Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Cipősdoboz

Egotrip

Már megint kitaláltak valamit, mormogom az orrom alá, mint a Péter és a farkas nagypapája, mérges fagotthangon, amikor meghallom, hogy valahol új koncertterem épül, és a tervezők a legmodernebb digitális technológia segítségével új formát adnak a tradicionális tartalomnak.

Minek?

Ott a cipősdoboz.

Az akusztikus zene előadására épített termek évszázados evolúciója sokáig az eredetileg arisztokrata kastélyok téglalap, avagy dupla kocka termeinek – kedvesen csak cipősdoboz néven emlegetett – alakját tartotta sokáig életben. Amennyiben a hallgatóság száma nem halad meg egy bizonyos szintet, ez a tradicionális teremforma máig verhetetlen, gondoljunk csak a bécsi Grosser Musikvereins­saalra vagy az amszterdami Concertgebouw-ra. A repertoár és az annak előadására legmegfelelőbb tér egymásra hatva változott.

A zenei későromantika koráig folyamatosan növekvő létszámú zenekar – főleg, hogy sokszor kórus is társult hozzá – egyre nagyobb színpadot és növekvő akusztikus teret kívánt. Így a téglalap fokozatosan nyúlt, magasodott, aminek a hátul ülők itták meg a levét, mert már nem látták az előadókat olyan jól, és az egyre távolabbról hangzó zenemassza is vesztett a finomabb részletekből. Ha balkont adtak a teremhez, annak végében, illetve az alatt ezek a hátrányok csak fokozódtak (a jegyárak pedig érthető okokból csökkentek). Mivel az elmúlt úgy 200 év alatt a klasszikus zenére épített termek befogadóképességének növekedése – durván 300-tól majd’ 3000 székig – fokozatosan visszafordult a fenntarthatóbb 1200–1800 felé, a zenészek és hallgatók által egyformán kedvelt cipősdoboz forma ismét nyerésre áll. A Tennessee állambeli, egyébként bluegrass- és countryzene-stúdióiról híres Nashville-ben például 2006-ban neo­klasszicista stílusban épült meg a Schermerhorn Symphony Center, amelynek Európa régi nagy koncerttermeiből kombinált Laura Turner Concert Hallja 1844 férőhelyes és téglalap alakú. A terem se nem túl visszhangos, se nem túl „száraz”: a muzsikus előadás közben jól hallja saját magát és kollégáit, miközben a közönség részleteiben is jól kivehető és attraktív hangzásképpé összeálló zenét élvezhet. De ami a koncerttermek alakját illeti, a növekvő nézőszám kihívásaira adott különböző válaszok, illetve az építészetben is folyamatos innovációs kísérletek nem múltak el nyomtalanul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”