Pálya a magasban

Szépek és bolondok

  • Zeidler Miklós
  • 2010. január 28.

Egotrip

A Tour de France-ról készült régi fotográfiákat nézegetve azonnal szembeötlik, milyen éles cezúrát jelentett a második világháború. A körverseny ugyanis a harci cselekmények, majd a közlekedési és vendéglátási infrastruktúra hiányosságai miatt 1940 és 1946 között szünetelt, s ez idő alatt bizony sok minden megváltozott. Az 1940-es években előbb a háború, majd az újjáépítés, azután a társadalom egyre szélesebb rétegei által elérhető viszonylagos jólét sok tekintetben uniformizálta az életszínvonalat, a szokásokat és a közízlést - Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt.

A Tour de France-ról készült régi fotográfiákat nézegetve azonnal szembeötlik, milyen éles cezúrát jelentett a második világháború. A körverseny ugyanis a harci cselekmények, majd a közlekedési és vendéglátási infrastruktúra hiányosságai miatt 1940 és 1946 között szünetelt, s ez idő alatt bizony sok minden megváltozott. Az 1940-es években előbb a háború, majd az újjáépítés, azután a társadalom egyre szélesebb rétegei által elérhető viszonylagos jólét sok tekintetben uniformizálta az életszínvonalat, a szokásokat és a közízlést - Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt.

Ami a biciklistákat illeti, a legfeltűnőbb, hogy míg az 1930-as években készült felvételeken többnyire törődött, elkoszolódott, kialvatlan, borzas figurákat látunk - igazi porfelhőlovagokat, akiknek ráncaiba mélyen beleette magát az út pora -, addig az 1950-es években mintha csupa dendi szállt volna nyeregbe a nagy versenyeken. Soha annyi borotvált karú, ondolált hajú, napszemüveges piperkőc nem kapott kerékpárra, mint ekkor - a rock and roll, a kábítószer és a gengszterfilmek hőskorában. A legcsinosabb csapat egyértelműen a franciáké volt. A versenyzők vállán már egyre ritkábban lehetett látni vállra hajtogatott gumibelsőt, s lassan eltűntek a porvédő motorosszemüvegek, az ormótlan meleg alsók. A biciklisták - legalábbis a bajnoki elit tagjai - nagyvilágias allűröket vettek fel, fürödtek a népszerűségben, a nagy körversenyek idején a filmsztárok, énekesek, sportcsillagok és politikusok örültek, ha velük fényképezkedhettek.

Hiába, a televízió térhódításának évtizede volt ez, s a Tour eseményeiről már 1952-ben rendszeresen tudósított a francia állami tévétársaság. Ez idő tájt kezdtek igazán jól keresni a legsikeresebb versenyzők.

De valami más is történt: a biciklistársadalom mintha megbolydult volna, feltűnően elszaporodtak a fura figurák. Soha annyi kiszámíthatatlan, fékezhetetlen, zseniális, ördöngös alak nem fordult meg a nagy körversenyeken. Egymást érték az üzengetések, a "párviadalok", a vad támadások és ellentámadások, a látványos győzelmek és még látványosabb összeomlások.

Hiába, az amfetamin térhódításának évtizede volt ez, s az ajzószerek serkentő és fájdalomcsökkentő hatásának köszönhetően a dicsőség, a népszerűség és a pénzdíjak bűvöletében élő kerékpárosok elképesztő teljesítményekre voltak képesek.

Koblet nem hiába érdemelte ki a "pédaleur de charme" becenevet; elegáns stílusával, nyúlánk termetével, hullámos szőke hajával és világító szemével igézőbb volt, mint az egész peloton együttvéve. S hogy megjelenése mindig kifogástalan legyen, gondja volt rá, hogy külön e célra rendszeresített útifésűjével verseny közben többször is - de főleg a célba érkezés előtt - ideális hullámokba rendezze fürtjeit. A hódító férfi imázsához tartozott, hogy a győztes futamok után szívesen évődött a hoszteszekkel, s az udvarlást nem mindig hagyta abba a pódiumon... Közben azért a kerékpározásról sem feledkezett meg: 1950-ben a Giro d'Italián, 1951-ben pedig a Tour de France-on diadalmaskodott.

