Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Itt járt Béla

Egotrip

Közös magyar barátunk keresett február első hetében: Valentin-napon a Müpában ad koncertet Béla Fleck, és utánam kérdezősködött; itt vagyok-e Budapesten. A rákövetkező héten már a 7. sorban ültem, hallgattam a My Bluegrass Heart című stúdióalbum anyagából összeállított koncertet, a telt házas show után pedig hátramentem a művészöltözőkhöz, hogy személyesen is beszéljünk.
Bluegrass? Béla Fleck? Lépjünk kettőt hátra.

A bluegrass mint önálló zenei zsáner Észak-Amerika Appalache régiójában, 18. századi ír és skót bevándorlók hozta népzenei elemekből fejlődött ki. A stílus ikonikus hangszere, a bendzsó az ugyanerre a területre – nagy többségében nem önszántukból – települt feketék révén érkezett, majd jóval később, az 1940-es években az Earl Scruggs által kifejlesztett háromujjas pengetéstechnikával tudott lépést tartani a folyamatosan fejlődő stílus egyre gyorsabb tempójú zenéjével. A kezdetben népzeneként, majd a hillbilly, illetve country és western kategóriák részeként nyilvántartott stílus elnevezése maga is ez utóbbi időszakból származik, és a Bill Monroe and the Bluegrass Boys banda nevéből eredeztethető. Arról, hogy 2001 óta létezik egy Magyar Bluegrass Zenei Egyesület is, bevallom, csak most szereztem tudomást, de minden év augusztus közepén Pécs mellett, Abaligeten ők rendezik a Nemzetközi Bluegrass és Akusztikus Zenei Fesztivált.

A rurális tánczenekarok nyomdokait követve a klasszikus bluegrass banda hangszer-összeállítása a következőképpen alakult: hegedű (pontosabban a nálunk népi hegedű avagy nyirettyű néven ismert fiddle), 5 húros bendzsó, gitár, mandolin, nagybőgő. Ehhez jöhet még a dobro névre hallgató rezonátor gitár és a szájharmonika. Az 1971-ben alakult progresszív bluegrass csapat, a New Grass Revival működésétől számítható a stílus történetének legújabb fejezete, ennek a klasszikus verzió kedvelőinek körében tapasztalható vegyes fogadtatását az egyik alapító zenész, Curtis Church szavaiból is sejthetjük: „Ezt az újabb típusú zenét nem hatásvadászatból játszottuk, nem akartunk nagyképűek, tiszteletlenek vagy gúnyosak lenni. Egyszerűen úgy éreztük, a közönség készen áll arra, hogy hallja, lehetséges ugyanazokkal a hangszerekkel is kitágítani ezt a hangzásvilágot.” A New Grass Revival 1981 és 1989 közötti második felállásának tagjai között találkozhatunk először Béla Fleck nevével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.