Sajó László: Öt és feles

A mint abbahagyni

Egotrip

(A futball ábécéje)

A csapatvezető (egyben -kapitány) elküldte a Dunaharaszti MTK elleni felállást, taktikát, az utolsó mondatban: K. Dezső játékára a mérkőzés állásának függvényében kerülhet sor. Vagy­is ha biztosan vezetünk, vagy nagyon égünk. Meccseket tehát nem fog eldönteni, döntetlent se harcol ki. Persze elment a meccsre, a jelenlegi helyzetben szerelésben (csak a stoplist nem vette föl, azt majd), öltöző (és zuhanyzó) használata nem javallt; jöttek a többiek is, autóval, K.(ispados) Dezső a villamoson, maszkban, melegítőalsóban, dzsekiben, kiérdemesült sportember inkognitóban.

A Dunaharaszti MTK elleni meccs szoros (3–3), K. Dezső ennek függvényében tehát nem áll be. Pedig mennyire készült! Mostani csapata, a BEAC sok-sok év hányattatása, albérletek után végre otthonra talált a Mérnök utcában (Pluhár István Labdarúgópálya), a volt Gammán, ahol fényes labdarúgó karrierjét kezdte ifjúkorában egy hol blasznégyes, hol blaszhármas csapatban. A Budapesti Iszkra Olajbányász Kulturális és Szabadidős Egyesület nevű futballcsapat hazája a lágymányosi Gamma-pálya volt, melynek legfőbb ismérve a fekete salak. Beette magát mindenhova: az öltözőfolyosóra, a zuhanyozóba, az öltöző padja alá, a büféasztalokhoz, s legfőképpen a ruhákba, a sportszárakba és a mezekbe, a cipőkbe és a hajba, a bőrbe és a száj szögletébe. Fekete a takony is. (Kőrösi Zoltán, irányító középpályás). Most műfű, mi más, és műfoci (K. Dezső). A következő meccs Rákoshegyen, 3–1 ide, tíz perc van hátra, K. Dezső már veszi le a dzsekit, melegítőfelsőt, gyűri be a melegítőalsót a sportszárba, húzza föl a stoplist, amikor gólt lő az ellenfél, 3–3, megint, K. Dezső reményt vesztve visszaöltözik. És morog, úgy, mint egy kiöregedett, hajdan gyors vizsla és úgy, hogy a csapatvezető (-kapitány) is meghallja. Meghallotta, és ímélben válaszol. Őszinte leszek, sose voltál egy iskolázott, képzett játékos, de van benned egy őstehetség, és vannak (voltak) igazán jó megmozdulásaid, az öregfiú és az old boys csapatban még remekül futottál. Jelenleg fizikailag olyan szinten vagy, hogy gyakorlatilag lépni nem tudsz és ha még valamennyit iszol is, gyakorlatilag használhatatlan vagy a pályán. K. Dezső olvasta, és mint alvadt vérdarabok, / úgy hullottak elé / ezek a szavak. De csak egy szót jegyzett meg, egyetlen egyet: őstehetség. Nem válaszolt, a következő héten is elment a meccsre, szerelésben. Mert ő az, akiből az önbecsülésnek még a morzsája is hiányzik, a pályán eltölthető minden percet az Élet bőkezű ajándékának tart, ajándéknak, melyet tehát ki sem lehet érdemelni, csak megköszönni. Szóval egy ilyen öregedő futballista az nagyon hálás tud lenni. (Esterházy Péter, jobbösszekötő) És K. Dezső már nem öregedő, öreg futballista.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.