helyrajzi szám

A közlekedési balesetek áldozatainak emlékműve

Lokál

Számos honfitársunk lehet, akik nem a szólásszabadságot vagy a többpártrendszert tekintették a rendszerváltás megtestesülésének, hanem azt, hogy a korábbiakhoz képest pofonegyszerűen juthattak használt nyugati autóhoz. Gyakran még olcsóbban is, mint a hazai járműpark javát kitevő KGST-gyártmányokhoz.

Mindez azzal járt, hogy a kelet-európai országok közül elsőként Magyarországot árasztották el az olyan nyugati használt kocsik, amelyeket hazájukban nem lehetett eladni. De még így is sokkal gyorsabbak és erősebbek voltak, mint a KGST-piac közismert márkái. Sokan ekkor élhették át először a gyorsulás vagy a jóval 100 feletti tempó mámorát, nem törődve az autó műszaki állapotával, a tapasztalat hiányával. Akkoriban a műszaki vizsgát, a vezetői engedélyt és a rendőri intézkedés mellőzését is viszonylag olcsón meg lehetett „vásárolni”, a szervizek pedig életveszélyes buherálásokkal próbálták áthidalni az alkatrészhiányt.

Miközben a kortársak a magyar közlekedés történetének legnagyobb pozitív változásaként értékelték a „szabad autóválasztást”, a baleseti statisztikákban lesújtó eredmények jelentek meg. Míg 1988-ban a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma 1419 volt, a következő évben már 1817, 1990-ben pedig 2033.

A vészes statisztikákat látva, az illetékes hatóságok és intézmények arra jutottak, hogy minden eszközt meg kell ragadniuk a lakosság felvilágosítása és nevelése érdekében. Akár a művészi kifejezőeszközöket is.

A rendőrség kebelén belül működő Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) a kilencvenes évek elején állt elő a közlekedési balesetek áldozataira emlékeztető szobor ötletével. Ekkorra már elárasztották a közutakat a balesetek helyszínén felállított házilagos emlékművek. E szabálysértések fölött szemet hunyva a hatóságok hamar felismerték, hogy a bokrok tövében álló fakeresztek, szalagkorlátra helyezett koszorúk és egyéb egyszerű installációk a baleset-megelőzési propaganda leghatásosabb eszközei lehetnek, ezért nem távolították el azokat. Az OBB ötlete is innen eredeztethető, bár az sem lehetett mellékes, hogy az 1990-es évek elején a „központi emlékhely” kifejezést még sokkal gyakrabban használták. A kezdeményezés 1995-ben kapott zöld utat, akkor jelent meg a bizottság felhívása, amely ezzel zárul: „Osztozni akarunk az anyák, az apák, a gyermekek soha el nem múló fájdalmában. Azt szeretnénk, ha az emlékmű avatásának napja minden évben a Közlekedési Balesetek Áldozatainak Napja lenne. Mivel az ország, az egész társadalom, valamennyiünk ügyéről, mindnyájunkat okkal foglalkoztató kegyeleti mementóról van szó, az emlékművet közadakozásból szeretnénk felépíteni. Bízunk abban, hogy a cégek, intézmények, magánszemélyek az emlékmű felállítását olyan fontos közcélnak tekintik, hogy anyagi lehetőségeikhez mérten támogatni is kívánják.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.