Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

ÉjÁj

Egotrip

Artificial intelligence, röviden AI, azaz ÉjÁj: mesterséges intelligencia. Szinte minden hétre jut egy új hír arról, mire képes: az eredetileg nyílt forráskódú OpenAI legújabb, 4-es számot viselő, 175 milliárd paraméteren betanított ChatGPT-je például 82 százalékkal kevesebb valószínűséggel válaszol az OpenAI által tiltott témákban feltett kérdésekre, valamint 60 százalékkal kisebb valószínűséggel ad fiktív válaszokat. Vagy arról, mire nem képes: stratégiai gondolkodásra, empátiára, kreativitásra.

Generative Pre-Trained Transformer, röviden GPT, azaz DzsíPíTí: az OpenAI kutatólaboratórium által kifejlesztett chatbot. Mindannyian kapcsolatba kerülhetünk egy chatbottal, amikor online ügyeket intézünk, legyen az banki tranzakció, vagy okostelefon applikációján keresztül rendelt vacsora, és az esetek többségében praktikus, és az emberi interakciót utánzó kommunikáció cukiságfaktorát sem nélkülöző segítséghez juthatunk. Ki ne szórakoztatta volna már magát az Apple telefonok „intelligens személyi asszisztens és tudásnavigátorának”, a SIRI-nek, vagy az Android operációs rendszeren futó Google Now-nak feltett gyerekes kérdésekre kapott naiv, vagy éppen ravasz mód okos válaszokkal? A ChatGPT önmeghatározása szerint „mesterséges intelligencia nyelvi modell, arra betanítva, hogy a felhasználókat az emberihez hasonló szöveg létrehozásában a számára biztosított adatok alapján segítse”. Több bölcsész és mérnök egyetemi oktató ismerősöm személyes tapasztalata, hogy bár ma még meglehetős pontossággal megállapítható, hogy az otthonra kiadott írásbeli feladatot valóban a hallgató csinálta-e, ez a fajta tudásfelmérés a ChatGPT-k fejlődésével kihalásra ítéltetett. Dolgozatot vagy akár drámát, regényt is segíthet írni az AI (a legismertebb ilyen program a Jasper névre hallgat) – de mi a helyzet a zenében?

Az elmúlt öt évben az algoritmusok alkotta, szerzői jogdíj fizetése nélkül felhasználható ambient- (jobb fordítás híján háttér-), illetve meditációs, avagy masszázs-zenefolyamok létrehozására, valamint digitális hangstúdió színvonalú keverésre és masteringre (egy zenei fájl végső hangképét kialakító eljárások összessége) épülő szolgáltatások kisebb iparággá nőtték ki magukat. A zenei streaming platformok – egy másik nagy forgalmú piaci szegmens – szintén az AI segítségével generálják számunkra a „ha ez tetszett, az is tetszeni fog” típusú válogatásokat. Daddy’s Car (Apu autója) címmel, a SONY CSL Research Lab tudósai és a FlowMachines (AI segítette zenealkotó projekt) segítségével 2016-ban született meg az első, teljes mértékben mesterséges intelligencia által létrehozott, a Beatles stílusát utánzó pop dal. 2019-ben jelent meg az amerikai hangművész és -dizájner, zeneszerző Holly Herndon és Matt Dryhurst művész-kutató közös albuma, a PROTO. A Spawn elnevezésű AI-jal együttműködésben létrehozott album „élő hangátalakítást és időtlen népi éneklést” mutat be, különös hangsúllyal a „földönkívüli dalmesterségre”, valamint „élő tréning foglalkozásokat” is tartalmaz, amelyeken a Herndon és Dryhurst által toborzott énekesek az AI-t hangok értelmezésére tanítják. A tudományos-fantasztikus fikciónak ható projekt bevallott célja az, hogy segítségével a technológiát kevésbé érezzük „dehumanizálónak”. Ha már a sci-finél tartunk, 2021-ben a Google AI Magenta segítségével látott napvilágot a The Lost Tapes of the 27 Club gyűjtemény, amelyben elhalt hírességek – például Kurt Cobain vagy Amy Winehouse – támadnak fel és zenélnek digitálisan (igaz, a vokális szólamokat a valóságban, az idézett művészeket imitáló úgynevezett cover bandek segítségével vették fel).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)