Várhegyi Éva: Ekotrip

Euró a láthatáron

Egotrip

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke egy éve tette közzé a négy másik uniós intézmény (a tanács, a parlament, az eurózóna és az Európai Központi Bank) elnökével együtt kidolgozott javaslatát Az európai gazdasági és monetáris unió megvalósítása címmel. Noha ebbe már beépítették az euróövezeti tagállamokkal lefolytatott „élénk vita” eredményeit, a bizottság illetékesei a javasolt intézkedésekkel csak közvetve érintett országokban is konzultációkat kezdeményeztek, mondván: „a gazdasági és monetáris unió szorosabbra fűzésének folyamata valamennyi uniós tagállam előtt nyitva áll”.

A véletlen úgy hozta, hogy a magyar gazdasági szakemberekkel éppen két héttel a brit népszavazás előtt folyt le ez a konzultáció. Ekkor a hazai közgazdászokat már kevéssé az integráció elmélyítésének mikéntje, mint inkább az unió szétesése miatti aggodalom tartotta lázban, ezért meglehetős tanácstalanságot mutattak a beszélgetésen. Habár akkor sem lett volna sokkal könnyebb konstruktív véleményt formálnunk a javaslatról, ha a Brexit megszavazását követően kérdeznek minket. Hiszen az alapkérdés nem változott: mi módon lehet megőrizni az Európai Unió előnyeit? A még saját valutával rendelkező, de a gazdasági integrációban erősen érdekelt országok (köztük Magyarország) számára is elfogadható-e a dokumentumban felvázolt menetrend?

Az „öt elnök” javaslata az integráció további mélyítését, a „valódi, szoros és méltányos” gazdasági és monetáris unió megteremtését egyszerre négy területen célozza meg. A „valódi” gazdasági unió hivatott elősegíteni, hogy minden gazdaságban létrejöjjenek a monetáris unión belüli boldoguláshoz szükséges strukturális jellemzők. A pénzügyi unió a bank­unió kiteljesítésével (a közös bankfelügyelet és a bankszanálási alap mellett egy európai betétbiztosítási rendszer is kiépülne) és a tőkepiaci unió létrehozásával valósul meg. A költségvetési unió stabilizálja és fenntarthatóvá teszi a nemzeti büdzséket. Végül a politikai unió felé történő elmozdulás, a demokratikus elszámoltathatóság, a legitimitás és az intézmények megerősítése teremti meg az alapot az összes többi területen való előrehaladáshoz.

Az egy éve indított „elmélyítési szakasz” 2017 nyaráig tart; ebben a meglévő eszközökkel gyorsítják fel a tagországok versenyképességi és strukturális konvergenciáját, megvalósítják a pénzügyi uniót, erősítik a felelős nemzeti és közösségi költségvetési politikákat, és javítják a demokratikus elszámoltathatóságot. A „gazdasági és monetáris unió megvalósításaként” aposztrofált második szakaszban további, a gazdasági és intézményi előrelépést szolgáló intézkedésekről kell majd megállapodni. A legkésőbb 2025-ig tartó harmadik szakaszban jön létre a „valódi” Gazdasági és Monetáris Unió, amely „stabil és virágzó életteret biztosít a közös fizetőeszközt használó uniós tagállamok valamennyi polgára számára, és vonzóvá válik a többi uniós tagállam számára, hogy ha készen áll, csatlakozzon”.

Nem hiszem, hogy e vonzó hívószavak késztették volna Varga Mihályt arra, hogy – Orbán Viktorral is szembehelyezkedve – hangot adjon azon reményének, hogy előbb-utóbb nekünk, magyaroknak is lesz eurónk. Ha közelebb kerülünk az uniós fejlettség átlagához, és a termelékenységünkön is javítani tudunk, akkor „nem alaptalan az évtized végi csatlakozás” – jelentette ki a Magyar Hírlapnak adott, július 19-én megjelent interjúban, bár rögtön hozzátette: „szerencsére rajtunk is múlik, hogy mikor”. Varga szerint az euró közeli bevezetésének ma már szinte az összes előfeltételének (alacsony infláció és kamatszintek, stabil árfolyam) eleget tesz a magyar gazdaság, és az államadósság is csökkenő pályán van. Vagyis lassan már csak elhatározás kérdése a csatlakozás, és ő a drukkerek között áll.

Lehetséges, hogy Varga nyilatkozata is része annak a kettős beszédnek, amely kezdettől fogva jellemzi az Orbán-kormányt. Miközben a kormányfő és szűk köre folyamatosan uszít az Európai Unió ellen, amiben sokan már a kilépés előkészületeit vélik felfedezni, a nemzetgazdasági miniszter az euró bevezetését, tehát a kapcsolat szorosabbra fűzését tartja kívánatosnak. De az sem zárható ki, hogy a szorosabb integrációt ellenző, és ezért a visegrádi országok bomlasztó politikáját támogató Nagy-Britannia távozásával előálló új helyzet a magyar kormányfőt is stratégiaváltásra késztette. A brit kiválás a korábbinál nagyobb realitást ad az öt elnök javaslatának, a szorosabb Gazdasági és Monetáris Unió létrehozásának, ez pedig a perifériára szorulással fenyegeti a belső körön kívüli országokat, így Magyarországot is. A mag-országok elmélyülő integrációja ezért kihúzhatja a talajt az időhúzás taktikája alól, amely az Orbán-kormányt az euró (amúgy kötelező) bevezetése kérdésében jellemzi.

Bár az Európai Központi Bank (EKB) legfrissebb, júniusi konvergenciajelentése szerint Magyarország még nem teljesíti a csatlakozás összes feltételét, abban igaza van Vargának, hogy a fennálló akadályok elhárítása jószerével a kormány akaratán múlik. A gazdasági feltételek alapján soha ilyen közel nem állt még az ország ahhoz, hogy bevezethesse az eurót, ám a politikai szándékot tekintve soha ilyen távol nem volt tőle, és a vele járó teljes értékű uniós tagságtól.

Pedig bármennyi probléma van is az euróval mint intézménnyel, illetve a közös pénzt használó országok némelyikével, nehezen hihető, hogy Magyarország elszigetelve képes volna megbirkózni valamely kívülről érkező pénzügyi-gazdasági sokkal – holott ezt akkor sem lehetne kizárni, ha a mainál kevésbé sérülékeny volna a gazdaságunk. A patinás, éppen 70 éves magyar forint megtartásának egyetlen előnye, az önálló monetáris politika lehetősége mellett is nehéz ma már érvelni, hiszen az elmúlt évek során ezt sem tudta kihasználni az ország. A forintot leértékelő jegybanki politikával sem sikerült javítani a magyar versenyképességet, mivel a gyenge forint gazdaságélénkítő hatását bőven ellensúlyozta a jogtipró, egyes piaci szereplőkkel szemben diszkriminatív kormánypolitika. Ezért aligha veszítenénk azon, ha csatlakoznánk az euró előszobáját jelentő ERM-2 árfolyamrendszerhez, hiszen az is lehetővé tenné a szükséges mértékű forintleértékelődést, miközben az EKB nyújtotta védelem erősíthetné a megcsappant befektetői bizalmat.

Remélem, Varga mellett a kormányfő is felismeri, hogy a belső kör összezáródásával egyre veszélyesebbé válik az európai értékek megtagadása és az unió elleni uszítás. Ha nem akarja másodosztályú polgárokká tenni a magyarokat Európában, akkor politikája minden elemét az integrációs törekvésekhez kell igazítania. Arra gondolni se merek, hogy mi lesz velünk akkor, ha Orbán tényleg az Európai Unión kívül látja a jövőnket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.