Állítsátok meg a… New Yorkot!

  • Donáth Mirjam
  • 2013. január 17.

Éjfélkor New Yorkban

Draviczki Attilának születésnapja volt. Attilára, hajdúnánási vállalkozóra, az East Village egyik népszerű bárjának tulajdonosára, az Unicum amerikai forgalmazásának nagymesterére én felnézek. Nem kreatív üzleti ötleteiért, nem a bátorságért, amellyel idegen földön jól ragadta meg a munka végét, nem is kiterjedt kapcsolati tőkéjéért, melynek révén barátjának tudja – többek között – Michel Gondryt. Hanem mert szíve van. Olyan „nem nézem, honnan jöttél, magyar, nálam mindig kapsz egy kupicával”, bajbajutottat segítő, embert emberrel összekötő nagy szíve. A köszöntésére még a magamfajta kanapégombolyag is beleveti magát szombat éjjel a manhattani sötétségbe.

Járnék én mulatni minden szombaton, ha hétközben a vámpírváros nem szívná ki az életerőm. De azt teszi. Modern kori Spárta, díszcsomagolásban. Csabai tanár urat, aki egyszer helyettesített töriórán, megkérdeztük, hogy azok a spártaiak huncutkodtak-e, merthogy tinédzserként összeraktuk, hogy ha csak egymással bulizhattak, biztosan melege lett sokuknak. Csabai gondolkozás nélkül felelte: „Csak nem képzelitek, hogy miután végigmenetelték a napot talpig vasedényben, még volt erejük odaszólni: Pisti, jössz egy körre?” Hát ez az. Valahogy alapvetőleg én is így vagyok a szombattal New Yorkban. Azután a múlt héten olvastam Rita Levi-Montalcini Nobel-díjas biológusról, aki 103 éves korában most halt meg decemberben. Épp, mint Évamamóka, ő is sajnálta az időt az alvásra, öt órákra hajtotta álomra a fejét, naponta egyszer evett, és kutatta éjjel-nappal, hogyan fejlődnek az idegrostok. Szabad idejében saját ruháit varrta, ékszereit készítette, manikűrözött, és rajzolt – saját kézével illusztrálta kutatási eredményeit. Kerestem, kerestem a cikkben, vajon volt-e családja. Lehet az embernek házassága is meg Nobel-díja, gyerekei is meg gyönyörűre manikűrözött keze és politikai karrierje? És ha a második világháború alatt volt leány, zsidó leány Olaszországban? A munkahelyemről szabadító liftbe szállva még mindig ezt kerestem, amikor egy sikeres riporterkolléga boldogan oldalba lökött, hogy ő is olvasta a Levi-Montalcini-cikket, és hogy mekkora sztori. Kérdeztem, volt-e családja a néninek. Hát hogyne lett volna, felelte, és kiszálltunkkor még odaszólt: „Hiszek benne, hogy a fontos dolgok mind beleférnek az életünkbe.” Ezen kicsit meghatódtam, mint mindannyiszor, amikor szembetalálkozom az amerikaiak idealizmusával.

A Lower East Side-i tetőlakástól Draviczki Attila Keybárjáig („kulcs kocsma”, nem kéjbár) húsz sarok az út. Nincs Szex és New York: nem intek taxit, a sárga folyamban hömpölygő kocsik alig tudnak egymástól mozdulni, egyébként sem olyan mulatóba tartok, ami előtt tűsarokban kell sorban állni. Sétálok. Azaz huszonöt percen át küzdök a nosztalgiával a Kazinczy utca kőkockái után, melyekre rá sem ismertem, amikor most decemberben arra ballagtam, hogy kontextusba kerüljenek a Szabó Zoli-minikrokik, melyeket Pest eme társaspontjáról a Facebookon publikál, és amelyeket legfőbb ideje közzétennie. A legviccesebb rész, mindig, amikor főhősei, bulizástól ittas Kazincy utcába járók, taxisofőrök meg mások, felismerik mint az Index újságíróját, amitől épp azzal a „nem ácsoroghatok egyedül az utcán, mert tán bele is döglenék a dologba” bosszankodással jön zavarba, mint Woody Allen.

Egy dolgot véletlenül mindig otthon felejtek, ha szombat estébe indulok. A születési évemet igazoló okiratot: jogsit, újságíró-igazolványt, útlevelet, bármit. Nem azért, mert érzékeny lennék a koromra, csak az örökös igazoltatástól berzenkedem. És mert érzékeny vagyok a koromra. Nem emlékszem pontosan, mikor lett így, de egész biztosan New Yorkban történt, talán egy időben azzal, amikor festeni kezdtem a körmömet. Mindkét cilikeség Évamamókára emlékeztet, ragaszkodom is hozzájuk rendesen: festem a körmöm, és otthon felejtem az okiratokat. És ez mindig problémát is jelent, mert angolszász országban nem engednek közösségben italt fogyasztani igazolvány nélkül. Kivéve a New York-i East Village-ben Attila bárját, és ez egy igen nagy piros pont, amelyre ebben a nem-reklámcikkben felhívom a figyelmet. Hogy úgy lépünk be az ajtón – amelyet éppolyan kétajtós szekrénnyi fekete szekuritis nyit, mint bármelyik másikat Manhattanben –, mintha Hajdúnánáson lennénk.

Biztosan minden kocsma mesebarlang, csak máshol nem nappali méretű a tér, hogy 70 embernél kiteszik a „telt ház” táblát, egyetlen kandalló fűti be, és Attila, miután a kezedbe nyom egy Unicumot, bemutat a körülötted lévőknek. Mint egy házibuliban. Takács Zoltánnak szeretne például, aki Magyarországot a National Geographic Fiatal Felfedezők listáján képviseli, és akit Attila kígyóbűvölőnek harangoz be, pedig igazából kígyómérgész, aki a Keybárban töltődik fel, mielőtt a következő dzsungelbe vetné magát. A herpetológust az Attiláról és a tulajtárs Gyusziról rajzolt portré alatt várjuk, mellettünk a képet alkotó művész issza a sörét. Ha már ott áll, elárulja, hogy a Marvelnél dolgozik. A Pókembert rajzolja például. A kígyász végül nem tűnik fel, csak Örs Erdélyből, aki ugyan szintén tart otthon óriáskígyót, de a kenyerét egész mostanáig az amerikai profi focicsapatban kereste mint hátvéd. Arcok, történetek, felesek: Attilát is az foglalkoztatja, mint Szabó Zolit. Isten éltesse sokáig!

A hazaút győzelemittas. Mintha a Thermopülai szorosnál nyakon ragadtam volna New Yorkot, és visszaszívtam volna egy kis életerőt. Ahogy kimondtam Ádámnak – akiről éjfélkor, már a New York-i „Nemzeti Színház” épületében mesélték a társai, hogy nem akármilyen színész –, hogy „kollégák vagyunk”, leesett számomra is: az energiát valójában a szerep emészti fel, amelyet egy idegen nyelven, idegen kultúrában szakadatlan játszom, és amelyben még mindig csak nagy vonalakban emlékeztetek önmagamra. De a szombat éjjelnek nem kell játszani. Bele is fog férni szépen az életembe, hiszen „a fontos dolgok mind beleférnek”.

Még akkor is, ha Levi-Montalcininek – a gyönyörű, törékeny öregasszonynak a Nobel-díjjal és a végigalkotott, általam olyannyira csodált életével – sosem lett családja.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.