Tartalom

Narancs XXI. évf. 3. szám (2009-01-15)

Publicisztika

Publicisztika

Verve, átverve - A családon belüli erőszak elleni törvény bukásáról

A távoltartás és a családon belüli erőszak témájától hangos manapság a közélet. A sajtóban sorra jelennek meg a publicisztikák, s a korábban legfeljebb szakmai vitát gerjesztő kérdést felkapta a politika is. Kétszereplőssé vált a diskurzus, s a témában járatlan olvasó azt gondolhatja, a konzervatív patriarchális szemlélet képviselői és a bántalmazott nők jogaiért küzdők állnak a két oldalon. Csakhogy a képlet nem ilyen egyszerű: Spronz Júlia-Wirth Judit

Publicisztika

Elmondani mindenkinek - Az államtitoksértés büntethetőségéről

Aligha vitatja bárki, hogy az államnak vannak olyan információi, amelyek titkossága végső soron a közösség érdekeit szolgálja, s ezeket a titkokat mindannyiunk érdekében kell megvédenie. A védelemnek technikai és jogi eszközei vannak, az utóbbiak végső formája a szigorú büntetőjogi szankcionálás. A hatóságok - az államtitokról szóló 1951-es törvény elfogadása óta - töretlen lelkesedéssel üldözik azokat a civileket, akik gondatlanságból államtitkot hoznak nyilvánosságra. Ezen változtatna a kormány múlt év szeptemberében a parlament elé terjesztett törvényjavaslata: elfogadása esetén civileket kizárólag szándékos államtitoksértés esetén terhelné büntetőjogi felelősség. Hüttl Tivadar

Publicisztika

Melyiket az ötezerből?

Amikor kiderült, hogy az ellenzék ezerháromszáznál is több kérdéssel bombázza meg az ünnepre készülő köztisztviselői kart, sejteni lehetett, hogy a paksamétába számos orbitális baromság is becsúszik. Az esélyesek között már ekkor is felmerült Nyitrai Zsolt kérdése - "kiből lehet lemezlovas?" -, amelyre a szóvivőnő az ünnepek múltán magabiztosan vághatta rá: bárkiből, akár még a képviselő úrból is!

Publicisztika

Két helyesbítés

Karácsonyi dupla számunk Visszhang rovatában a Frenák-előadásról megjelent kis kritikában rosszul írtuk: a Frenák Pál Társulat InTimE című előadás budapesti (zártkörű) bemutatója nem a Kortárs Drámafesztivál, hanem a dunaPart - Kortárs Magyar Előadó-művészeti Platform nyitóelőadása volt (ezt a Trafó és a Krétakör szervezte). Ugyanezen számunk Budapest sétagalopp lesz című cikkében a fővárosi szadomazo klub nevét összekevertük: a Síp utcában az SM'S Café, az Ó utcában pedig a Dungeon található, melynek tulajdonosát Amos Levynek hívják.

Publicisztika

Az önvédelem joga

Erősödik a tiltakozás, amely a Hamász elleni hadjárat azonnali leállítását követeli Izraeltől. Ez akár természetes is lehetne: nincs olyan jóérzésű ember, aki ne kívánná a vérontás megszűnését, a béke "helyreállítását". S lehet-e egyáltalán igazságos, vagy legalább - szükséges rosszként - elfogadható ez a háború, amelyben ártatlan civilek, nők és gyerekek vesztik életüket, s amely töménytelen szenvedést és nélkülözést okoz?

Publicisztika

A szürke zóna fogva tart - A gázválság és Ukrajna

Mivel Ukrajnában a fűtési szezon kezdete óta csak langyosra fűtötték a radiátorokat, nem volt Kijevben épeszű ember, aki ne tudta volna, hogy baj lesz. November óta én is egy villanyradiátor (meg a laptop) csatlakozójat huzigáltam magam után kijevi lakásomban. Éppen ezért számomra az volt a sokkoló, hogy Európában csak január elsejével tört ki az energiapánik. Jarábik Balázs

Olvasói levelek
Egotrip

Komiszkenyér

Egotrip

Tévelygéseink I. (Akrázia)

Medea biztosan nem szeretett volna bele Jasonba, ha tudja, hogy mit tesz. Tettének (fellángolásának) következményei közé tartozott, hogy megölte a saját öccsét, majd - miután Jason elhagyta egy másik nőért - a saját gyerekeit is. Míg a véres részleteket nem láthatta előre, Ovidius elmeséléséből úgy tűnik, mégiscsak tudta, hogy ebből az egészből semmi jó nem sülhet ki. Mert, mint ő maga mondja, teljesebb, egészségesebb (sanior) vagyis igazi önmaga lehetne, ha sikerülne "melléből kiverni a lángot". De képtelen erre.

