Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Farsangi panoráma)

  • 2004. február 5.

Egotrip

Hull a hó és hózi' / Micimackó kvázi - énekeltem magamban az utcán, mely, ahogy láttam, vörös esőköpennyel borított alkonyati maszlag. A kirakatok zsúfolásig telve kirakatrendezőkkel, némelyiknek műanyagból van a keze. A díjnyertes kirakat mégis ez: kortárs magyar szerzők összetört tükörben.

Hull a hó és hózi' / Micimackó kvázi - énekeltem magamban az utcán, mely, ahogy láttam, vörös esőköpennyel borított alkonyati maszlag. A kirakatok zsúfolásig telve kirakatrendezőkkel, némelyiknek műanyagból van a keze. A díjnyertes kirakat mégis ez: kortárs magyar szerzők összetört tükörben.

Arra gondoltam, egyszer végigmegyek ezen az utcán kezemben gőzölgő teáscsészével, melynek térfogata nem több, mint egy deciliter, másik kezemben csészealj, mely időnként zsebkendőül szolgál e cudar időben, rajtam csillogó fekete esőköpeny, akárha rám tapadt hullazsákban indulnék mifelénk.

El vagyok ájulva. Az emberek olyan szépen, otthonosan várakoznak a megállóban, hogy kedvem lenne hozzájuk bújni. A városnak ezen a pontján mindig halálosan finom ihletettség dől rám, egyfajta szeretet és a szeretet egyfajta kannibalizmusa. Innen mindent kiérezni, ráadásul itt szórja fényeit egy ezoterikus kiadó könyvesboltja.

A fák kopaszan állnak, van bennük valami konok, dacos mozdulatlanság; nem kéne tavaszig várni!

No de nézzünk oda, nyitott furgon halad el előttem. És azok ott fenn nem az olvasófoteljeim? De bizony azok. Na már most hány eset lehetséges? Hál' istennek a latolgatásról leszoktam. Viszik a foteljeimet, ez a lényeg.

A furgon elé ugrani késő, meghalni korán, és kis híja, hogy nem említek neveket.

A furgon, fényes neonok alatt, pompás foteljeim terhével egy sárgán villogó szemafor árva fénykörén át szívódik a teljes félhomályba. És már dúdolom is: tá-dá-tadadá, a pocsolyából Orion űrhajó érkezik nekem, de ott áll a pocsolya szélén egy makrancos tornatanár sípolásra kész szájzuggal. És nem engedi, hogy beszálljak. Előbb hatszáz fekvőtámasz, lökvenyomás, "biszepszed" Kamcsatkától Szváziföldig, apukám!

Rosszulesik, hogy az idő ekkora távolából is mérgezik a fantáziám.

Elindulok haza, bár ezt két lépés között mondom, a lépés első része még nem haza vezet, ám az azt követőben már benne van a kulcs fordulása a zárban.

Otthon beállítok, mint kislány tűzparanccsal a Fehér Ház légópincéjébe: hol vannak a foteljeim?

Két férfi tanácstalanul gubbaszt a nappaliban, nyakigláb kertésznadrág mindkettőn, fejükön védősisak, kezük között különféle papírok. Ez szemen szúr. Jobban, mint az, hogy ott vannak a foteljeim; érintetlenül.

Mi vagyunk a bútorszállítók, mondja az egyik, föltápászkodik, a leveleit begyűri a mellzsebbe, megtörli oldalt a kezét, kezet nyújt, megfogom, s azonnal vinné tovább a válldobást, de kicsúszik alóla a küszöbszőnyeg, a levelek kiömlenek a zsebéből, sárga sisakja letöri a virágzó begóniám derekát. A másik röhög. Kér egy pohár szódát, nagyon kemény napjuk volt ma.

Azt hittem, mondom a feleségemnek is, aki imádja a szürreális tennivalókat, hogy elvitték a foteljeimet. Láttam az utcán.

Igen-igen, mondja a földön, de meghallgattuk az időjárás-jelentést, és baromi nagy hóviharra számíthatunk. Maguké volt az utolsó garanciás bútor, de azt ugye nem kívánja, hogy a fotelekkel ilyen kegyetlen körülmények között vágjunk neki a Dunántúlnak!?

Nem, mondom, pedig van ebben némi igen is.

Ha megengedi, mondja a másik, itt töltenénk az éjszakát, láttam, van ott egy szabad szoba, a kollégámmal ketten is elférünk egy ágyon, sőt...

Némi töprengés után törülközőt, szappant veszek elő, s a két átmelegedett rakodómunkástól megkérdem, mit kérnek vacsorára.

A gombás tojás jó lesz, bár nem tudom, lehet, hogy a sofőr gyomra nem bírja a tojást. Neki jobb lenne pirítós, rákenve libamáj zsírjában, mondja. Följöhet ő is, ugye?

Persze, válaszolom, még mindig jobb, mintha útnak indulnak, és a kiszámíthatatlan időjárási viszonyok között árokba csúsznak, fölrobbannak,és szénné égnek a gázolaj, illetve nagyobb nyugalomhoz szokott foteljeim lángjánál.

Elővettem egy gumimatracot és egy úszógumit, megágyaztam nekik, vacsoráztak, majd fürdés nélkül nyugovóra tértek.

Egész éjjel álmatlanul forgolódtam: három darab nagyméretű, vadidegen férfi alszik nálunk. Úgy három körül fölkeltem, szakadjak meg a röhögéstől, ha nem fényképezem le őket, különben senki nem fogja elhinni.

Elővettem a gépet, B-időre állítottam, mert utálom a vakut. Kilépdeltem a szobából, az ajtajukat módszeresen tártam bentre. Mintha három dízelmozdony aludna odabent. Végiggondoltam a mozdulatsort, fölkattintottam a villanyt, ráfeszültem a gépre, exponáltam.

Lefotóztam egy feldúlt szobát, valamint egy géppapírt, amin ez állt: "Salynaljuk, el kelet meni, meghallgatuk idojarás, és viszavonta a hot, koszönjuk a vendéglatás, a fotelt vittuk."

Olyan üres volt a nappali, mint a sivatag, amelyikben még homok sincs.

A gépet leengedtem az ölembe, a pizsamám sliccén át háromszor exponáltam.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.