A kerekasztalnál

  • Kálmán C. György
  • 2016. február 8.

Első változat

Sok résztvevője lesz a pedagógusokkal folytatandó tárgyalások „Közoktatási Kerekasztalának” – furcsa, érdekes és gyanús szervezetek is. És hogy kerül ide az Akadémia?

Amikor ezt írom, még nem ült össze a „Köznevelési Kerekasztal” (csitt, kedves olvasó, nem kell káromkodni), az a grémium, amely az elégedetlenkedő tanárok problémáit és követeléseit van hivatva megtárgyalni.

Még azt sem tudjuk pontosan, kik fognak ott ülni. Egy forrás szerint „a tanácskozásra meghívást kap a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, az Eszterházy Károly Főiskola, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Országos Köznevelési Tanács, a Pedagógusok Szakszervezete, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete”. (Viselkedj, kedves olvasó, ne morogj, szedd össze magad.) Ott lesznek a pedagógusok képviseletében a PSZ és a PDSZ küldöttei. Úgy fest, kimaradt a Magyar Művészeti Akadémia, holott régebben erről is szó volt. Ne kommentáljuk, hogy miért került volna az asztal mellé, és ne találgassuk, miért nem lesz ott mégsem.

Ez nagyon békés, konciliáns, visszafogott poszt lesz, te is, kedves olvasó, vedd be szépen a nyugtatót, ne is fészkelődj.

Rétvári a köznevelési kerekasztalról tart tájékoztatót

Rétvári a köznevelési kerekasztalról tart tájékoztatót

Fotó: kormany.hu

Mert azt talán a kormány elkötelezett hívei is belátják, hogy – khm – kissé vegyes az összetétel. Bizonyos szervezetekről alig hallott az egyszerű újságolvasó (Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, Nemzeti Ifjúsági Tanács), de – legyünk nagyon szelídek – bizonyára komoly, felelősségteljes munkát végző intézmények ezek; mások többtucatnyi másikkal helyettesíthetők volnának (pedagógusokat rengeteg helyen képeznek szerte az országban, az Eszterházy Főiskola csak egyike ezeknek); a nagycsaládosok és az iparkamara jelenléte többekből értetlenkedő kérdéseket válthat ki; a Nemzeti Pedagógus Kar elfogadottsága pedig nem mondható teljes körűnek.

(Mély lélegzet, ágynyugalom, priznic.)

Érdekesnek találom az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának a bevonását. Korábban arról volt szó, hogy „az MTA” is része lesz a kerekasztalnak, ezt pontosították most ekképpen. „Az MTA” ugyanis (bizonyos értelemben) nem létezik. Vagy: több MTA is van (ezt is már többször megírtam): van a köztestület (amelybe beléphet mindenki, akinek tudományos fokozata van), van az akadémikusok testülete (elnökkel, közgyűléssel, osztályokkal), és van az akadémiai kutatóközpontok és -intézetek hálózata. Ha „az MTA” volna a résztvevője egy ilyen kerekasztalnak, el kellene dönteni: a köztestületi tagokból választanak ki néhányat, az akadémikusok köréből vagy az intézeti kutatók köréből.

A döntés ezek szerint az volt, hogy az akadémikusok egy „elnöki bizottságát” delegálja az Akadémia: van nyolc ilyen elnöki bizottság, ezek egy része afféle belső ügyekkel foglalkozik (lakásügy, székházügyek), van, ami a működéssel (publikációk, infrastruktúra, magyar tudományosság külföldön), és van még bizottsága a környezettudománynak, az anyanyelvnek és a közoktatásnak. Ezek a bizottságok – gondolom – nem viszik túlzásba az ülésezést, fő funkciójuk, hogy az elnöknek alkalomadtán tanácsot adjanak, a legfontosabb kérdésekben állást foglaljanak.

Nincs okunk kétségbe vonni, hogy például a Közoktatási Elnöki Bizottság valamennyi tagja hozzáértő és remek ember: ne firtassuk, hogy kinek és milyen erős köze van a Professzorok Batthyány Köréhez, azt se, hogy kémikusok vagy állatorvosok mit keresnek a soraikban, és eszünkbe se jusson azt fontolgatni, hogy közülük ki lesz az, aki valóban az asztalnál fog ülni – őrizzük meg hűvös nyugalmunkat.

És ha kellően alacsony már a vérnyomásunk, néhány tétova kérdést azért fogalmazzunk meg. Először is, vajon nem azzal érdemelte-e ki az Akadémia a kormány megtisztelő figyelmét, hogy egy tudományos bizottsága bírálni merészelte Matolcsy felsőoktatás-gyámolító igyekezetét, s ezért most üdvösnek látta egy kissé gyanús összetételű grémiumba beleültetni, hadd kenődjön rá is valami a nem jó illatú anyagból? Hogy megtanulja, magyarán, hogy kinek az oldalán lesz szíves beszállni a politikai küzdelmekbe? Kis figyelmeztetés, fegyelmezés, koki, saller?

Másodszor is, az az Akadémia, amely békésen-szórakozottan rágcsálta a bajuszát, lakkozta a körmét, amikor a felsőoktatást új és új módszerekkel piszkálta, korlátozta és csinálta ki a kormány, vajon miért éppen a közoktatás ügyében érzi úgy, hogy feltétlenül szót kell kapnia? Persze, sok kutatóintézetben foglalkoznak a közoktatás különböző szeleteivel és aspektusaival, vannak a köztestületben is remek szakemberek – de biztos, hogy ők éppen az elnöki bizottságban tömörülnek? Ha már éppen ez az a tárgy (nem pedig a felsőoktatás vagy az egészségügy) és éppen ez az a pillanat (nem pedig évekkel ezelőtt), amikor meg kell szólalni – hogyan és ki tegye?

Mivel azonban már-már oligofrén derű és távol-keleti béke lakozik a szívünkben, ne kérdezősködjünk, legfeljebb kicsit szomorkodjunk: talán nem kellett volna az Akadémiának (bármi legyen is az) a Nemzeti Pedagógus Kar, a Klik vagy az Iparkamara mellé ülnie ahhoz a kereknek nevezett asztalhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.