A nemzetszemély szétszervezése

  • Kálmán C. György
  • 2012. március 19.

Első változat

A nemzetnek emlékeznie kell, és ugyan mi volna alkalmasabb az emlékezet fenntartására, mint a Nemzeti Emlékezet Bizottsága?

Régóta nagy élvezetet okoz nekem, hogy a kormányok (na meg a politikusok, politológusok, és bárki, akinek úgy hozza úri kedve) megszemélyesítik a nemzetet – mintha csak a nemzet lélegző, gondolkodó, létező személy volna (a neme nem is érdekes), „aki” mozog, reményekkel és vágyakkal bír, egészséges vagy deprimált (esetleg kibeszélni való traumái vannak). Igencsak kétes metafora ez; belátom, olykor hasznos (főleg beszédek, elemzések, prédikációk és harci jelszavak kiötléséhez), de legalább ugyanannyira veszélyes és/vagy mulatságos.

A mostani kormány például olyannyira komolyan veszi ezt a szóképet, hogy a személynek felfogott nemzet bizonyos életfunkcióit egyenesen intézményesíti. A nemzetnek nyilván vannak tervei – akar ezt-azt, megtervezi a jövőjét; akkor hát (szól a kormányparancs) legyen külön hivatala a teleologikus nemzetgondolkodásnak, legyen tervhivatal. Ma éppen az derült ki, hogy a nemzetnek emlékeznie kell, és ugyan mi volna alkalmasabb az emlékezet fenntartására (felfrissítésére, az emlékek közzétételére), mint a Nemzeti Emlékezet Bizottsága?

Elég nyilvánvaló persze, hogy előbb-utóbb törődni kell azokkal az emlékekkel is, amelyeket a legjobb volna elfelejteni – létrejön majd a Nemzeti Felejtési Ügynökség. De még számtalan további funkciója van (kell, hogy legyen) a személy-nemzetnek: vágyak, ösztönök, indulatok, és különféle (nemzet)testi működések: lélegzés, étkezés és ürítkezés, szexuális tevékenység, és így tovább. Kedves olvasóimra bízom, hogy a majdan hasonlóképpen bizottságokba-hivatalokba kiszervezendő nemzeti ténykedéseknek találó neveket találjanak.

Addig is remekül szórakozunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.