Komiszkenyér

Tévelygéseink I. (Akrázia)

  • Salamon János
  • 2009. január 15.

Egotrip

Medea biztosan nem szeretett volna bele Jasonba, ha tudja, hogy mit tesz. Tettének (fellángolásának) következményei közé tartozott, hogy megölte a saját öccsét, majd - miután Jason elhagyta egy másik nőért - a saját gyerekeit is. Míg a véres részleteket nem láthatta előre, Ovidius elmeséléséből úgy tűnik, mégiscsak tudta, hogy ebből az egészből semmi jó nem sülhet ki. Mert, mint ő maga mondja, teljesebb, egészségesebb (sanior) vagyis igazi önmaga lehetne, ha sikerülne "melléből kiverni a lángot". De képtelen erre.

Medea biztosan nem szeretett volna bele Jasonba, ha tudja, hogy mit tesz. Tettének (fellángolásának) következményei közé tartozott, hogy megölte a saját öccsét, majd - miután Jason elhagyta egy másik nőért - a saját gyerekeit is. Míg a véres részleteket nem láthatta előre, Ovidius elmeséléséből úgy tűnik, mégiscsak tudta, hogy ebből az egészből semmi jó nem sülhet ki. Mert, mint ő maga mondja, teljesebb, egészségesebb (sanior) vagyis igazi önmaga lehetne, ha sikerülne "melléből kiverni a lángot". De képtelen erre.

Rossz döntéseink nem mindig járnak ilyen vívódással. Megesik, hogy derűs lélekkel vetjük bele magunkat valamilyen ostobaságba, sőt szörnyűségbe, csakhogy ez a teljes gyanútlanság és tudatlanság derűje. Nincs is abban semmi irracionális, felfoghatatlan, ha valaki öntudatlanul, boldogan rohan a vesztébe; megfejthetetlen rejtélynek tűnik viszont, ha ugyanezt tudatosan, nyitott szemmel teszi. Video meliora proboque, deteriora sequor ("Látom, mi a jobb, jól látva helyeslem; és ami rossz, követem") - mondja Medea.

Bu–uel Az öldöklő angyaljában egy előkelő ház előkelő vendégei az est végén távozni készülnek, de nem sikerül nekik. Kudarcuknak semmi nyilvánvaló oka nincs: a szándék mindannyiukban megvan, az ajtó tárva-nyitva, és mégsem képesek átlépni a küszöböt. Valamilyen láthatatlan erő visszatartja őket.

Akrázia: a görögök így nevezték azt az állapotot, amikor az ember egy láthatatlan, lebírhatatlan erő foglyaként jobb belátása ellenére cselekszik. Persze a név - amely egyébként erőtlenséget, akaratgyengeséget jelent - önmagában még nem magyarázza meg, hogy miként kerül az ember ilyen állapotba.

A mitikus hőskorban az isteneket volt szokás okolni. Medea belátja, hogy az esze "nem tudja legyűrni őrjöngő vágyát", utóbbi elől viszont azért nem menekülhet, mert útjában "egy istenség áll". Hasonlóképpen passzolja tovább a felelősséget az Iliászban Agamemnón: "Zeusz tette, s a Moira, s Erinüsz, a ködbebolyongó", mondja egyik őrült tettét magyarázva.

A felvilágosult ember hajlamos mindebben egyszerű ködösítést, vagyis magyarázat helyett magyarázkodást látni. Felmerül a gyanú, miszerint az isteneket az ilyen antik magyarázkodók találták fel csak azért, hogy lehessen kit okolni a saját tévelygéseikért. Hogy mindig kéznél lehessen egy deus, aki szükség esetén elővehető ex machina.

De akárhogy is van, akaratgyengeségünkért egy külső, magasabb akaratot okolni inkább gyengeségünk újabb megnyilvánulásának, mint magyarázatának tűnik. Egy belső vizsgálat kétségtelenül fáradságosabb, ám így legalább a szabad akaratunkról és méltóságunkról való elképzeléseinket nem kell azonnal feladnunk.

A nyugati gondolkodástörténetben az akráziára vonatkozó első szisztematikus belső vizsgálatot Szókratész ötleteinek felhasználásával Arisztotelész végezte el. Abból indult ki, hogy amikor az ember két lehetőség között választ, akkor valamilyen korábbi mérlegelésén alapuló döntését célozza meg, a mérlegelés pedig nem más, mint egy következtetéssel záruló belső érvelés, szillogizmus.