Honfitársa, Ferdinand Kübler szinte mindenben Koblet ellentéte volt. Hatalmas sasorra, démoni vigyorgása, napégette, már a szezon elején szinte feketére cserzett bőre - mely alatt izmai és inai úgy feszültek, mintha ő lett volna az anatómiai atlaszokból ismert megnyúzott ember - kísértetiessé tette Küblert, akire hamar rá is ragadt az "ördög" becenév. Pedig hóbortos volt inkább, a peloton bolondja, aki versenyzőként épp olyan kelekótya maradt, mint civilben. Tudatában volt páratlan elszántságának és szívósságának, de hajlamos volt túlbecsülni pillanatnyi formáját, s szenzációs győzelmei mellett sokszor kezdők módjára őrölte fel saját erejét. Szinte védjegyévé vált a velőtrázó diadalüvöltés, amellyel a hosszú kaptató után a lejtőre vetette magát, s amelyből vetélytársai is megtudhatták: Ferdy - az 1950. évi Tour bajnoka - újabb csúcsot hódított meg.

Nem kevésbé különös figura volt Federico Bahamontes - "a toledói sas" -, aki 1954-1964 között 11-szer nyerte meg a három nagy körverseny hegyi pontversenyét. Bahamontes meghazudtolta a fizika alaptörvényét. ' volt az első, s máig egyetlen antigravitációs kerékpáros, aki felfelé mindig gyilkos tempót diktált, sík terepen és lejtőn viszont menthetetlenül lelassult. Az 1960. évi Tourt, ahová címvédőként érkezett, már a második napon feladta, amikor a mezőny szinte még csak melegített a biliárdasztal simaságú Normandiában. A lejtmenettől viszont egyenesen irtózott. A hágókon - ahová többnyire elsőként érkezett, hogy begyűjtse a hegyi részhajrákért járó pontokat - rendszerint bevárta ellenfeleit, hogy az ő kerekükhöz igazodva, ideális ívben és megfelelő sebességgel vegye a veszélyes kanyarokat, de egyik lábát még így is gyakran fékezésre használta. Az óvatosság ilyen fokát látva sokan csak mosolyogtak. 'k bizonyára nem tudták, hogy Bahamontes még amatőr korában a Montserrat hegyéről ereszkedve nagyot bukott, és egy kaktuszba zuhant.

Sajátos alakja volt a kerékpározásnak Charly Gaul is, aki első ránézésre angyalarcú jófiúnak látszott - naponta tucatjával kapta az illatos leveleket -, de a hegyi szakaszokon felért egy elemi csapással. Gaul már az 1956. évi Giro d'Italián megmutatta, mire képes, amikor a félelmetes Monte Bondonén a kerékpározás történetének egyik leghősiesebb szakaszgyőzelmét aratta. A kilencórás, öt kemény emelkedővel tarkított etap végén - miközben a hőmérséklet a meranói rajttól a célig közel 30 fokot esett, s a folyamatos eső, a kellemetlen szél, majd az utolsó emelkedőn a hóvihar a mezőny felét feladásra kényszerítette - Gaul az összetettben a 24. helyről feljőve az élre állt, s ezzel végleges győzelmét is megalapozta. A diadalt nem adták ingyen: a célba érkezést követően Gaulról úgy kellett levágni a testére fagyott trikót.

1958-ban hasonló körülmények között nyerte meg a Tour mindent eldöntő szakaszát, miután néhány héttel korábban bosszút esküdött Bobet-nak, aki a Girón megalázta őt. (Bobet és társai - az íratlan szabályokat megsértve - éppen akkor indítottak hosszú szökést, amikor Gaul az út szélén könnyített magán, ráadásul mindjárt rá is ragasztották a Monsieur Pi-Pi nevet.) Gaul, akit a rajongók addig "a hegyek angyala" néven emlegettek, a bosszú angyalává változott, és kimondta az ítéletet az árulók fölött. Először minden erejével azon dolgozott - sikerrel -, hogy a franciák ellenében a hazaiak kedvencét, Gastone Nencinit segítse győzelemhez az olasz körversenyen. A Touron azután valósággal megsemmisítette francia riválisait. Az utolsó alpesi szakasz előtt közölte Bobet-val, hol indítja majd meg másnapi támadását, aztán a Luitel kaptatóján - az előre bejelentett helyen - a jéghideg, özönvízszerű esőben faképnél hagyta a tehetetlen mezőnyt. A jeges esőben az összetettben élen álló Rapha‘l Géminiani 14, a háromszoros Tour-győztes Bobet 19, az előző évi bajnok Anquetil 23 perces hátránnyal érkezett célba. Gaul két nappal később az összetettben is élre állt, s a rá következő napon már Párizsban ünnepelte győzelmét.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”