A tanárságról

  • Kálmán C. György
  • 2016. február 5.

Első változat

A tanárok munkaideje nem mérhető sem az osztályteremben, sem az iskolában töltött órákkal. Értelmiségiekről van szó.

Csak egyetlen rövid megjegyzést teszek a tanárok zúgolódásához, lázongásához, elégedetlenkedéséhez, meg az erre adott kormányzati válaszokhoz (amelyektől a hatalom azt reméli – sajnos, joggal –, hogy leszivárog a közvéleménybe is, és ott erősen hatni fog).

Ennyi: a tanár értelmiségi foglalkozás.

Ez azt jelenti, hogy azon a munkán kívül, amit a tanteremben végez, a tanárnak rengeteg kötelessége és dolga van. Nemcsak felkészülni az órákra, hanem szakmailag tájékozódni és feltöltekezni, pedagógiai problémákon gondolkodni (és konkrét gondokat megoldani), új és új módszereket kitalálni; ezen felül a diákokkal minél többet kommunikálni, időt tölteni velük, meghallgatni és segíteni őket, beszélgetni a többi tanárral (szakmai és nevelési ügyek miatt egyaránt) –, és persze sokakra hárul a dolgozatjavítás, a segédeszközök beszerzésének és karbantartásának feladata, meg ki tudja, mi minden.

false

Az értelmiségi pályák olyanok, hogy nem a munkahelyen (és a látható, dokumentálható munkával) töltött idő az, amit „munkaidőként” számításba kell venni; hanem idetartozik mindaz, amit a kívülálló (és gyakorta szándékosan értetlen) megfigyelő csak olvasgatásnak, beszélgetésnek, mélázásnak gondol. Ezért azok a (kormányzati) hangok, hogy mindaz, ami miatt a tanárok panaszkodnak, bőven belefér a „munkaidejükbe” – hamisak, hazugok, és teljesen rossz kiindulóponton alapulnak.

Két ellenvetés adódhat – először is, egy jó villanyszerelő, pék vagy buszvezető is képezi magát, ő is töprenghet szakmai kérdéseken, felkészülhet, kommunikálhat; csak hát nyilvánvalóan mások az arányok és a hangsúlyok. Sokkal többet számít a rutin, a gyorsaság és hatékonyság (ami a tanárok esetében aligha értelmezhető); és bár igen fontos dolgok vannak rájuk is bízva, talán a gyerek a világításnál, kenyérnél, közlekedésnél is fontosabb. Másodszor: vannak hülye és rossz tanárok, akik megérdemlik, hogy az utolsó percig kihasználják a munkaidejüket, úgysem foglalkoznak mással, mint a gyerekek egzecíroztatásával, életük megkeserítésével. Csakhogy lehet, hogy ők éppen attól lettek hülyék és rosszak, mert soha nem volt lehetőségük valódi értelmiségi életet élniük; és a villanyszerelőkkel, pékekkel, buszvezetőkkel szembeni várakozásainkat sem idomítjuk a kontárok színvonalához.

Nem akarom túltolni, tehát csak annyi, még egyszer: senki ne üljön fel annak a kormányzati propagandának, amelyik el akarja hitetni: a tanárok ráérnek, mindenre van idejük, kevés időt töltenek az osztályteremben (szertárban, tornateremben, laborban), na jó, az adminisztrációt majd kicsit csökkentjük. Nem. Értelmiségi emberekről van szó, akiknek felelősségük és kötelességeik vannak, és ahhoz, hogy a munkájukat végezhessék, minél több (úgynevezett: szabad)időre is szükségük van.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.