Maga itt a tánctanár?

Egotrip

Telepátia

2007. július 30-án Liv Ullmann úgy érezte, most rögtön Fcrö szigetén kell lennie, Ingmar Bergman, élete nagy szerelme és lányának apja hívja. Azonnal repülőgépet rendelt, és odament. Két órát beszélgetett a 91 éves rendezővel, majd visszarepült. A repülőgépen értesült róla, hogy Ingmar Bergman elhunyt.

Belpol

Belpol

Tanodák és uniós milliók - Üres délutánok

Sikertörténetnek indult, mégis megbukott a program: noha uniós forrásból több százmilliót nyerhettek a képesség- és személyiségfejlesztő foglalkozásokat végző civil szervezetek, ma már alig pár tanoda működik az országban. A finanszírozás anomáliái és a nem megfelelő szakmai előkészítés szinte mindegyik kezdeményezést csődközeli helyzetbe sodorta. Horváth Dóra Szabó Fruzsina

Belpol

"A hozam mínusz 10 és mínusz 20 százalék között lesz" - Erdős Mihály, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete főigazgató-helyettese a magánnyugdíjpénztárak veszteségeiről

A pénzügyi válság miatt a nyugdíjpénztárak is komoly veszteséget könyveltek el a befektetési tevékenységükön. Ez egyébként csak ráerősített a régóta meglévő problémákra. A PSZÁF főigazgató-helyettesével az eddigi és a még szükséges intézkedésekről beszélgettünk. Mészáros Bálint

Belpol

Mi lesz az állambiztonsági iratokkal? - Átmenetileg zárolva

Négy hónapja készült el az állambiztonsági iratok átadásának teljesítését ellenőrző Kenedi-jelentés, de a kormány egyelőre nemigen kezd vele semmit. Ez az anyag letölthető az internetről - a bizottsági javaslatokat felkaroló SZDSZ szerint ez lenne a cél a múlt megismerését segítő dokumentumokkal is. Bogár Zsolt

Belpol

A gázválság és Magyarország - Zsákban hoznánk

Lapzártánkkor az ország még a tározókból vette a fűtéshez és a gazdaság működtetéséhez szükséges energiát, a keleti vezetéken egy köbcenti gáz sem érkezett. A tartalékokból állítólag tavaszig kihúzhatnánk, de a tárolókapacitások jövőbeni bővítése nem jelent biztos megoldást a problémára. Amíg egyetlen csövön áramlik hozzánk a gáz, ki vagyunk téve Moszkva és Kijev kényének-kedvének. M. László Ferenc

Külpol

A gázválság és Oroszország

Külpol

Csövek és csaták

Bár Moszkva és Kijev viszonyát számos politikai feszültség terheli, a gázvitát elsősorban üzleti konfliktusnak célszerű tekintenünk. Lapzártánkkor ennek végkimenetele még kétséges: de hogy Ukrajnával előbb-utóbb valamit csinálni kell, az már most jól látszik. Sz. Bíró Zoltán

Trafik

Trafik

tévésmaci - A sül virág

Sztupa és Troché nekieredtek a Fekete-erdőnek, ami annál is könnyebben ment, mert ott illik eredni - és nem például Szibériában. Hiába is tagadnánk, vannak ellentmondó dokumentumaink is az esetről, melyek szerint egy klinikáról szöktek, ahol német tudósok tartották őket fogva, kísérleti célokból.

