Várhegyi Éva: Ekotrip

Suszter a konyhában

Egotrip

A Magyar Nemzeti Bank vezetése megint más területen tüsténkedik, mint ahol hivatásánál fogva kellene. Szeptember végén újabb 50 pontos csomagot tett le a nemzet asztalára, alig másfél évvel a 330 javaslatot tartalmazó versenyképességi programját követően. Mint írják, a koronavírus-járvány második hulláma okozta rendkívüli helyzet késztette őket arra, hogy támogassák a kormány válságkezelő és gazdaságélénkítő munkáját.

Igazán nemes gesztus a szellemi tőkével jól ellátott jegybank részéről. Már a korábbi javaslatcsomagjukból is láttuk, mennyi ötlet termelődik a Szabadság téren – kár lenne hagyni veszendőbe menni ezeket. A most közkinccsé tett 50 pontos program szerényebb ugyan az előzőnél, de méretével ez is lekörözi azt, amelyiket „a gazdaság átfogó újraindítására” júniusban létrehozott Gazdaságvédelmi Operatív Törzs tett közzé egy nappal a jegybanki iromány megjelenése előtt. Bár a kormányzati grémiumot irányító Varga Mihály szerint a családok és a vállalkozások számára jelentős adóügyi könnyítésekről döntöttek, a bejelentésből csupán az derült ki, hogy januártól a 11 százalékosra mérséklődő kisvállalati adó bevételi értékhatárát 3 milliárd forintra emelik, a második félévtől pedig az adóhivatal minden cég számára elkészíti az áfabevallás tervezetét.

Az MNB viszont a munkaerőpiactól a lakáspiacon, a pénzügyi rendszeren és a beruházásokon keresztül a kereslet élénkítéséig a gazdaság minden területére tesz javaslatot, és olyan divatos hívószavakat is használ, mint a „családbarát”, a „zöld” és a „digitalizáció”. Hogy a program megvalósítása mennyibe kerülne, és miből finanszíroznák, azt nem tartalmazza a jegybanki dokumentum, csak becsülhető az ezermilliárd forintos nagyságrendje.

Matolcsy György a szavak mezején most is legyűrte a riválisának tekintett pénzügyminisztert a makrogazdasági környezetet alakító két intézmény vezetője közötti derbiben. Csakhogy neki jegybankárként nem az a dolga, hogy ötleteket adjon a kormánynak. Nem a konyhában a helye, ahol a gazdaságpolitika étrendjét összeállítják, és még csak nem is a kamrában, ahol a szükséges hozzávalókat kiválogatják. Ha jó szuszterként megmaradna a kaptafánál, akkor is roppant fontos feladatot láthatna el: a monetáris politika eszközeivel terelhetné a gazdaság szereplőit az aktuális helyzet által megkívánt irányba. Ezt a feladatát viszont egyre kevésbé látja el.

Nem vitás, hogy saját feladatkörében már kevés lehetősége maradt a járvány előidézte gazdasági válság kezelésére, mivel fölösleges buzgalmában már a konjunktúra éveiben szinte az összes puskaporát ellőtte. A pénzpiacot befolyásoló kamatot már régen a negatív tartományba vitte le, és az „unortodox” jegybanki eszköztárból is bőségesen merített, amikor 0 kamatú „növekedési” hitelekkel, majd tavaly ősztől kétes megtérülésű vállalati kötvények vásárlásával igyekezett további lökést adni a gazdaságnak. Mostanra, amikor recesszióba fordult a világ és benne Magyarország, alig maradt eszköze a gazdaság élénkítésére.

