Egotrip

Várhegyi Éva: Ekotrip

Kiszervezés

Egotrip

Az üzleti világban ismert a kiszervezés (outsourcing) módszere, amikor egy cég vállalkozói szerződés keretében mással végezteti el valamely tevékenységét azért, hogy jobban összpontosíthasson az alapfeladatára, és csökkenthesse a költségeit.

Az államot működtető kormányok is a jobb hatékonyság reményében bízzák időnként egyes tevékenységeiket magáncégekre. Az Orbán-kormány azonban nem üzleti szerződéssel, hanem jogszabályok kényszerítő erejével passzol át számára kellemetlen feladatokat papíron tőle független szervezeteknek. Ezzel nemcsak azt demonstrálja, hogy akaratát bárkire rákényszerítheti, hanem saját felelősségét is másokra hárítja. Nem kell bevallania, hogy az utóbbi években folytatott túlfűtött gazdaságpolitikájával elszámította magát. És még politikai haszonra is szert tehet, ha jól választja meg, kire lőcsöli a népszerűtlen feladatot, hogy kudarcos politikája költségét szétterítse a társadalomra.

Az Orbán-rezsim stabilizálását 2013 óta két fontos külső körülmény is segítette: a világszerte mérséklődő infláció a vele járó kedvező kamatkörnyezettel, valamint az Európai Unióból érkező pénzügyi források bőséges áradata. Ezek tették lehetővé, hogy a gazdaságot ösztönző, rendkívül alacsony kamatok és az emiatt leértékelődő forint mellett se szálljanak el az árak, és hogy a nagyvonalú kormányzati költekezés ellenére is mérséklődhessen az állam adósságrátája. 2020-tól azonban a pandémia miatt kialakult hiányok, a klímakatasztrófa elkerülésének növekvő költsége, valamint a kormányok gazdaság­élénkítő politikája világszerte felpörgette az inflációt, amit később az Oroszország ukrajnai inváziójától is lökést kapó energia- és élelmiszerárak tovább erősítettek.

A magyar kormány a választási költekezésével minderre még rátett egy lapáttal, ezért az ország lakói – uniós összevetésben – rekordméretű inflációt kaptak a nyakukba. Közben az EU-tagsággal elfogadott normákra fittyet hányó, az európai közösség türelmét hosszú ideje próbára tevő politikájával átlépte a befizető országok toleranciahatárát, így az uniós transzferek is elapadtak. Az elszabadult infláció megfékezése magas kamatszintet és visszafogott állami költségvetést igényelt, ez viszont recesszióba fordította a gazdaságot, amelynek most már az uniós források sem adhattak lendületet. Hogy ennek politikai és anyagi ódiumát másra hárítsa, fejlesztette tovább a kormány – a különadók burjánzó rendszerével 2010-től bevezetett – innovációját, a kellemetlen feladatok kényszerítéssel való „kiszervezését”.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.