Trafik

mi a kotta? - Oedipus Brothers

Bár a hangversenyzongora közkedveltsége csorbítatlan marad, amint azt Vásáry Tamás ismeretterjesztéssel és anekdotázással egybekötött Debussy-estje is fényesen bizonyítani fogja (Zeneakadémia, január 15., fél nyolc), azért az előttünk álló hét domináns hangszere alighanem mégis a gordonka lesz. Ilyesformán a Budapesti Fesztiválzenekar soros három hangversenyén is e nemes instrumentum jut majd szólószerephez Robert Cohen segedelmével.

Trafik

chili & vanilia - Te édes élet!

A hagyományos, finomított fehér cukor kezd kimenni a divatból. Egészségügyi szemszögből nyilván jogos a hanyatlás, be kell azonban vallani, hogy a cukor ugyanolyan fontos, mint a só.

Trafik

étel, hordó - K@JA.HU

A Nagymező utcában vacsorázni szokás, operettet sem játszanak este hét előtt. De mit tegyünk, ha fagyos szürkületben - ezt mondják ilyenkor ebédidőnek - vetődünk a környékre, mint a részeg bonviván a díszletek közé?

Trafik

kulthírek

20 ÉVE VOLT 1989 A történelmi matematika jegyében az idei esztendő visszatérő témája a rendszerváltás - itthon és mindenfelé, ahol az európai politikai színtér átrendeződésére figyelnek. A budapesti OSA Archívum 60 ezer oldalnyi szöveget, 200 órányi mozgóképet és 300 órányi hanganyagot digitalizál és tesz elérhetővé honlapján (osaarchivum.org).

Zene

Zene

film - Kínzó együttlét

Teljes meglepetés, ha egy fim - legyen az honi vagy külhoni - arról szól, hogy egy házasságban minden rendben van. Német filmek esetében pedig szilárdan meg voltunk róla győződve, hogy ilyen nincs is.

Zene

lemez - ÓRIÁS: JÖN

Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) főszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erősíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyűsként) is játszott az Óriásban: őt azóta az egykori Sun Workshop ütőse, Nagy Dávid váltotta.

Zene

Film - Utasellátó-thriller - Brad Anderson: Transz-Szibéria

Ha létezik olyan kiadvány, hogy "1001 vasút, melyen utaznod kell, mielőtt meghalsz", és miért ne létezne, amikor az élet minden más szegletében (film, zene, konyhagépek) már megvalósult az elhíresült 1001-es sorrend, akkor a transzszibériai expressz nyilván díszhelyen szerepel a felsoroltak között. A hagyományos kategóriákban (hosszúság, szélesség, történelem, egzotikum) minden oka meg is van az elsőségre, egyedül tán a filmes kapcsolatok terén kellett némi kisebbrendűséget elkönyvelnie a puccos Orienttel szemben. - köves -

Zene

tánc - COMPAGNIE ARIADONE: WAITING

A butoh, ha jó, olyan, mint amikor táncolnak a kövek, könnyedén meghajolnak a felhőkarcolók, udvariasan vigyorog a festett halál. A műfaj fiatal, az ötvenes évek Japánjában született, az akkori, nyugati táncot és a no színházat "majmoló" kortárs ellenében.

Zene

opera - PUCCINI: A FECSKE

Tüdővész nélküli Traviata-történet az a szinte operettbe hajló lírai komédia, melyet a Metropolitan Opera HD-közvetítése révén a pesti szerencsések a MűPa Előadótermében szombat este megtekinthettek. Az egyidejűleg a Bartók rádió programján is szereplő darab kimondottan ritka madár a repertoáron, s ezúttal nemcsak gusztusos, de ráadásul szexepillel és attraktivitással gazdagon megáldott előadásban tárta fel könnyed és frivol erényeit.

