Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 1999. augusztus 12.

Egotrip

Jöttünk hazafelé Nagyváradról, már az útinaplóm végén jártam fejben. Annyi mindent megjegyeztem, hogy kicsit lejjebb is csuklott a fejem a hátsó ülésen. Jött rám a huzat, mint egy felbőszült varrógép, hogy már képtelen egy fedél alatt élni az esernyővel. De már az esernyő se nagyon szívelte a varrógépet, rácsukódott a cérnatartóra, hogy az ne pörögjön, kattanjál csak be, te varrógép, ne piszmogjál a boncasztalon, lecseréllek a hurkatöltőre. Erre a varrógépnek szemet szúrt az esernyő lihegése, és a tű fokával orrba vágta, a tű fokával, mondta is neki, a tű fokán, te vén, ernyedt orrú lepkeimitátor, már nem bújsz, csak nyüszítve, mint egy kutyába oltott kezes bárány, melléfaragsz...

Tök, dinnye

Jöttünk hazafelé Nagyváradról, már az útinaplóm végén jártam fejben. Annyi mindent megjegyeztem, hogy kicsit lejjebb is csuklott a fejem a hátsó ülésen. Jött rám a huzat, mint egy felbőszült varrógép, hogy már képtelen egy fedél alatt élni az esernyővel. De már az esernyő se nagyon szívelte a varrógépet, rácsukódott a cérnatartóra, hogy az ne pörögjön, kattanjál csak be, te varrógép, ne piszmogjál a boncasztalon, lecseréllek a hurkatöltőre. Erre a varrógépnek szemet szúrt az esernyő lihegése, és a tű fokával orrba vágta, a tű fokával, mondta is neki, a tű fokán, te vén, ernyedt orrú lepkeimitátor, már nem bújsz, csak nyüszítve, mint egy kutyába oltott kezes bárány, melléfaragsz...

Szép hosszú út volt, mintha gondolkodnom se kellett volna, a táj futott, akár a kizacskózott tájképfestők gondolatanyaga, a fű olyan gyorsan futott, hogy fűsövénynek láttam, a fák hálóingbe öltözött, hálálkodó sáskák. Néha előttem az út szalagfüggönye, amit meg-megszakított egy-egy halálra vált macska egyed, sün egyed, s ha még jobban felgyorsítottam a nézést, a felezővonal tájékán néhány aranysárga gyalogost is megpillantottam, akik kedvenc útvesztőjükön, a sztrádán próbáltak szellemesek maradni.

Úgy éreztem, ma már nincs kakukktojás, szépen hazaérek, és otthon fáradtságtól elnagyolt testrészekkel beverem a szundit. Hogy utunk nem trilógia, mindinkább egyenes beszéd, felcsaptam a térképet a befutott oldalon. A lenyugvó nap fényében láttam, hogy ma már mind kevesebb kanyart jelölnek a részletes térképen, s mikor mi cikcakkban haladtunk, a piros vonal hosszan nyúlt előre, mint porcokkal megtámasztott vastag lúdgége. Beh jó is annak, aki fejből tud minden utat, lehet orrvérzése, állhat ikszben a tricepsze, azért még mindig a két murvacsík között marad.

A rendőr egy mikrofont tartott a kezében, hosszú, előredőlt árnyékán támaszkodott a nap, s mintha csak zsoltárokat énekelne a villogó vészfényben, szelíden tátogott, mint egy kitaposott bakancs.

A házak, városok úgy váltották egymást, mint egy minden lapon dzsókeres pakli, itt aztán csak nyerhetsz, ablakon át kukucskáló kibic.

Egy idő után elszaporodtak a dinnyések. Régi képeken látok ennyi ágyúgolyót, mögöttük a pasi kazettát hallgat, nyomja befelé a szalonnás serclit. A dinnyének mindenütt ugyanannyi az ára, rá van írva egy kiálló kartonlapra, hogy mennyi. Van kisebb kaliber is, a sárgadinnye ilyenkor igazán forró, mikor a nap tökig beette magát, s majd csak este sugározza szét a belekben, ha valaki lenyeli. Úgy ennék egy dinnyét, jó lefolyna rajtam a gatyámig, szürcsölném a levét, mint egy kihalt állat, amelyik így eszik, aztán a héját bedobnám a bokrokba, ott egye meg a fene, ha valaki keresi.

A dinnyések közt fésűs módszerrel megjelentek a lányok, úgy két kilométer köztük a fesztáv, így különösebb szárnypróbára nincs köztük idő. Az egyik mintha dinamót hajtana a kezében, pörgeti magától, végighúzza az arcán, s a rúzsba beletapad a dörzsmeghajtó gumi. Amúgy meg szinte semmi eszközük nincs, teljesen érthető a nyelvük, mégis olyan furcsa, ha közben buszmegálló kerül utunkba, ott se biztos, hogy megjön a buszuk, hacsak nem a kétüléses pénzpostás, alatta blokkolásgátlós merci, hogy a csavar agya ne szakadjon meg, ha telipofával beletapos, s a fékpofák szinkronban kuncognak.

Egyre minden olyan emberibb, mintha a végtelenbe mennénk egy vajdarabból kihajlított Möbiusz-szalagon, olyan lágy és forró az aszfalt, hogy kedvem lenne ide temetkezni. És minden kócol tovább, dinnyés, lány, dinnyés, lány, futószalagon jön a heccelés. És mintha minden komplexebb is lenne, a kicsi útszéli szexben ott topog a dinnyeevés, az összevont, maratoni élve habzsolás.

Egy férfi kiszáll a kocsiból, a félhenger késsel meglékelteti a dinnyét, beleszagol, megkóstolja, fizet, beül vele az alkonyi murván parkoló autóba, hátradönti a vezetőülést, és a nap melegét magában tartó, puhára főtt, mélyen meglékelt dinnyét, lékkel lefelé, könnyen igazítva, megduzzadt ölébe helyezi.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.