Mérlegelésre persze nem mindig jut idő vagy kedv. Ostobaságot - akárcsak gyilkosságot - hirtelen felindulásból is el lehet követni, főként élv- és kéjvágyból vagy haragból. Nem használ magának például, aki epeműtét után disznótoros vacsorára veti magát, mert megcsapta az orrát az illata, vagy az, aki dühében öklével kőfalba vág. Az ilyen elkövetők mentségére éppen az szolgál, hogy nem gondolkodtak. Viselkedésük bizonyos fokig természetes és érthető, még akkor is, ha felindultságukban másnak és nem maguknak okoznak kárt. (Ha a vendéglátó szerepét élvezve más epéjét rongálják, vagy ha dühükben egy fal helyett valaki arcába csapnak.)

Szigorúbb elbírálás alá esik az olyan elkövető, aki gondolkodás, alapos megfontolás után cselekszik destruktívan. De belső logikája, következetessége miatt még egy megfontolt gyilkos viselkedése is természetes és érthető - bár morálisan elborzasztó. Semmi sem annyira logikailag elborzasztó és lélektanilag hajmeresztő azonban, mint az olyan ember látványa, aki előre megfontolt szándéka ellenére dönt és cselekszik.

Egy disznótoros vacsora fölött indulatmentesen mérlegelő epebajos belső érvelése két egymásba fonódó szillogizmusban rekonstruálható: I. Fő premissza: "A zsíros étel minden epebajos számára életveszélyes." Alpremissza: "Én epebajos vagyok." Következtetés: "A zsíros étel számomra életveszélyes." II. F: "A zsíros étel számomra életveszélyes." A: "A disznótoros zsíros étel." K: "Tehát ez a disznótoros számomra életveszélyes" - mondja magában, majd nekilát a disznótorosnak.

A filozófusokat kétezer-ötszáz éve vegzálja az a kérdés, hogy az ilyen, mérlegelő akratikus ember valóban tudja-e, hogy mit, illetve minek ellenére cselekszik. Arisztotelész szerint igen, de csak abban az értelemben, ahogy a részeg, alvó vagy őrült ember tudja, hogy mit tesz, illetve mit kellene tennie. Ha ezekhez még azt az állapotot is hozzávesszük, amikor valamilyen szenvedély (kéjvágy, harag, szerelem stb.) tart bennünket hatalmában, akkor általában azt mondhatjuk, hogy ilyenkor birtokában vagyunk a helyes cselekvéshez szükséges tudásnak, csak éppen nem tudjuk mozgósítani, hasznát venni.

Az akaratgyengeség mondhatni a szunnyadó racionalitás állapota, melyben képesek vagyunk hosszú verssorokat, geometriai tételeket vagy tökéletesen érvényes szillogizmusokat citálni anélkül, hogy ezek értelmét felfognánk. Az ember álmában, részegen és szerelmesen is képes érvelni, következtetni és józan tanácsokat adni magának, csak arra nem, hogy hallgasson is önmagára.

A modern kor emberének ez még mindig túl ködös magyarázat. A szabadságunkról és emberi méltóságunkról alkotott elképzeléseinkkel éppoly összeegyeztethetetlennek tekintjük azt a lehetőséget, hogy akaratunkat egy külső, magasabb akarat formálhatja, gyengítheti, mint azt, hogy döntéseinkben gyakran valamiféle belső, irracionális hatalomnak (mámornak, indulatnak, szenvedélynek) lennénk kiszolgáltatva.

A kiszolgáltatottságot semmilyen formájában nem szenvedhetjük. Így aztán modern értelmezésében az akrázia inkább egy olyan állapot, amely minden esetben két egyenlő erő, a szenvedély és a racionalitás, illetve az érzelem és az értelem fair párharcának, szabad versenyének eredményeként jön létre. Egy felvilágosult, megrögzött dohányos számára tehát legalább olyan öncsalás lenne rossz szokásáért a szenvedélyét, mint az isteneket okolni.

Medeával és Arisztotelésszel ellentétben mi felvilágosult, értékpluralista modernek fenntartjuk magunknak a jogot arra, hogy cselekvő- és ítélőképességünk teljes birtokában, éber és józan állapotban, tudatosan ne hallgassunk önmagunkra. Szenvedélyeink és racionalitásunk összecsapásából olykor az utóbbi kerül ki vesztesen. C'est la vie.

(Folyt. köv.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.