kilátóval. Gyerekvasút fütyül, vidám kirándulók élményekkel megrakottan. Szombat van, utolsó szeptemberi nap, kirándulóidő. K. Dezső bemegy az épületbe. A vécében két piszoár, két csésze. A két ülőkén férfiseggek melege, add tovább. A vécében, a zuhanyzóban is vészcsengőkapcsolók. Tamás ül a zuhanyzóban, K. Dezső besegíti. Új beteg jön, már nem K. Dezső az új fiú. Bemutatkozik, József. Mindegy, hogy hívnak. Te is hozzászürkülsz az árnyékokhoz, belefehérülsz falba, lepedőbe. Moribundusok bolyonganak a folyosón, teraszon.

Éjjel tizenegy előtt meghal Tamás. K. Dezső épp a pizsamát vette fel, amikor Tamás elindult a vécére. Csont, bőr. Jött a nővér, Tamásra félóránként ránéztek, mikor hal meg. Hol van? A vécében. Úristen. K. Dezső fogat mosni indult, Tamás hugyozott. A nővér mögötte. Tamás, jöjjön be. Hozom a kocsit (kerekes szék). Tamás a vécéajtónak dőlt. Segítsen, mondta a nővér K. Dezsőnek, összerogy. Ketten ültették a kocsiba. Fogja a lábát. K. Dezső fogta. Lehugyozott pamutzokni. A nővér tolta. Bent a kórteremben kispárnát tett Tamás feje alá. Fogja, mondta a nővér, szólok a pavilonosoknak. K. Dezső egyedül maradt Tamással, a többiek aludtak. Tamás feje félrebillent, szájából csurgott a nyál. Rándult egyet, mintha most tudna magáról. Aztán rándult még egyet, szinte megemelkedett. Szája, szeme nyitva. Mire a pavilonosok megjöttek és az ágyra tették, már halott volt. Kiálló bordák alatt beesett has. Jött egy orvosnő, exitus. A nővér, maszkban, gumikesztyűben, ollóval felvágta a pizsamafelsőt, úgy vette le. Aztán a pizsamaalsót, alsónadrágot, pamutzoknit. Tamás jobb lábára műanyag fityegőt akasztott, rajta Tamás neve. Az ágyra piros szegélyű, fehér szalagot kötött. K. Dezső nem értette, miért. A ruhákat kidobta. Az ágyneműt levette, csak a lepedőt hagyta ott, azzal takarta be Tamás meztelen testét. Csak két fehér lábfeje látszott ki. Csupasz szivacs. A nővér letakarította az éjjeliszekrényt. Ásványvíz, gyümölcslé. Két banánt az asztalra tett, együk meg. Megszámolta a pénzt, felírta. Az éjjeliszekrényből kipakolt kekszet, édességet. Mindent Tamás táskájába csomagolt, papucsot, köntöst. A táska tetején két kispárna, egy csíkos, egy virágos. Tamás ágyszomszédja, Pista kiment a folyosóra. Másik ágyszomszédja, Miklós, felébredt, a teraszon cigarettázott. A többiek aludtak.

A hullaszállítók, K. Dezső már megtanulta, két óra múlva jönnek. Két órát várni kell. Mire? Hogy feltámad? Tamás a lepedőben, mintha ott se lenne. Mintha csak kiment volna a vécére, és ott maradt utána az összegyűrt ágynemű. Hol van?, kérdezi a nővér. Vécén, mondja K. Dezső. Mindjárt visszajön. K. Dezső kimegy a teraszra. A csillagok alatt a székeken három párna szellőz és egy lila paplan. Tamás benn áporodik lepedőben. Ágya fölött kis zöld fény. Felesége délelőtt kitolta a teraszra. Ült a napsütésben, a kerekes székben, amiben éjszaka meghalt. Kiment a vécére, utoljára, férfivécé, ez az. Visszamenni már nem tudott.

A hullaszállítók pontosan érkeztek. Ugyanazok, akik Tamást az ágyra tették, a fiúk a pavilonból. Egy köpcös idősebb fehér köpenyben és egy magas fiatal utcai ruhában. Két és fél nap alatt két halott. K. Dezső nézte, ahogy Tamást lepedőben beteszik a koporsóba. Csak a fehér lábfejek látszanak. Halottat már látott, halált még nem. Utoljára engem látott. Nem látott ő már semmit. A nevetséges igyekezet, hogy ne lógjon le a lába a kocsiról. A nevetséges igyekezet a kispárnával, hogy ne lógjon a feje. A nevetséges igyekezet, hogy életben maradjon. A koporsó kigördül az ajtón. Rolling Coffins.

K. Dezső kimegy a folyosóra. Büdös van?, kérdezi Pista. Nincs. Ilyenkor még nincs. De kinyitottuk az ablakot. Jön egy nő. Idős volt, aki elment? Nem ment el. Vitték. Meghalt. Mondja K. Dezső. Aki eltávozott? A nő csak mondja. K. Dezső üvöltene. Nem távozott el! Elpatkolt! Feldobta a talpát! A két, egyre fehérebb talpát!

K. Dezső lefekszik, arra ébred, egy nő (az éjszakai?) beszól az ajtón: Kezdődik a nap. Negyed hét, öt órát aludt egyhuzamban, ilyen is rég volt. Rudolf felébred. A srác hol van? Megtudja. Nebasszameg. Az szép. Ez az ötödik, mióta itt vagyok. A kórteremben?, K. Dezsőnek már mindegy. Az osztályon. Mióta vagy itt? Két hete. Ilyenkor hullanak, mondja K. Dezső ágyszomszédja, Attila. Õsszel és tavasszal. A takarítónő lemossa Tamás ágya mögött a csempét, fölötte a neonlámpát. Az éjjeliszekrényt. Eltakarítás. Rudolf befordítja Tamás ágya fölött a cetlit, rajta Tamás neve. Üres lap, sírfelirat. Már a neve sincs itt. 48 éves. Volt.

Onnan lehet tudni, hogy valaki meghalt, kiteszik az ágyneműt, a szivacsokat a teraszra. K. Dezső álmában elindult, hogy ő bizony csak azért is megnézi a csillagokat. A terasz tele ágyneművel és szivaccsal, ment, fuldoklott a rengeteg ágyneműben és szivacsban, felébredt.

A negyedik nap vasárnap és október. Kirándulóidő. K. Dezső elsétál egész a proszektúráig. A férfi, aki hegyre ment föl, és ki tudja, mikor jön le.

Le akarok jönni. Felszállok a 22-es buszra, a Moszkva téren ácsorgok kicsit az óra alatt. Mintha várnék valakit. A metróba is lemegyek, elvegyülök. Mintha közétek tartoznék. De ruhám alatt ott a pizsama, csíkos. Kórházam szökött rabja vagyok. Ti ezt nem tudjátok, és ezen csak mosolyogni tudok. Tudok mosolyogni. Élek.

Pistát átvitték az intenzívre. Most öten vagyunk.

Hetedik nap. Reggel jön a nővér. Pista éjszaka meghalt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.