Sajó László: Öt és feles

Betűk az elporladt álmoskönyvből

(1. olvasat)

Egotrip

Az élet álom (Pedro Calderón de la Barca) álmaim is cenzúrázom (K. Dezső)

A fociválogatott játszik, nincs nálam a szerelésem, felmegyek a szobámba, ott a főnök, nagydarab, szőke, hever az ágyamon, nézi a kistévét, szekrényemben keresem a szerelésem, mondom neki, „miért pont az én szobámban és ágyamon nézed a meccset?, csak tréfáltam”, a főnök lábával felém nyúl, nagy lába van, a tévében már a himnusz megy, én még mindig a szerelésem keresem, a lábszárvédők egymásba gabalyodtak, elszakítom a szálat

Nagy terem, állunk többen, amikor a terem megmozdul, kiderül, ez egy repülőgép, „elindultunk”, mondom, a gép felszáll, többen kimegyünk a gép orrára, látjuk a felszállást, egy embert szinte súrolunk, félrelép a gép elől, a gép nehezen emelkedik egy házak körülzárta területről, biztos látnak bennünket a pilótafülkéből, vissza kellene mászni, mert a gép felemelkedik és tízezres magasságban megfagyunk, aki utánunk kijön, az megfagy

Focimeccs a BHG ellen, írom a jegyzőkönyvet, késésben vagyok, a többiek piros mezben, nekem nincs piros, nem is volt, ki fog adni egy piros mezt, kimennek, én még mindig írom a jegyzőkönyvet, már hat óra (félhatos kezdés), az első 4-5 névhez nem írtam oda az igazolás számát, és már elvitték az igazolásokat, most mi lesz

A gyerekkel megyek Miskolcon, az állomás előtt villamosra száll, megyek utána a következő villamossal, biztos leszállt a következő állomáson, de nem, aztán hazamegyek (hova?), a gyerek még mindig sehol, aggódom

Paradicsomleves, zöldbabfőzelék, félbehagytam, majd megeszem, snitt, egy szállodában megkapom a szobakulcsot, de elfelejtettem, melyik emeleten van a szoba, a kulcson csak a szobaszám, a portást kérdezem, próbálom angolul, kézzel, a portás beszél, igaz, rosszul, magyarul, megdicsérem, mutatja, hogy 4. emelet, elindulok a lift felé, a liftben laknak, egy kisebb lakás, két nő és egy férfi, a lift nem indul, kifele tolnak, van egy másik lift, avval felmegyek

Tolcsván vagyok a folyosón, le akarom tenni a fekete utazótáskát a régi lakásunkba, tele van gyanús alakokkal, mondom, a tulaj fia vagyok, persze nem hagyom ott a táskát, benyitok a folyosón egy üres, meszelt helyiségbe, ez a spájz, snitt, a bal lábamból (vádlimból) kinyomok egy kutyacsont nagyságú „gumicsontot”, ki akarom dobni, mennék valami piacon egy kocsmába, de állnak az ajtóban, így a kukába dobom, eszembe jut, ha megtalálják, baj lesz, egy ismerősöm (ki?) jön, hogy őt itt már tizenkilencszer akarták megverni, de mindig megvédték, és mutat egy vigyorgó embert, megyek a piacon, sűrűn belém kötnek

Vécén ülök, nincs ajtó, öcsém és apám előttem, vécépapír nincs, fényképekkel kell kitörölnöm a fenekem, nézem a fényképeket, köztük nők, ezeket elteszem

Autóban, F. B. vezet, az úton kerékpárosok a belső sávban, kerekes székesek, lassú járművek, nekimegyünk egynek (melyiknek?), lassan, a kocsiban még te meg a gyerek, snitt, fekszel, egy nagy barnamedve mancsával a fejedet karmolja, véres az arcod, talán már nincs is, odamegyek, próbálom ellökdösni a medvét, amely (aki) talán egy medvebőrbe bújt ember, snitt, újra autóban, jövünk lefelé, én nem akarok, vissza akarok menni, valamit otthagytam, de megyünk, szakadék, zuhanás, megkapaszkodom egy ágban, tudom, nem bírom sokáig, belém kapaszkodik Varga Zoltán, a híres focista, mondom, tartson ki, a fa dől, elkapok valami függönyt, lassan leereszkedünk, lent nők napoznak, kérdezném, miért nem hívták a rendőrséget, de artikulálatlan hang jön ki a torkomon, visszamegyek, haza?, valami épületben bolyongok, lépcsőház, nem találok haza, rendőrök jönnek, bilinccsel, mégis hívták őket?, bújok előlük

Fent vagyunk az emeleten, a focicsapat (BEAC), jönnek megverni minket, a jobbosok, vékony léceket markolunk, de nem vernek meg minket, még azt se, „nem is kell”, mondják, hogy még nagyobb legyen az alázás, „győztünk”, mondják, „még hogy ti, mi győztünk”, mondjuk, snitt, két hosszú sor, szavazás van, aki a sorban áll, mind jobbos, én megyek köztük, nem szavazok, snitt, hosszú fehér villamos, felszállunk, a csapat, de nem indul, állunk

Egyedül vagyok nagy termekben, számítógépek, én zárok, az ajtóban a kulcs, de kívülről ráfordítják (ki?), körülnézek, kiömlik egy csipszes­zacskó, nem szedem föl, a takarítónő dühös lesz reggel

Anyám az utcán, a túloldalon, kiáltja felém, hogy egy fiút hord a nadrágjában, terhes, megszüli az unokáját, átjön az úton, ezeket nem vinné magával, mondja, és tojásokat ad át nekem

Edzés a Pénzügyőr-pályán, egy ősz hajú, de fiatalos edző tartja, már gyerekkoromban is ő volt az edzőm, most futás van a pálya körül, de én nem futok, a többiek igen, az egyiket kérdem, mit hozzak a boltból, aztán eszembe jut, hogy mindenkinek nem hozhatok

Motorcsónakkal megyünk egy gazos területen a szárazföldön, apám vezet, nem láthat semmit, de teljes sebességgel megy, egy mólón áll meg a motorcsónak, billeg, a mólóra ugrom, a motorcsónak apámmal együtt a vízbe borul, félek, mit fog mondani, miért ugrottam ki

Szarnom kell, mocskos vécéket találok – az egyik be van rendezve masszázsnak (pad, fotel), nem megyek be egyikbe sem, amelyik tűrhető, azon nincs ajtó, mire bemennék az egyikbe, mind foglalt

Vonaton utazom, világgá mentem, jegy van a zsebemben, tömbös BKV-jegy, sokan vannak a vonaton, ülök az ajtó előtt, jön a kalauz, akkor jövök rá, hogy nem jó a jegy, menekülök a kalauz elől, átvágok a tömegen, leszállok, de úgy, hogy közben megy a vonat, de ezt nem érzékelem, le lehet lépni a vonatról, kimegyek, ismeretlen nagyváros, pénzem semmi, most merre menjek, hogyan érek vissza, haza, visszamegyek a vonathoz, látom, épp elmegy, aztán beszállok egy másikba, hova megyek, nem tudom, leszállok erről is, felülök egy játék repülőgépre (mint a Vidám Parkban), valaki (ki?) szól, hogy vegyem át a gépet, gondolom, ezzel is lehet pénzt keresni, a földön megyek, nem tudok felszállni, megmutatják, mit kell megnyomni (felhúzni), felszállok, de rögtön földet érek és a földön „ugratok”, ütközöm, rázkódik a gép

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.