Óévi történet a kiskutyáról és a nagyvilágról

  • Donáth Mirjam
  • 2013. január 3.

Éjfélkor New Yorkban

Novemberben elpusztult egy kutya Kyaukphyuban. A rohingják földjén feküdt a burmai avarban, amikor rátaláltak, csupasz bordáit nem fedte már sem ín, sem bőr. Az oszló tetemre a fotográfus sem figyelt volna fel, aki körülötte a romokat fotózta, leégett lakóházak százait, buddhista burmaiak vandalizmusát. A neves hírügynökség, amelynek a fotográfus dolgozott, kiderítette, hogy szerzetesek bujtogatták és vezették a vérengzést, amely egy hét alatt 42 muszlim falut tett a föld színével egyenlővé a térségben. Rasszista buddhista szerzetesek. A támadás során kilencven muszlim rohingja vesztette életét, és hogy a fáma mégsem róluk, hanem a kutyáról szól, annak egyetlen oka az, hogy a kutya tartozott valakihez.

Egy kölyökkutya ült elmozdíthatatlanul halott anyja mellett az elnéptelenedett faluban. A tetem állapota alapján napok óta ott strázsált. Ez meghatotta a fotográfust, a fényképe pedig az amerikai közönséget. Levelek garmadája zúdult a neves hírügynökségre, derítse ki, mi lett a kiskutyával.

Az empátia ennyire személyes. Az az ötezer-háromszáz rohingja, aki a támadás során elvesztette családtagjait és otthonát, hasonlóan a másik 75 ezer muszlimhoz, akik júniusban kényszerültek elmenekülni, annyira sem hatja meg a világot, mint amennyire az azeri–örmény csatározások vagy a magyar honi cigánygyilkosságok. „A Föld legkevésbé megtűrt népének” – ahogy az ENSZ ezt az etnikumot nevezi – sem országa, sem szövetségese, sem tőkéje, de még betevő falatja sincs. Ezért váltak sokan közülük megélhetési bűnözővé. Nem kellenek Burmának, amely illegális bevándorlóként tekint rájuk, törvényeik értelmében nem jogosultak az állampolgárságra. És nem kellenek Bangladesnek sem, amelytől szülőhelyüket a 18. század elején Burmához csatolták, és ahonnan visszatoloncolják menekültjeiket. Nem kellenek ők a kutyának sem.

A rohingják burmai állampolgárok? – kérdezte egy újságíró Aung San Suu Kyit, a burmai ellenzék vezetőjét, az ország ikonikus demokráciaharcosát, miután 91-ben átvette a Nobel-békedíjat Norvégiában. – Nem tudom – felelte Aung San Suu Kyi, óvakodva attól, hogy a rohingják emberi jogainak védelme ellene hergelje a burmaiakat. Nekem ettől összeszorul a szívem, mint az amerikaiaké az elárvult kutyakölyök láttán.

De mi közünk nekünk Kyaukphyuhoz? Fülembe cseng Alvy Singer édesanyjának hangja, aki a pszichológussal próbálja megérteni, miért aggódik a kisiskolás Alvy a világegyetem tágulásától annyira, hogy már házi feladatot sem ír. „Te itt laksz Brooklynban, és ha jól tudom, Brooklyn nem tágul!” Időről időre összevitatkozunk Takács Andrissal, miért tudósít az ózdi putrik helyett a burmaiakról. Meg máshonnan is, messzi tájakról, ahová csak vízibuszon, hidroplánon vagy elefántháton lehet eljutni. Ez persze nem igazi vita, mert ha nem is fogadom el Andristól, hogy az „on the spot Hungaryt” készítsék csak mások, abban egyetértünk: fontos hallani országokról, amelyek nemcsak utcáik és tereik nevét, de a magukét is elveszíthetik, ha a regnáló hatalomnak „névátadóra” támad kedve. És olyanokról is, amelyek lakói készek Burmáig menni egy fénykép miatt, hogy adoptáljanak egy árván maradt kiskutyát.

Utóbbi diplomáciai truvájra végül nem kellett sort keríteni. A kiskutya az új évet a falu buddhista monostorában kezdte, ahová a fotográfus egy helybéli segítségével helyezte el. Ha igaz a vélekedés, hogy Burmában a monostorokban a legbiztonságosabb lenni, akkor a kutya most boldogan él, amíg meg nem hal.

A rohingjákról meg – én majd erre kérem őket – meséljenek Andrisék.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.