Zene

Színház - A felelősségről - Edward Bond három egyfelvonásosa

A színházi kritikának - e sorok írójának is - nagy adóssága, hogy a huszonöt éves fennállását sajátos módon, egy fontos színháztörténeti/színház-politikai sorozattal, a Notóriusokkal ünneplő Katona József Színházról nem született legalább egy mértékadó-értékelő tanulmánykötet, melyben a kritikusok megkísérelték volna leírni, mitől "a Katona" a Katona. Mi az a specifikus, csak erre a színházra jellemző gondolkodásmód és színházi nyelv, amely a Katona produkcióit rendre meghatározza és "katonássá" teszi? A válasz kimunkálásában épp a Notóriusokkal is segítségünkre van a színház: megmutatja a kontextust, amelyben dolgozik. A színház morális művészet - alighanem valahol errefelé kell keresni a választ; Csáki Judit

Zene

film - Az igenember

Egyre ritkább az olyan vígjáték, amin tényleg betegre röhögheti magát az ember. Néha megmosolyogjuk ugyan a Fűrész-széria egy újabb részének világ körüli sikerét, de már nagyon jólesne valami fertőző kacagás.

Zene

Könyv - Jó sztorik - Virgil Podoaba, Traian Stef (szerk.): Dilingó - "nyolcvanas nemzedék". 10 kortárs román novellista

Tíz kortárs novellistát ígér a Noran válogatáskötete, ámbár ennek a könyvnek a szerzői nem éppen a jelen idős román irodalom képviselői. 'k a "nyolcvanasok" nemzedéke, a román szövegtermelés, a szövegnépszerűsítés, az irodalompolitika szempontjából legmeghatározóbb, külföldön is máig ismert (hellyel-közzel elismert) csoportja. Mára ők a tekintély a román kultúrában. (Ebben a kötetben Gheorghe Craciun, Mircea Cartarescu, Mircea Nedelciu, Ioan Grosan, Viorel Marineasa, Radu Tuculescu, Petru Cimpoiesu, Alexandru Vlad, Daniel Vighi, Mircea Pora és Virgil Podoaba szerepel. Parászka Boróka

Zene

könyv - CHRISTOPHER ISHERWOOD: ISTEN VELED, BERLIN

"Fényképezőgép vagyok, nyitott rekeszszel..." - határozza meg magát a töredékekből összeálló mű Christopher Isherwood nevű elbeszélője, aki - mint erre a rövid bevezető előzékenyen figyelmeztet is - nem azonos a hasonló nevű szerzővel. De alapvetően hagyományos elbeszéléseket olvasunk - viszont amiről szólnak, nagyon is huszadik századi: hogyan, s eleinte milyen észrevétlenül szivárog, mászik, majd masírozik bele a történelem a mindennapjainkba.

Zene

Könyv - Nagyvonalú, bőkezű - Kékesi Kun Árpád (szerk.): Színházi kalauz

Egyhamar az ismeretszerzés józan mámora, a lexikon- és szótárlapozgatás eufóriája keríti a hatalmába a kandi olvasót, aki kezébe veszi az elismert színháztudós, Kékesi Kun Árpád által szerkesztett bedekkert. Ábécérendben 368 színpadi mű zanzáján, legfontosabb adatain s rövid posztmodern kori előadás-történetén kujtoroghat szerteszét a tekintet, s a terjedelmes kötet végén a legfontosabb színműírók életrajzi sommáján túl még majd' egy tucat hazai színház bemutatkozása is ott sorakozik. Nagyvonalú, bőkezű s - a szerkesztő szándékainak megfelelően - valóban "felhasználóbarát" a könyv, amelynek erényei alighanem az elődjével összehasonlítva válnak a leginkább érzékletessé. Az 1981-es kétkötetes Színházi Kalauz (szerk. Vajda György Mihály és Szántó Judit) történeti összefoglalókkal, stílustörténeti áttekintésekkel, ideologikus vakszövegekkel és "mussz" rátétekkel dúsítva, illetve kényszerűen megterhelve látott napvilágot, míg az új változat - megszabadultan e kötelmektől - a praxis, a létező repertoár ismertetésére vállalkozik, s e vállalásában sem ideológiai, sem műfaji korlátokat nem ismer. Ám e nyilvánvaló különbség mellett a rokonság is jól kimutatható, hiszen az anonim szócikkek számos helyen a huszonnyolc év előtti kompiláció megfogalmazásait alkalmazzák, ami mindazonáltal éppen nem válik kárára a szabatos tartalomismertetésekben utazó könyvnek. Egyhamar az ismeretszerzés józan mámora, a lexikon- és szótárlapozgatás eufóriája keríti a hatalmába a kandi olvasót, aki kezébe veszi az elismert színháztudós, Kékesi Kun Árpád által szerkesztett bedekkert. Ábécérendben 368 színpadi mű zanzáján, legfontosabb adatain s rövid posztmodern kori előadás-történetén kujtoroghat szerteszét a tekintet, s a terjedelmes kötet végén a legfontosabb színműírók életrajzi sommáján túl még majd' egy tucat hazai színház bemutatkozása is ott sorakozik. László Ferenc