A jegybank mozgásterét továbbszűkíti, hogy egyidejűleg a forint inflációs hatású gyengülését is fékeznie kell(ene). Ez kötötte meg a kezét tavasszal, amikor a túlságosan laza politikája miatt addig is folyamatosan leértékelődő magyar valuta elszabadult hajó­ágyúként kezdett viselkedni, és a forintot tovább gyengítő eladásokra buzdította a spekulánsokat. Emiatt, egyedüliként a világban, nemhogy csökkenteni nem tudta kamatait, de gyakorlatilag még emelésre is kényszerült: áprilisban az irányadó szerepet a bankoknak szóló egynaposról az egyhetes betétre tolta át, amelyre – az egynapos betét negatív kamatával szemben – a 0,9 százalékos alapkamatot fizette. Ez utóbbit, amely már rég elvesztette irányadó funkcióját, végül csak a nyár folyamán mérsékelte 0,6 százalékra. De ezt is úgy kellett megtennie, hogy közben ne csökkenjen a betéti kamata, és így ne csábítsa a forint elleni spekulációra a befektetőket. Szép bűvészmutatvány!

A hazai monetáris politika jó ideje kiszámíthatatlanul, egyre átláthatatlanabb, hektikusan változó eszközrendszerrel működik. A tavaszi-nyári zűrzavaros cselekvést most ősszel a „csendes bemondás” taktikája váltotta föl, mintha csak ultipartiban játszanának. Szeptember 22-i ülésén az MNB monetáris tanácsa megfelelőnek minősítette a 0,6 százalékos alapkamatot és a hozzákapcsolt többi kamatot, majd két napra rá, szép csendben, 0,6-ról 0,75 százalékra növelte a pénzpiacokat befolyásoló egyhetes betéti kamatot, hogy meggátolja a forint gyors, már az inflációs célt is veszélyeztető gyengülését. A nagyközönséget sem a döntésről, sem annak indokáról nem tájékoztatta a jegybank, holott épp aznap tette közzé inflációs jelentését, és Matolcsy elnök is ugyanazon a napon tartotta a világfolyamatok távlatos jövőjét felvázoló előadását a közgazdász-vándorgyűlésen. Ám a kamatváltozásról sem ő, sem a másnapi kerekasztal-beszélgetésen szereplő alelnöke nem ejtett szót.

A monetáris politikát normális időkben jellemző „finomszabályozás”, amely a jegybanki kamatlábak révén ösztökéli a pénztulajdonosokat a kívánt magatartásra (a gazdaság állapotától függően nagyobb költekezésre vagy megtakarításra), mindenütt egyre kevésbé működik. Már az előző válság előhívta a direkt beavatkozások nem szokványos módszereinek sokaságát, amelyeket a mai krízisben újra elővettek a központi bankok. A monetáris szabályozás finomságaitól mindig is idegenkedő Matolcsy azonban ebben az unortodox világban érzi elemében magát. A jegybanki kamatokkal már csupán a forintra spekulálókat, és így az árfolyam alakulását befolyásolja, míg a bankhitelezést döntően a refinanszírozással alakítja. Magánszámai is az unortodoxia iránti vonzalmáról tanúskodnak. A Növekedés.hu-n közzétett ötleteléseinek friss opusa az a javaslat, hogy „zöld” otthonok teremtésére maga a jegybank nyújtson 10 éves futamidővel kamatmentes hitelt a családoknak és az ingatlanfejlesztőknek, méghozzá úgy, hogy a pénzügyi szolgáltatók által végzett „előminősítés 5 napnál, a jegybank döntése 5 óránál, a pénzutalás pedig 5 másodpercnél nem tarthat tovább”.

Ha rajta múlna, Matolcsy visszaállítaná a jó három évtizede meghaladott egyszintű bankrendszert, amelyben a jegybanki és kereskedelmi banki funkciókat egyedül betöltő, mindenható MNB állt közvetlen kapcsolatban a vállalatokkal. Hiszen már a kötvényvásárlási programjával túllépett a mai világban kényszerűen elfogadott unortodoxia határain, mivel abban kifejezetten kockázatos cégek bóvli minősítésű adósságait is átvállalja. Miért ne vehetné magára még a lakáshitelezés rizikóját is?

„Adok, hogy adjál” – idézte cikkében Matolcsy helyeslően Széchenyit. Csak azt feledte el hozzátenni, hogy a „legnagyobb magyar” a sajátjából adott.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.