László Géza

Visszajátszás

A 13. havi nyugdíj

Egotrip

A 13. havi nyugdíj története 2002 márciusában kezdődött. "Amikor már minden munkahelyen bevett szokás a 13. havi bérfizetés, becsületbeli kérdés, hogy az egy életen át tisztességgel dolgozó nyugdíjasok is megkapják ezt az év végi juttatást" - jelentette ki kampánykörútján Medgyessy Péter valahol a Dunántúlon. A másik oldal álláspontja - nagyjából a választás első fordulójáig - elutasító volt, Áder János Beleden elmondta, hogy a nyugdíjasok közel 16 százalékos reálnyugdíj-növekedést élhettek meg az Orbán-kormány működése alatt - ebből a szocialisták 4,5 százalékot ismertek csak el -, és becsületesen kijelentette, hogy "a 13. havi nyugdíj forrását egyelőre nem látja, ezért ilyet ígérni felelőtlenség lenne". A szocialisták ütötték a vasat, és kérték a nyugdíjasokat, jelezzék az igényeiket - és láss csodát, néhány héten belül már több mint félmillióan jelentkeztek. (Ugye, nem lepődtünk meg nagyon, amikor a most regnáló harcias miniszterelnök a támogatásunkért esedezett a rezsicsökkentési háborújához.) A tervek szerint négy év alatt kellett a 13. havi nyugdíj teljes értékének beépülnie a kifizetésekbe, már csak azért is, hogy jusson a következő választási évre is emelés. Az első ún. "53. heti nyugdíjat" 2003-ra időzítették. A végrehajtáshoz kétség sem fért, de némi zavar támadt a gépezetben, amikor a nagy hiány miatt az apparátus szerette volna 2004 januárjára halasztani az első lépést. A szakszervezetek tomboltak, a szocialista frakció is ellenállt, végül az ügynökmúltjának felhánytorgatásával megbántott kormányfő a 2003-as kifizetéssel lelt vigaszt nyugdíjas szavazói kebelén. November 11-én megkezdték a többszörösen megemelt összegek kifizetését.

Hogyan született meg a döntés? Megdöbbentően könnyedén. "A magyar gazdaság jelenlegi teljesítménye mellett kizárólag szándék kérdése, hogy javítunk-e a hárommillió nyugdíjas életén vagy sem. Az Orbán-kormány átlagosan 19 ezer forintot vett el a nyugdíjasoktól, amit mi még az idén visszaadunk. Sőt ennél többet is teszünk. Ezért döntöttünk úgy, hogy 2003-tól megkezdjük a 13. havi nyugdíj bevezetését. Ez új elem a programomban, erről az elmúlt napokban egyeztettem László Csaba pénzügy- és Csehák Judit egészségügyi miniszterjelöltemmel."

Ez gyors volt, pedig a miniszterelnök-jelölt legerősebb érve, mely szerint ha van 13. havi bér, akkor legyen mindenhol 13. havi nyugdíj is, több sebből vérzett. A nyugdíjemelés szokásos kiszámítása 1997-ig ugyanis teljes mértékben, később - a svájci indexálással - felerészben az átlagkeresetek változását követte, így az előző években bevezetett 13. havi bérjuttatások, prémiumok miatti átlagkereset-emelkedés már korábban - egészben vagy részben - hatott a nyugdíjak értékére.

A javaslat másik nagy hibája erkölcsi természetű volt: a nyugdíjrendszer morális alapja az előtakarékoskodás és a generációk közötti hallgatólagos megállapodás még a felosztó-kirovó rendszerben is - akik munkaviszonyuk mondjuk 90 százalékában 12 hónap után fizettek be a pénztárba, vajon milyen alapon jutnának egy teljes 13. havi juttatáshoz? Ingyenebéd a nyugdíjaknál sem létezik, valakinek valamikor meg kell fizetnie egy esetleges osztogatás árát - és erről illik minden érintettel egyeztetni. Az előkészítéssel is komoly baj volt. A nyugdíjrendszer olyan társadalmi intézmény, ahol a döntéseknél nincs helye a kapkodásnak - a svéd nyugdíjreform elfogadása, majd implementációja nyolc évig tartott, pedig viszonylag hamar, három év alatt elfogadta a parlament a javaslatot. Norvégiában az elfogadáshoz is hét év kellett. A magyar szocialisták lezavarták az egészet fél év alatt, mert a túlzott magabiztosság mindent überelt. Emögött az előző kormány gazdasági szakértelmének lefitymálása állt; no meg a határtalan optimizmus, és a szelektíven látó szemüveg. "Az nem lehet, hogy mi ne tudnánk sokkal jobb gazdaságpolitikát csinálni" - ez volt a levegőben. A pénzügy sunnyogott, vagy a közvetlen költségeket bagatellizálta, mondván, "ez még belefér".