Lemez

Zene

Amadou & Mariam: Welcome To Mali

A kilencvenes évek végén, amikor ez a vak házaspár befutott Párizsban a bamakói vakok intézetébõl útnak indulva - majd Malit, Burkina Fasót és Elefántcsontpartot bejárva -, nagyjából huszonöt évnyi próbálkozáson volt túl. Megjelentettek néhány kazettát, és játszottak, ahol lehetett - ennyi. Mégsem fáradtak, keseredtek bele, sõt éppen azzal tûntek ki, hogy a mali bluesnak mennyire sodró és feldobott változata az övék.

Zene

Könyv - Casanova, avagy a boldogság - Szentkuthy Miklós: Széljegyzetek Casanovához (Szent Orpheus Breviáriuma I.)

Képzeljünk el egy Prousthoz hasonlóan szenvedélyes és grafomán önéletírót, aki azonban végtelenül sokrétű személyiségének ábrázolásához nem (csak) a XIX. századi francia társasági életet és az ahhoz tartozó szerelmi bonyadalmakat használja fel, hanem az egész európai kultúrát és történelmet, a görög-római kortól kezdve az ilyen-olyan zsinatokon és a rokokó bútorművesség arabeszkjein át egészen a modern tengertudományok és az atomfizika eredményeiig; aki mindezt Joyce verbális tűzijátékainak teljes birtokában és Rabelais vaskos humorával, ugyanakkor Loyolai Szent Ignác önelemző dühével, ám mozarti könnyedséggel képes tálalni; aki - a században talán utolsóként - képes egyben látni és egységes anyagként kezelni az öreg kontinensre rakódott évszázadok kulturális, politikai és lélektörténeti hordalékát; akinek írásmódja és észjárása számára sem a tér, sem az idő korlátai nem jelentenek akadályt; aki a világirodalom talán legszélesebb asszociációs és metafora-fesztávával dolgozik, mégis talán az egyik legszórakoztatóbb írástudó - s ha mindez megvan, gondoljunk (örömmel, büszkén, ujjongva) arra, hogy ez az író a miénk, hiszen egész életét Budapesten élte le, és magyarul írta meg műveit: Szentkuthy Miklósnak hívják, és épp tavaly lett volna százéves. Dunajcsik Mátyás

Zene

Könyv - A diktatúra olvasása - Csiki László: Ajakír

"Fogalmam sincs, Lucille, miért mesélem ezt ilyen kedélyesen, amikor pedig szomorú" - írja az elbeszélő egy olyan gondolatfolyam részeként, ami ha akarom, talán levél, ha akarom, napló, de a legvalószínűbb mégis az, hogy egy belső monológgá duzzadt mormolás ez, ami megnyugtatja a beszélőt, és aminek érdekes módon címzettje is van (otthoni kedvese, Lucille). Olyan mondatok ezek, amilyeneket az ember a sötétben mondogat magának - csak úgy félhangosan -, vagy amikor meg akarja őrizni a kapcsolatát valami távoli, biztonságot adó érzéssel, ami megvédi a veszélyek között is. Az Ajakír beszélője voltaképpen közvetítő, aki ezzel a szereppel csak túlélni akar. Megpróbál elmesélni egy elmesélhetetlen világot, hogy valamennyire mégis kívülálló tudjon maradni benne, hogy megőrizze a józan eszét, az ítélőképességét, végeredményben az életét egy olyan országban, ami valaha az ő hazája is volt - akkoriban talán értette az ország rendszerét, a diktatúra milyenségét, amióta viszont emigrált, már csak sejti, emlékei vannak róla. Czinki Ferenc

Zene

Könyv - Sajátságos keretek - Dömötör Endre (szerk.): 303 magyar lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz

