Seres László: Dekóder

  • 1999. április 29.

Egotrip

Sok van, mi csodálatos, de az Amerika-ellenes Tevékenységet Megvalósító Bizottságnál nincs semmi csodálatosabb. A nemzetek feletti bizottságnak sok tagja van, ismert írók, professzorok, diákok, baloldali szocialisták és jobboldali nemzetiek forrnak sorai közt szerves egységbe, és onnan ismerszenek meg, hogy

a) (értelmiségi szinten) a hidegháború utáni új világrendet basztassák (kötelező előtag: "Szép Új"), valamint a nemzeti szuverenitás/az ökológiai katasztrófa/az antikapitalista harmadik út valamelyikébe csomagolják élő ítéleteiket;

b) (primkó köznép szinten) szidják a "világ csendőrét", Belgrádban a bombázás megkezdése után feldúlják a helyi McDonald´sokat, értsük szimbolikusan ugye.

Az egyszerűség kedvéért fokuszáljunk most arra az egy emberre, aki egy emberként testesíti meg a Bizottság leglényegét, akinek a nézeteit idehaza azok is hirdetik, akik sose hallottak róla, és akiről ideje végre bevallanunk, hogy a Magyar Narancs túl sokszor és túl érdemtelenül tartotta nagyra, például médiaügyben. Márpedig Noam Chomsky nyelvész professzor ismét lecsapott, alig pár nappal a NATO bombázása után ő is megeresztett egy föld-föld e-mailt a fél világnak (a terjedelmes cikk magyarul elolvasható a tinta című internetes újságban: A jelenlegi bombázások: ami a retorika mögött van - www.tinta.hu), amelyben a bombázásellenes szokásos retorika mellett (sérül a jugó nemzeti szuverenitás, hoppon marad az ENSZ, a bombázás fokozta az üldözést) nem kevesebbet állít, mint hogy Amerikának nincs is erkölcsi joga a fegyveres beavatkozásra.

Chomsky úgy látja, a "humanitárius katasztrófa" elhárítására nem elégséges érv a jó szándék: a beavatkozó múltja az elsődleges. Vagyis? "Vagyis elsősorban az, hogy ő maga mennyire tartja magát a nemzetközi joghoz, a Nemzetközi Törvényszék határozataihoz stb." Professzor úr itt elmeséli, hogyan is volt az, amikor Irán felajánlkozott közvetítésre a boszniai mészárlások közepette, a gaz Nyugat azonban gúnyosan visszautasította a javaslatot, majd egy mondatban összegzi az Amerika-ellenes bizottság érveinek kvintesszenciáját: "Egy értelmes ember kénytelen feltenni a kézenfekvő kérdést: vajon a beavatkozások és a terror szempontjából Irán múltja mennyivel rosszabb, mint az Egyesült Államoké?"

Ennyi Amerika-ellenes relativizálás természetesen nem meglepő egy olyan ember tollából, aki a holocaustot is szívesen relativizálja (Chomsky írt előszót Faurisson francia holocaust-revizionista könyvéhez, 1982-ben pedig az ausztrál Quadrant magazinnak adott interjújában közölte, hogy semmi antiszemitizmust nem lát a holocaust-revizionista történészek írói munkásságában). Ellenben meglepő, hány értelmes ember (nem csak bizottsági tag) számára mosódik el Chomskytól függetlenül is az amerikai és az iráni/jugó/egyéb emberi jogi record közti apró, árnyalatnyi különbség, akárcsak a civilizáció és a barbárság közti apró, árnyalatnyi különbség, vagy vegyünk csak okot és okozatot, népirtást és bombázást. Hát nem egyformán szörnyű?

Egy értelmes ember kénytelen feltenni a kézenfekvő kérdést: miért van az, hogy valakiben erősebb az Amerika-ellenes gyűlölet, a relativizáló hajlam, mint hogy megpróbálja megérteni, hogy a világ egy másik pontján, szemmel láthatóan késve és technikailag siralmasan, de egyfajta genocídiumot kell megakadályozni? Hogy pont az a baj a NATO-val, hogy túl kevés helyen csap le katonailag? Miért táplálja valaki ezzel is a hamburgerzabáló, rágógumizó világcsendőrről szóló kliségondolkodást? Mert az összeurópai posztkomcsiktól Krausz Tamáson és a pszeudopacifista, Belgrádba sétáló német anyákon át az EU-ellenes nemzeti jobboldalig konszenzus, hogy a legsúlyosabb harmadikutas fundamentalizmus is jobb, mint a legjobb kapitalizmus, azért.

Ha valaki komolyan azt hiszi, hogy összevetheti a világ egyelőre legszabadabb országát az egyik jelentős vallási fundamentalista, népirtó és -kínzó rezsimmel, és ezt az érvet arra használja, hogy a világ tétlenül nézzen egy újabb népirtást, akkor pontosan azt a problémát teremti újra, amelynek a megoldására cikkeket ír: a fejekben lévő zavart. Így aztán - korábbi kaserolásaink miatt - lapunk elemi erkölcsi kötelessége, hogy élve eltemesse Chomsky antihumánus eszméit. Nyugodjanak békében.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.