Ekotrip

Új gazdasági mechanizmus

  • Dercsényi Dávid
  • 2011. január 6.

Egotrip

Miként 1968-ban, az idén is Új Gazdasági Mechanizmus lépett életbe. A változások iránya eltérő ugyan, de nem kételkedhetünk abban, hogy az állampárt kísérletező kedvét most is a jobbító szándék vezérli. Alapállásukban az is közös, hogy a kormány ma is mindenhatónak képzeli magát a gazdasági folyamatok alakításában, és meggyőződése szerint az egyén csak felsőbb útmutatásra képes saját érdekeit felismerni. A közérdeket a pártállam testesíti meg, és ösztönzőkkel közvetíti a gazdaság szereplőihez.

Miként 1968-ban, az idén is Új Gazdasági Mechanizmus lépett életbe. A változások iránya eltérő ugyan, de nem kételkedhetünk abban, hogy az állampárt kísérletező kedvét most is a jobbító szándék vezérli. Alapállásukban az is közös, hogy a kormány ma is mindenhatónak képzeli magát a gazdasági folyamatok alakításában, és meggyőződése szerint az egyén csak felsőbb útmutatásra képes saját érdekeit felismerni. A közérdeket a pártállam testesíti meg, és ösztönzőkkel közvetíti a gazdaság szereplőihez.

A közös vonások mellett azonban jelentősek az eltérések, és nem éppen a mai kormány dicsőségére. A 60-as években a gazdaságirányítás reformját az váltotta ki, hogy a tervutasításos rendszer addigi eszközei rendre kudarcot vallottak. Hiába hoztak párthatározatot arról, hogy a gazdaság évente mondjuk hét százalékkal növekedjék, és tíz év alatt egymillió munkahely jöjjön létre, a ráolvasás direkt módszere csődöt mondott. Az 1953-tól - kényszerű megszakításokkal - munkálkodó reformközgazdászok sugallatára ezért 1968-tól kísérletet tettek arra, hogy a tőkés viszonyokat utánzó ösztönzőkkel teremtsék meg a gazdasági hatékonysághoz szükséges érdekeltséget.

Olyan emeltyűket kerestek, amelyek alkalmasnak látszottak arra, hogy pótolják a magántulajdonnak és a piacnak a - rendszer lényegéből fakadó - hiányát. A tulajdonosi érdeket a nyereségérdekeltség bevezetésével próbálták meg szimulálni. Az állami vállalatok addig csak arra voltak képesek, hogy az erőforrások pazarló felhasználásával és a fogyasztói igények figyelmen kívül hagyásával növeljék a kibocsátásukat. Az új modellben a tervutasítás helyett a nyereség vált a gazdaság legfontosabb ösztönzőjévé. És bár valóságos piac hiányában a nyereséget alakító árak az új szisztémában sem tükrözték a kereslet-kínálati viszonyokat, mindez mégis előrelépést jelentett a korábbi modellhez képest, amelyben a mennyiségi előirányzatok (évi 789 ezer harisnya a harisnyagyártól és 4567 traktor a traktorgyártól) teljesítése volt a vállalatvezető megítélésének egyedüli szempontja. No meg a pártszerű viselkedés - bár ez a nyereségérdekeltség mellett is megmaradt. 1968-tól azonban mégiscsak helyet kapott némi ésszerűség a magyar gazdaságban, valamelyest csökkent a pazarlás és a hiány.

A ma kibontakozó ÚGM viszont inkább viszszalépésként értékelhető, mint valamilyen előrevivő út állomásaként. Az utóbbi 20 évben magántulajdonon alapuló piacgazdaság működött Magyarországon, amelyben nem mindig mentek ugyan jól a dolgok, de nem az alapmodell csődje miatt, hanem azért, mert a politika rátelepedett a gazdaságra. A kormányok időnként az ország adósságát felduzzasztó elosztási politikát folytattak, különféle támogatásokkal torzították el a piaci árakat és a keresletet, állami túlköltekezéssel szívták el a pénzforrásokat a magángazdaságtól. A mai kormány azonban nem a gazdaságpolitika hibáit kívánja orvosolni, hanem olyan, rendszerszerű változásba (rendszerváltozásba?) kezdett, amely a magánszektor megregulázásával és elsorvasztásával, valamint a fékek és ellensúlyok kiiktatásával éppen hogy növeli a hibák elkövetésének esélyét.