A 2006-ban megjelent, 1001 (külföldi) lemezt bemutató válogatás előszavában a magyar kiadás szerzői felsorolták azt a harmincegy hazai albumot, amelyek bekerülhettek volna ugyan a hatalmas anyagot feldolgozó kötet beltestébe, ám végül technikai okok miatt mégis kimaradtak. Többek között ezt is hivatott pótolni a tavaly decemberben megjelent magyar változat, amely az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz mellé összeállított 303 magyar film mintájára ugyanennyi hanghordozó segítségével tesz kísérletet arra, hogy áttekintse a hazai könnyűzene történetét. Hiánypótló és ambiciózus vállalkozás, Hó Márton

Zene

Lemez - Az időtlenség emlékműve - Van Der Graaf Generator: Trisector

Ha progresszív rockot kiáltunk, talán csak két olyan - el nem feledett - zenekar akad, melynek neve makulátlan maradt az elmúlt negyven évben. Az egyik - ebben nem lehet vita - a King Crimson. Robert Fripp sohasem keveredett rossz társaságba, és mivel a többieknél mindig egy lépessel előrébb járt (ellentétben pályatársaival), sohasem vált rutinossá, eszébe sem jutott, hogy egyre roskatagabb önemlékmű építgetésébe ölje energiáit, inkább újabb és újabb kísérletekbe kezdett. A másikról, a Van Der Graaf Generatorról azonban több mint huszonöt éven át azt hihettük, hogy nem több csodálatos emlékműnél. - legát -

Film

Film

"Kollektív hülyeség" - Merényi Dániel, a Napirajz alkotója

A hazai internetezők elég széles körében lett az elmúlt pár évben fogalom az Olaszországban élő Merényi Dániel által rajzolt abszurd képregénysorozat, a Napirajz (http://napirajz.hu/). A Gébics eszpresszó, Szultán, Röné és társai ma már klasszikusokká váltak, a Napirajz évfolyamaiból tavaly novemberben pedig már a második kötet készült el. A rajzok alkotójával az újpesti panelrengetegben sikerült leülni, ami már önmagában is külön szociotrip: a beszélgetés kezdete előtt például egy (valószínűleg csempészett) parfümökkel seftelő, lepattant alak talált meg minket, aki az árukészletét egy nyolcvanas évekből itt felejtett babakocsiban szállította magával.

Színház

Színház

Színház

Georges Feydeau A hülyéje

Georges Feydeau A hülyéje című, röhögtetésre kiforszírozott komédiáját "lánykori nevén" - A balek - valahogy mindig végtelenül untam. Hisz voltaképp nem más ez, mint a szokásos csikicsuki bohózat, amelyben mindenki csal és mindenkit csalnak; aki nem és akit nem, az meg hülye, de a többi is az. Az Örkény Színházban Mácsai Pál Hamvai Kornél - már Egerben is sikeres előadássá lett - fordításában vitte színre - igazi csikicsukiban.

Tudomány

Tudomány

cyberhírek

Sikerélmény Egy angol férfi 1983-ban kezdte el kirakni a Rubik kockát, összesen 27 400 órát töltött a játékkal, és végül 26 év után idén sikerült neki. A világrekord 7 másodperc. Webkamera Egy japán cég bemutatta a világ első térhatású webkameráját, a Minorut.

Lélek
Tranzit

Tranzit

Kiállítás - Város a város peremén - Két évezred között - Fejezetek Újpest történetéből

Tizenhat nagyközséget és hét "megyei várost" csatoltak a fővároshoz 1950. január elsejével, közülük Újpest volt a legnagyobb. 1930-ban több lakosa volt, mint Miskolcnak, és már 1910-ben is az ország negyedik legnagyobb ipari városa volt. Alapítólevelét 1840-ben adta ki a fóti uradalomhoz tartozó terület birtokosa, gróf Károlyi István, de a betelepülés már az előző évtizedben megkezdődött, majd lendületesen folytatódott, miután a Pesten érvényes céhkötöttségek itt nem akadályozták az iparűzést. Ráadásul a Károlyi család támogatta zsidó családok betelepedését, akik azután megalapozták a település korabeli húzóágazatait, a fa- és a bőripart. - kovácsy -