Mibe került mindez az országnak? A 13. havi nyugdíj kifejlett változatában gyakorlatilag egy extra 8,3 százalékos nyugdíjemelésnek felelt meg a szokásos korrekciók felett. A nyugdíjjellegű ellátásokra fordított kiadások 2002-ben a GDP 10, 2008-ban pedig már 11,5 százalékát tették ki, miközben az ellátottak száma végig 3 millió körül mozgott. A nyugdíjígéretek és a várható nyugdíjjárulék-bevételek különbségéből fakadó rejtett államadósságnak, ami a GDP mintegy 2,5-szeresét tette ki, több mint egyötöde a 13. havi nyugdíjhoz kapcsolódott - és ennyi tűnt el belőle a Bajnai-kormány döntésével 2009 végén. Hét év alatt - Gál Róbert számítása szerint - folyó áron 850 milliárd, 2012-es értéken 1100 milliárd forintot költött erre az ország, amit még a bevezetés és a kivezetés adminisztratív és egyéb költségei is emeltek.

A bevezetés indokolatlanságát egyébként a 2009-es kivezetés nyugodt lefolyása is megerősítette. Nem tört ki éhséglázadás, már csak azért sem, mert a relatív szegénység sem nőtt igazán a kivezetéssel. A nyugdíjasok a magyar lakosságon belül inkább a közepes jövedelműek közé tartoznak és - Gáspár Katalin és Kis Áron kutatásai szerint - a népességnek csak alig fél százaléka került a kivezetés következtében a medián jövedelem 50 százaléka alá. A nyugdíjasok mindenesetre megértőbbek voltak, mint azt a berezelt politika korábban feltételezte, bár ehhez kellett egy súlyos válság is.

Összességében a 13. havi juttatás nyomán a járulékbefizetések és a várható kifizetések kapcsolata komolyan gyengült, és a tetejében kampányfogásként sem volt sok hozadéka az egésznek. Nyugdíjügyben 2002 tavaszán a szocialisták emeltek utoljára a liciten az átlag 19 ezer forintos nyugdíj-kiegészítés tervével. A megvásárolható szavazatok már zsákban voltak. A 13. havi nyugdíj korábban tabutéma volt, és Medgyessynek egykori pénzügyminiszterként pontosan tudnia kellett, hogy ez így volt rendjén - de láthatóan maga is belefeledkezett abba a róla alkotott "növekedésvarázsló szakember" mítoszba, amit a kampány során felépítettek. Az optimizmus mámora és a felemelkedés kimeríthetetlenségébe vetett hit felülírta a szakmai és erkölcsi szempontokat. A 13. havi nyugdíj bevezetése felelőtlen rögtönzés volt, amit megfelelő döntés-előkészítéssel, az egyeztetés intézményeinek helyes működtetésével elkerülhettünk volna. A krízis és némi kormányzati bátorság kellett a kivezetéshez és a nyugdíjrendszer egyensúlyának 2009-es javításához, bár az említett rejtett adósság értéke utána is aggasztó maradt. 2011-ben, a második pillér bedarálásával és a múltbeli egyéni befizetések nyilvántartásának mostani elfelejtésével újabb szálakat vágott el a politika a befizetések és a várható kifizetések között - és ha a kormány a rezsicsökkentés után netán elkezd nyugdíj-kiegészítés címén ebédjegyet osztogatni, tovább romolhat a helyzet. Az 1100 milliárd forintos egykori kampányfogás kamatait és törlesztéseit pedig folyamatosan fizetjük hitelezőinknek. És nem Erzsébet utalvánnyal.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”