Szekfű Balázs: magas.les 3.0

  • 2002. augusztus 29.

Egotrip

Mesterséges élet a virtuális univerzumban

A földi fajok kialakulásának és túlélésének problémájával viszonylag hosszabb ideig csak az evolúció bajlódott. Kisvártatva, állítólag kilencvenezer évvel ezelőtt egy homo sapiens példány lecsiszolta egy kődarab oldalát. Több tízezer év kellett hozzá, hogy rájöjjön: a másik oldalt lecsiszolva még zseniálisabb technológiákat teremthet, de a lényeg az: a technológia átvette az evolúció terheinek nagy részét.

A technológia legjobban a háborút szereti. A százéves háborúban a poitiers-i csata több száz francia és négy angol áldozattal ért véget: a győztesek feltalálták a számszeríjat. A második világháborúban mérnökök, matematikusok és statisztikusok vívták a titkosítás háborúját az ENIGMA körül. Angliában kibernetikusok dolgoztak a repülőgépek páncélzatának tökéletesítésén.

Munkásságuk nyomán létrejött az első olyan technológia, amely már rövid távon sem az embert, hanem önmagát, saját maga továbbfejlesztését, evolúcióját szolgálja.

Mobiltelefon-számítógépünk funkcióinak jó, ha tíz százalékát kihasználjuk, miközben kifizetjük érte a fejlesztés tízszeres árát. Jó, ha tudják: a maradék 90 százalékban a technológusok kísérleteznek velünk: figyelik, melyik csalira harapunk. Soha nem kérdeztek meg minket, mégis beteszik a további ún. funkciókat, mert elférnek, és főleg, mert megígérték nekünk a hirdetésekben, hogy beleteszik.

A számítógép mint termék és mint szolgáltatás a felhasználó számára kihasználhatatlan, a gyártó számára ezért testre szabható úgy, hogy közben mindenki más szolgáltatása is benne lehet. Mintha egy autó egyszerre lenne kicsi és nagy, kabrió és limuzin kivitelű, felszerelve gyereküléssel és sportkormánnyal, klímával és kézi ablaklehúzóval - ám mindezek a tételek a számlát is terhelik.

"Poweruser" és "láma" manapság majdnem ugyanazt a számító-mobiltelefon-nyomtató-fényképező-fénymásoló gépet használja, hiszen nem gazdaságos az olcsóbb változatot előállítani: a kisebb/rosszabb annyival olcsóbb, hogy nem éri meg gyártani. Ha termékvonalat akarnak kialakítani a marketingosztályon, szoftveresen letiltatnak néhány funkciót a technológusokkal. Egy printert mechanikusan lassítottak, hogy olcsóbb lehessen.

A technológiai evolúcióban az élet jeleit látjuk viszont, az életet pedig soha nem érdekelte más, mint önmaga: az élet, a fejlődés. A mesterséges élet első nyilvánvaló jele lehetett a komputervírusok megjelenése, és azon sem kell meglepődni, hogy az összes eddigi vírus ma is fertőz, ma is jelen van a hálózatban, és jelen is marad.

Talán néhány technológus már sejti: hiába hitte eddig, hogy gyorsabb processzorokon, használhatóbb hálózatokon vagy magasabb rendelkezésre állású szervereken dolgozik, munkáját az emberi faj egyeduralmának végjátékában a gépi intelligencia, a technológia ügynökeként végzi, melynek célja a "Fourth Discontinuity" megszüntetése, az emberiség és az univerzum újabb összeköttetésének megteremtése.

Kopernikusz "bekapcsolta" a Földet a fizikai világ univerzumába. Darwin összekapcsolta az emberi fajt az organikus világgal. Freud a racionális ego és az irracionális tudatalatti közötti kapcsolatot építette fel. A XXI. században közös életben köti össze az organikus lényeket és az emergens gépeket az önszervező változás és fejlődés dinamikája.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.