Az indirekt ösztönzők rendszerével most nem a hiányzó magántulajdont és piacot kívánják szimulálni, hanem éppen ellenkezőleg: a (még) létező magántulajdonosi érdekeket és a (még) működő piacot próbálják kiiktatni. Most éppenséggel volnának direkt ösztönzők, hiszen a magáncégek természetüknél fogva érdekeltek abban, hogy kielégítsék a piaci igényeket, innovációkat hajtsanak végre, és beruházásokkal növeljék kibocsátásukat; vagyis hogy a gazdasági növekedés motorjává váljanak. A magyar kormány azonban önként lemond róluk, és zavaros ideológia jegyében önmaga kívánja mindazt megvalósítani, amire a magántulajdonosi érdekekre épülő piacgazdaság - megfelelő szabályozás mellett - bizonyítottan alkalmasabb.

A piac- és magántulajdon-ellenes lépésekhez kreált ideológiához hasonlóan az alkalmazott "ösztönzők" rendszere is meglehetősen zavaros, sőt némely eleme kifejezetten célszerűtlen. Milyen emeltyűkkel operál a kormány? A tőkeszegény ország számára nélkülözhetetlen külföldi befektetőket például azzal próbálja maradásra és újabb beruházásokra bírni, hogy tetemes különadókat vet ki rájuk. Hasonlóan faramuci módon "jutalmazza" a múltbeli kötődést: minél jobban beágyazódott az adott cég a magyar gazdaságba, annál nagyobb a kiszabott extrasarc. Az egyéneket is szokatlan módon ösztönzi a kormány újabb és újabb megtakarításokra: a régi megtakarítások egy nem jelentéktelen, a magánpénztáraknál összegyűlt részének államosításával és elköltésével. Ha ettől nem jön meg a kedvünk a takarékoskodásra, akkor semmitől!

Nem hallgathatjuk el, hogy valódi ösztönzővel is operál a kormány: a korábban megtelepedett cégek mellett újakat is csábíthat a nemzetközi összevetésben is igen alacsonyra csökkentett társasági adó. Csakhogy nagy ideológiai zavarában kormányunk a mézet madzag helyett korbácsra kente: az adócsökkentést a gazdasági életben (is) elengedhetetlen jogbiztonság és kiszámíthatóság fölszámolásával párosította. Hiszen milyen tulajdonos az, amelyik nem néz az orránál tovább, és nem tántorítja el a beruházástól az, hogy bármikor visszamenőlegesen megadóztathatják, s ilyenkor már jogorvoslatra sincs lehetősége?

A magántulajdonosi érdekek táplálta természetes ösztönzöttség kiiktatása és kontraproduktív mesterséges ösztönzőkkel való helyettesítése mellett nem tudni, mitől reméli a kormány 2012-től az évi ötszázalékos növekedést és a 2020-ig betervezett plusz egymillió munkahelyet. Mert az tuti, hogy a mégoly határozott kezdeményezőkészséggel megáldott, de felelősen viselkedő magáncégek ilyen "ösztönzők" mellett ezt nem hozzák össze.

Ott van persze, és bővíthető az állam finanszírozta gazdaság. A Magyar Fejlesztési Bank hatóköre újabb törvénymódosításokkal tetszés szerint tágítható: ha kell, annak és arra ad majd hitelt, és olyan feltételekkel, amire csak a tulajdonosa utasítja. Legfeljebb nem fizetik vissza a kijelölt kedvezményezettek, a bank pedig újabb és újabb állami tőkeinjekciót kap majd. S hogy honnan lesz mindehhez pénze az adócsökkentés mellett Kánaánt ígérő kormánynak? Ha végképp elfogynak a kisajátítható megtakarítások, a talonban még mindig ott marad a jegybank. Amely mi másért volna, mint hogy támogassa a kormány ámokfutását?

Ma nem áll nyerésre a kormány új gazdasági mechanizmusa - erre utalnak az eddig kapott jelzések, az ország leminősítésétől a gazdasági szereplők szkeptikus megnyilatkozásain keresztül a nemzetközi sajtóban megjelenő kritikákig. Kísérletezni persze szabad, épp úgy, mint 42 évvel ezelőtt. Sőt, most még inkább. Akkoriban a Szovjetunió vezetése állított föl korlátokat az alaprendszertől idegen elemekkel történő kísérletek elé. Most mintha az Európai Unió vezetése jóval nagyobb szabadságot hagyna a magyar vezetésnek arra, hogy kedvére fölrúgja a jogállami és piacgazdasági normákat. Csak abban reménykedhetünk, hogy nem általános iránymutatásnak szánják a magyar kísérletet.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.