Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

ÉjÁj

Egotrip

Artificial intelligence, röviden AI, azaz ÉjÁj: mesterséges intelligencia. Szinte minden hétre jut egy új hír arról, mire képes: az eredetileg nyílt forráskódú OpenAI legújabb, 4-es számot viselő, 175 milliárd paraméteren betanított ChatGPT-je például 82 százalékkal kevesebb valószínűséggel válaszol az OpenAI által tiltott témákban feltett kérdésekre, valamint 60 százalékkal kisebb valószínűséggel ad fiktív válaszokat. Vagy arról, mire nem képes: stratégiai gondolkodásra, empátiára, kreativitásra.

Generative Pre-Trained Transformer, röviden GPT, azaz DzsíPíTí: az OpenAI kutatólaboratórium által kifejlesztett chatbot. Mindannyian kapcsolatba kerülhetünk egy chatbottal, amikor online ügyeket intézünk, legyen az banki tranzakció, vagy okostelefon applikációján keresztül rendelt vacsora, és az esetek többségében praktikus, és az emberi interakciót utánzó kommunikáció cukiságfaktorát sem nélkülöző segítséghez juthatunk. Ki ne szórakoztatta volna már magát az Apple telefonok „intelligens személyi asszisztens és tudásnavigátorának”, a SIRI-nek, vagy az Android operációs rendszeren futó Google Now-nak feltett gyerekes kérdésekre kapott naiv, vagy éppen ravasz mód okos válaszokkal? A ChatGPT önmeghatározása szerint „mesterséges intelligencia nyelvi modell, arra betanítva, hogy a felhasználókat az emberihez hasonló szöveg létrehozásában a számára biztosított adatok alapján segítse”. Több bölcsész és mérnök egyetemi oktató ismerősöm személyes tapasztalata, hogy bár ma még meglehetős pontossággal megállapítható, hogy az otthonra kiadott írásbeli feladatot valóban a hallgató csinálta-e, ez a fajta tudásfelmérés a ChatGPT-k fejlődésével kihalásra ítéltetett. Dolgozatot vagy akár drámát, regényt is segíthet írni az AI (a legismertebb ilyen program a Jasper névre hallgat) – de mi a helyzet a zenében?

Az elmúlt öt évben az algoritmusok alkotta, szerzői jogdíj fizetése nélkül felhasználható ambient- (jobb fordítás híján háttér-), illetve meditációs, avagy masszázs-zenefolyamok létrehozására, valamint digitális hangstúdió színvonalú keverésre és masteringre (egy zenei fájl végső hangképét kialakító eljárások összessége) épülő szolgáltatások kisebb iparággá nőtték ki magukat. A zenei streaming platformok – egy másik nagy forgalmú piaci szegmens – szintén az AI segítségével generálják számunkra a „ha ez tetszett, az is tetszeni fog” típusú válogatásokat. Daddy’s Car (Apu autója) címmel, a SONY CSL Research Lab tudósai és a FlowMachines (AI segítette zenealkotó projekt) segítségével 2016-ban született meg az első, teljes mértékben mesterséges intelligencia által létrehozott, a Beatles stílusát utánzó pop dal. 2019-ben jelent meg az amerikai hangművész és -dizájner, zeneszerző Holly Herndon és Matt Dryhurst művész-kutató közös albuma, a PROTO. A Spawn elnevezésű AI-jal együttműködésben létrehozott album „élő hangátalakítást és időtlen népi éneklést” mutat be, különös hangsúllyal a „földönkívüli dalmesterségre”, valamint „élő tréning foglalkozásokat” is tartalmaz, amelyeken a Herndon és Dryhurst által toborzott énekesek az AI-t hangok értelmezésére tanítják. A tudományos-fantasztikus fikciónak ható projekt bevallott célja az, hogy segítségével a technológiát kevésbé érezzük „dehumanizálónak”. Ha már a sci-finél tartunk, 2021-ben a Google AI Magenta segítségével látott napvilágot a The Lost Tapes of the 27 Club gyűjtemény, amelyben elhalt hírességek – például Kurt Cobain vagy Amy Winehouse – támadnak fel és zenélnek digitálisan (igaz, a vokális szólamokat a valóságban, az idézett művészeket imitáló úgynevezett cover bandek segítségével vették fel).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."