Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

ÉjÁj

Egotrip

Artificial intelligence, röviden AI, azaz ÉjÁj: mesterséges intelligencia. Szinte minden hétre jut egy új hír arról, mire képes: az eredetileg nyílt forráskódú OpenAI legújabb, 4-es számot viselő, 175 milliárd paraméteren betanított ChatGPT-je például 82 százalékkal kevesebb valószínűséggel válaszol az OpenAI által tiltott témákban feltett kérdésekre, valamint 60 százalékkal kisebb valószínűséggel ad fiktív válaszokat. Vagy arról, mire nem képes: stratégiai gondolkodásra, empátiára, kreativitásra.

Generative Pre-Trained Transformer, röviden GPT, azaz DzsíPíTí: az OpenAI kutatólaboratórium által kifejlesztett chatbot. Mindannyian kapcsolatba kerülhetünk egy chatbottal, amikor online ügyeket intézünk, legyen az banki tranzakció, vagy okostelefon applikációján keresztül rendelt vacsora, és az esetek többségében praktikus, és az emberi interakciót utánzó kommunikáció cukiságfaktorát sem nélkülöző segítséghez juthatunk. Ki ne szórakoztatta volna már magát az Apple telefonok „intelligens személyi asszisztens és tudásnavigátorának”, a SIRI-nek, vagy az Android operációs rendszeren futó Google Now-nak feltett gyerekes kérdésekre kapott naiv, vagy éppen ravasz mód okos válaszokkal? A ChatGPT önmeghatározása szerint „mesterséges intelligencia nyelvi modell, arra betanítva, hogy a felhasználókat az emberihez hasonló szöveg létrehozásában a számára biztosított adatok alapján segítse”. Több bölcsész és mérnök egyetemi oktató ismerősöm személyes tapasztalata, hogy bár ma még meglehetős pontossággal megállapítható, hogy az otthonra kiadott írásbeli feladatot valóban a hallgató csinálta-e, ez a fajta tudásfelmérés a ChatGPT-k fejlődésével kihalásra ítéltetett. Dolgozatot vagy akár drámát, regényt is segíthet írni az AI (a legismertebb ilyen program a Jasper névre hallgat) – de mi a helyzet a zenében?

Az elmúlt öt évben az algoritmusok alkotta, szerzői jogdíj fizetése nélkül felhasználható ambient- (jobb fordítás híján háttér-), illetve meditációs, avagy masszázs-zenefolyamok létrehozására, valamint digitális hangstúdió színvonalú keverésre és masteringre (egy zenei fájl végső hangképét kialakító eljárások összessége) épülő szolgáltatások kisebb iparággá nőtték ki magukat. A zenei streaming platformok – egy másik nagy forgalmú piaci szegmens – szintén az AI segítségével generálják számunkra a „ha ez tetszett, az is tetszeni fog” típusú válogatásokat. Daddy’s Car (Apu autója) címmel, a SONY CSL Research Lab tudósai és a FlowMachines (AI segítette zenealkotó projekt) segítségével 2016-ban született meg az első, teljes mértékben mesterséges intelligencia által létrehozott, a Beatles stílusát utánzó pop dal. 2019-ben jelent meg az amerikai hangművész és -dizájner, zeneszerző Holly Herndon és Matt Dryhurst művész-kutató közös albuma, a PROTO. A Spawn elnevezésű AI-jal együttműködésben létrehozott album „élő hangátalakítást és időtlen népi éneklést” mutat be, különös hangsúllyal a „földönkívüli dalmesterségre”, valamint „élő tréning foglalkozásokat” is tartalmaz, amelyeken a Herndon és Dryhurst által toborzott énekesek az AI-t hangok értelmezésére tanítják. A tudományos-fantasztikus fikciónak ható projekt bevallott célja az, hogy segítségével a technológiát kevésbé érezzük „dehumanizálónak”. Ha már a sci-finél tartunk, 2021-ben a Google AI Magenta segítségével látott napvilágot a The Lost Tapes of the 27 Club gyűjtemény, amelyben elhalt hírességek – például Kurt Cobain vagy Amy Winehouse – támadnak fel és zenélnek digitálisan (igaz, a vokális szólamokat a valóságban, az idézett művészeket imitáló úgynevezett cover bandek segítségével vették fel).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”