Pálya a magasban

Szépek és bolondok

  • Zeidler Miklós
  • 2010. január 28.

Egotrip

A Tour de France-ról készült régi fotográfiákat nézegetve azonnal szembeötlik, milyen éles cezúrát jelentett a második világháború. A körverseny ugyanis a harci cselekmények, majd a közlekedési és vendéglátási infrastruktúra hiányosságai miatt 1940 és 1946 között szünetelt, s ez idő alatt bizony sok minden megváltozott. Az 1940-es években előbb a háború, majd az újjáépítés, azután a társadalom egyre szélesebb rétegei által elérhető viszonylagos jólét sok tekintetben uniformizálta az életszínvonalat, a szokásokat és a közízlést - Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt.

A Tour de France-ról készült régi fotográfiákat nézegetve azonnal szembeötlik, milyen éles cezúrát jelentett a második világháború. A körverseny ugyanis a harci cselekmények, majd a közlekedési és vendéglátási infrastruktúra hiányosságai miatt 1940 és 1946 között szünetelt, s ez idő alatt bizony sok minden megváltozott. Az 1940-es években előbb a háború, majd az újjáépítés, azután a társadalom egyre szélesebb rétegei által elérhető viszonylagos jólét sok tekintetben uniformizálta az életszínvonalat, a szokásokat és a közízlést - Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt.

Ami a biciklistákat illeti, a legfeltűnőbb, hogy míg az 1930-as években készült felvételeken többnyire törődött, elkoszolódott, kialvatlan, borzas figurákat látunk - igazi porfelhőlovagokat, akiknek ráncaiba mélyen beleette magát az út pora -, addig az 1950-es években mintha csupa dendi szállt volna nyeregbe a nagy versenyeken. Soha annyi borotvált karú, ondolált hajú, napszemüveges piperkőc nem kapott kerékpárra, mint ekkor - a rock and roll, a kábítószer és a gengszterfilmek hőskorában. A legcsinosabb csapat egyértelműen a franciáké volt. A versenyzők vállán már egyre ritkábban lehetett látni vállra hajtogatott gumibelsőt, s lassan eltűntek a porvédő motorosszemüvegek, az ormótlan meleg alsók. A biciklisták - legalábbis a bajnoki elit tagjai - nagyvilágias allűröket vettek fel, fürödtek a népszerűségben, a nagy körversenyek idején a filmsztárok, énekesek, sportcsillagok és politikusok örültek, ha velük fényképezkedhettek.

Hiába, a televízió térhódításának évtizede volt ez, s a Tour eseményeiről már 1952-ben rendszeresen tudósított a francia állami tévétársaság. Ez idő tájt kezdtek igazán jól keresni a legsikeresebb versenyzők.

De valami más is történt: a biciklistársadalom mintha megbolydult volna, feltűnően elszaporodtak a fura figurák. Soha annyi kiszámíthatatlan, fékezhetetlen, zseniális, ördöngös alak nem fordult meg a nagy körversenyeken. Egymást érték az üzengetések, a "párviadalok", a vad támadások és ellentámadások, a látványos győzelmek és még látványosabb összeomlások.

Hiába, az amfetamin térhódításának évtizede volt ez, s az ajzószerek serkentő és fájdalomcsökkentő hatásának köszönhetően a dicsőség, a népszerűség és a pénzdíjak bűvöletében élő kerékpárosok elképesztő teljesítményekre voltak képesek.

Koblet nem hiába érdemelte ki a "pédaleur de charme" becenevet; elegáns stílusával, nyúlánk termetével, hullámos szőke hajával és világító szemével igézőbb volt, mint az egész peloton együttvéve. S hogy megjelenése mindig kifogástalan legyen, gondja volt rá, hogy külön e célra rendszeresített útifésűjével verseny közben többször is - de főleg a célba érkezés előtt - ideális hullámokba rendezze fürtjeit. A hódító férfi imázsához tartozott, hogy a győztes futamok után szívesen évődött a hoszteszekkel, s az udvarlást nem mindig hagyta abba a pódiumon... Közben azért a kerékpározásról sem feledkezett meg: 1950-ben a Giro d'Italián, 1951-ben pedig a Tour de France-on diadalmaskodott.

