Ádám Zoltán: Kritikai iskola

Motorzaj

  • Ádám Zoltán
  • 2013. május 18.

Egotrip

Nem kétséges, hogy a 48 órás mérlegelési határidő túllépése a rendőrség és a tevékenységének kereteit kijelölő kormány felelőssége. Az is a rendőrség és a kormány felelőssége lett volna azonban, ha a holokausztmegemlékezést a világ szégyenére egy jogellenes szélsőjobboldali demonstráció zavarja meg.

Magyarország autokratikus berendezkedésű állam, élén egy autokrata kormánnyal. Az autokrata kormány a törvény felett áll, mert a mögötte álló kétharmados parlamenti többség hozza a törvényt. Olyan törvényt, amit a kedve tart, és ebben ma már lényegében semmilyen intézmény nem korlátozza. Ez demokratikus szempontból elfogadhatatlan, ettől azonban még előfordulhat, hogy a kormánynak egy szabadságjogilag érzékeny helyzetben igaza van.

Sőt, a kormánynak még akkor is lehet tartalmilag igaza, ha álláspontjának érvényesítése során eljárásjogi hibát vét. Nem mintha az eljárásjogot nem kellene a kormánynak betartania. Ám a tartalmi szempontokat sem szabad figyelmen kívül hagynia.

Ezúttal, mint azt a Fővárosi Bíróságtól tudjuk, a kormánynak tartalmilag igaza volt a Nemzeti Érzelmű Motorosok április 21-ére meghirdetett rendezvényének betiltásakor. A belügyminiszter utasítása szerint eljáró rendőrség ugyanakkor eljárásjogi hibát vétett, amikor a tiltó határozatot a rendelkezésére álló 48 órás mérlegelési határidő letelte után hozta meg. Ez elég nagy baj, és jól mutatja az autokratikus berendezkedés egyik legnagyobb hátrányát, a jogrendszer kiszámíthatatlanságát. Azonban valószínűleg a legkisebb rossz volt az adott - a határidő letelte utáni - helyzetben.

A bírósági végzés az Alaptörvény 2013. április 1-jei hatállyal módosított IX. cikkelyén alapszik, ami szerint a véleménynyilvánítás szabadságának gyakorlása nem irányulhat mások emberi méltóságának, valamint a magyar nemzet, a nemzeti, etnikai, faji vagy vallási közösségek méltóságának megsértésére. A bíróság egyetértett a rendőrséggel abban, hogy "Adj gázt" címmel rendezvényt hirdetni egy holokausztmegemlékezéssel azonos napon a Dohány utcai zsinagóga elé olyan véleménynyilvánításnak minősül, ami beleütközik ebbe az alkotmányos korlátba. Ezért a rendőrség - mondta a bíróság - annak ellenére joggal utasította el a rendezvény megtartását, hogy a gyülekezési törvényben nem szerepel ilyen, a véleménynyilvánítás alkotmányos korlátaira vonatkozó klauzula. (A bíróság ugyanakkor azt is nyilvánvalóvá tette, hogy a rendőrség eljárásjogi hibát vétett, amikor tiltó határozatát a 48 órás határidő letelte után hozta meg. Mivel azonban a motorosok ezt nem sérelmezték, a bíróság ezt a körülményt nem vizsgálhatta.)

A kormányfő belügyminiszterén keresztül utasította a rendőrséget a rendezvény betiltására, amihez joga volt: a rendőrségi törvény miniszteri irányítási kompetenciákkal foglalkozó 5. paragrafusának j) pontja szerint "a miniszter törvény eltérő rendelkezése hiányában egyedi utasítást adhat ki feladat elvégzésére vagy mulasztás pótlására".

A kérdés azonban az, hogy miért volt a rendezvény betiltása a legkisebb rossz. Ennek igazolásához nem kisebb tekintélyhez fordulok, mint Kis Jánoshoz, aki ezt írta 2008 szeptemberében "A szabadság védelmében" című cikkében a gyülekezési jogról: "A zaklatás, bántalmazás, megfélemlítés céljából szerveződő demonstrációk azonban nem a gyülekezési jogot gyakorolják, és nem élvezik a törvény védelmét. Az alkotmány a békés gyülekezéshez való jogot ismeri el 62. paragrafusában; a Gytv. ezt megismétli és tovább értelmezi: 'A gyülekezési jog gyakorlása nem valósíthat meg bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást, valamint nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével.' (2. § [3].) Olyan tüntetést, amilyenek a melegellenes akciók vagy a gárda masírozásai, a gyülekezési törvény alapján egyáltalán nem lehet tartani - nemcsak egy bizonyos helyszínen és időpontban, hanem sehol és soha. A Gytv. a békés gyülekezés tudomásulvételét és biztosítását utalja a rendőrség hatáskörébe; arra sem a rendőrségnek, sem más közigazgatási szervnek nem ad hatáskört, hogy a gyülekezési szabadság által nem védett, jogellenes rendezvények bejelentését tudomásul vegye." (Élet és Irodalom, 52. évf., 37. sz.)

Az alkotmány azóta persze megváltozott, ám az Alaptörvény VIII. cikk 1. bekezdése továbbra is a békés gyülekezéshez való jogot garantálja, a gyülekezési törvény 2. paragrafusának 3. bekezdése pedig ma is szó szerint ugyanígy szól. Márpedig a Dohány utcai zsinagóga elé szervezett, a holokausztmegemlékezés napjára időzített motoros rendezvény címe az adott kontextusban különösebb képzelőerő nélkül is a zsidók kiirtására tett javaslatként volt értelmezhető, s így alkalmas lett volna a zsidók és minden más békés polgár megfélemlítésére. Következésképp ilyen címmel ezen a helyen ezen a napon békés demonstráció nem tartható. Ha pedig így van, akkor a rendőrség hibát követett el, amikor - 48 órán belül meghozott elutasító határozat hiányában - eredetileg tudomásul vette a rendezvény megtartásáról szóló bejelentést.

Igaz, Kis János nem a mások jogait sértő rendezvény betiltását javasolta, hanem a bejelentés érdemi vizsgálat nélküli elutasítását, mondván, hogy a rendőrség csak a gyülekezési törvény hatálya alá tartozó, békés tüntetésekre vonatkozó bejelentések esetében mérlegelheti a rendezvény tudomásulvételét. Valójában azonban a nyilvánvalóan jogsértő célú rendezvény betiltása nem áll messze az álláspontjától, hiszen a bejelentés érdemi vizsgálat nélküli elutasításának éppen az volt a célja a gondolatmenetében, hogy a rendőrség a jogellenesen megtartott rendezvényt azután jogszerűen feloszlathassa.

Nem kétséges, hogy a 48 órás mérlegelési határidő túllépése a rendőrség és a tevékenységének kereteit kijelölő kormány felelőssége. Az is a rendőrség és a kormány felelőssége lett volna azonban, ha a holokausztmegemlékezést a világ szégyenére egy jogellenes szélsőjobboldali demonstráció zavarja meg.

Nem állítom, hogy a kormány a jövőben nem él majd vissza a szinte korlátlan cselekvési szabadságával, és a hatalmát nem fordítja a szabadságjogi hagyomány ellen. A tapasztalat ezzel sajnos ellentétes: a 2010-ben megalakult kormánytöbbség annyit tett a szabadság korlátozásáért és a kizárólagos hatalomgyakorlásért, mint 1989 óta senki más ebben az országban. Az emberi méltóság védelme mellett demonstrálókat megfélemlítő motoros felvonulás betiltása azonban nem gyengíti, hanem erősíti a szabadságjogok védelmét.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.