A Cambridge Analytica-ügy a Facebook eddigi talán legnagyobb botránya. A közösségi oldalt komoly megrázkódtatásként érte a felhasználói adatok kiszivárgásának nyilvánosságra kerülése. A gyanú szerint a Cambridge Analytica kb. 50 millió Facebook-profil adataihoz fért hozzá a felhasználók tudta és beleegyezése nélkül, és ezek elemzését használta fel az amerikai választók politikai nézeteinek monitorozásához, és a Trump-kampány segítéséhez. Bár Zuckerberg sokáig igyekezett nem megszólalni az ügyben, most egy hosszú levélben kért elnézést a felhasználóktól. A bocsánatkérő levelet többek között a Washington Postban, a New York Timesban, a Wall Street Journalban, valamint még hat egyéb, az Egyesült Királyságban kiadott print lapban jelentette meg.
Brian Stelter on Twitter
Facebook took out full page ads in the NYT, WSJ, WashPost, and 6 UK papers today https://t.co/kMA822kTpU
A levél természetesen a Facebook-oldalán is olvasható, amelyben azzal nyit, hogy
„A mi felelősségünk, hogy megvédjük az adataidat. Ha erre nem vagyunk képesek, meg sem érdemeljük azokat.”
Mint mindig, most is az az ígéret, hogy jobb hellyé teszik a Facebookot. Viszont azt leszögezi Zuckerberg, hogy olyan adatlopásra, mint a Cambridge Analytica esetében, nincs már lehetőség, mert az adatgyűjtést lehetővé tévő kvízappokat korlátozzák. Ezenfelül a jövőben minden olyan alkalmazást megvizsgálnak, amely túl sok információhoz juthat hozzá, és ki fogják tiltani a közösségi oldalról. A felhasználókat pedig értesítik majd, mely appok férhetnek hozzá az adataikhoz.
Persze jó kérdés, hogy mit segít ez a levél: a Facebook mintegy 50 milliárd dollárt veszített piaci értékéből a botrány hatására, nem beszélve a rá váró perek soráról. Mindeközben elindult egy #deletefacebook-mozgalom, amely persze a hasonló versenytársak malmára hajtja a vizet. Akik élve a helyzet adta lehetőséggel, már nemcsak távoli tervként tekintenek az „anti-Facebook” alapítására.