Honfitársa, Ferdinand Kübler szinte mindenben Koblet ellentéte volt. Hatalmas sasorra, démoni vigyorgása, napégette, már a szezon elején szinte feketére cserzett bőre - mely alatt izmai és inai úgy feszültek, mintha ő lett volna az anatómiai atlaszokból ismert megnyúzott ember - kísértetiessé tette Küblert, akire hamar rá is ragadt az "ördög" becenév. Pedig hóbortos volt inkább, a peloton bolondja, aki versenyzőként épp olyan kelekótya maradt, mint civilben. Tudatában volt páratlan elszántságának és szívósságának, de hajlamos volt túlbecsülni pillanatnyi formáját, s szenzációs győzelmei mellett sokszor kezdők módjára őrölte fel saját erejét. Szinte védjegyévé vált a velőtrázó diadalüvöltés, amellyel a hosszú kaptató után a lejtőre vetette magát, s amelyből vetélytársai is megtudhatták: Ferdy - az 1950. évi Tour bajnoka - újabb csúcsot hódított meg.

Nem kevésbé különös figura volt Federico Bahamontes - "a toledói sas" -, aki 1954-1964 között 11-szer nyerte meg a három nagy körverseny hegyi pontversenyét. Bahamontes meghazudtolta a fizika alaptörvényét. ' volt az első, s máig egyetlen antigravitációs kerékpáros, aki felfelé mindig gyilkos tempót diktált, sík terepen és lejtőn viszont menthetetlenül lelassult. Az 1960. évi Tourt, ahová címvédőként érkezett, már a második napon feladta, amikor a mezőny szinte még csak melegített a biliárdasztal simaságú Normandiában. A lejtmenettől viszont egyenesen irtózott. A hágókon - ahová többnyire elsőként érkezett, hogy begyűjtse a hegyi részhajrákért járó pontokat - rendszerint bevárta ellenfeleit, hogy az ő kerekükhöz igazodva, ideális ívben és megfelelő sebességgel vegye a veszélyes kanyarokat, de egyik lábát még így is gyakran fékezésre használta. Az óvatosság ilyen fokát látva sokan csak mosolyogtak. 'k bizonyára nem tudták, hogy Bahamontes még amatőr korában a Montserrat hegyéről ereszkedve nagyot bukott, és egy kaktuszba zuhant.

Sajátos alakja volt a kerékpározásnak Charly Gaul is, aki első ránézésre angyalarcú jófiúnak látszott - naponta tucatjával kapta az illatos leveleket -, de a hegyi szakaszokon felért egy elemi csapással. Gaul már az 1956. évi Giro d'Italián megmutatta, mire képes, amikor a félelmetes Monte Bondonén a kerékpározás történetének egyik leghősiesebb szakaszgyőzelmét aratta. A kilencórás, öt kemény emelkedővel tarkított etap végén - miközben a hőmérséklet a meranói rajttól a célig közel 30 fokot esett, s a folyamatos eső, a kellemetlen szél, majd az utolsó emelkedőn a hóvihar a mezőny felét feladásra kényszerítette - Gaul az összetettben a 24. helyről feljőve az élre állt, s ezzel végleges győzelmét is megalapozta. A diadalt nem adták ingyen: a célba érkezést követően Gaulról úgy kellett levágni a testére fagyott trikót.

1958-ban hasonló körülmények között nyerte meg a Tour mindent eldöntő szakaszát, miután néhány héttel korábban bosszút esküdött Bobet-nak, aki a Girón megalázta őt. (Bobet és társai - az íratlan szabályokat megsértve - éppen akkor indítottak hosszú szökést, amikor Gaul az út szélén könnyített magán, ráadásul mindjárt rá is ragasztották a Monsieur Pi-Pi nevet.) Gaul, akit a rajongók addig "a hegyek angyala" néven emlegettek, a bosszú angyalává változott, és kimondta az ítéletet az árulók fölött. Először minden erejével azon dolgozott - sikerrel -, hogy a franciák ellenében a hazaiak kedvencét, Gastone Nencinit segítse győzelemhez az olasz körversenyen. A Touron azután valósággal megsemmisítette francia riválisait. Az utolsó alpesi szakasz előtt közölte Bobet-val, hol indítja majd meg másnapi támadását, aztán a Luitel kaptatóján - az előre bejelentett helyen - a jéghideg, özönvízszerű esőben faképnél hagyta a tehetetlen mezőnyt. A jeges esőben az összetettben élen álló Rapha‘l Géminiani 14, a háromszoros Tour-győztes Bobet 19, az előző évi bajnok Anquetil 23 perces hátránnyal érkezett célba. Gaul két nappal később az összetettben is élre állt, s a rá következő napon már Párizsban ünnepelte győzelmét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."