Le az állami díjakkal!

  • Kálmán C. György
  • 2012. március 16.

Első változat

Már megint lassú és lusta voltam, ezért az Első leütés blog megírta előlem, amit én akartam. Csekély értékű bosszúként hozzátehetem, hogy nem kell hozzá nagy innovatív erő, mostanában ugyanez mindenkinek az eszébe jut (ami persze rám sem vet jó fényt, na mindegy).

Szóval arról lenne szó, hogy abba kellene már hagyni ezt a Kossuth- és minden egyéb művészeti és tudományos díjas bohóckodást, mert mindenkinek rosszat tesz. Borzasztó kínos minden kitüntetettnek (aki meg nem kap, annak azért keseredik meg a szája íze, jó időre), és teljesen értelmetlenül kelt indulatokat mindazokban, akik valamennyire egyáltalán odafigyelnek.

Díjazott (legalább) kétféle van: aki megérdemli (vagyis: akiről az odafigyelők túlnyomó többsége elismeri, hogy valóban komoly teljesítmény áll az illető mögött, vagy legalábbis az eddigi munkája ígéretes), és akinek az esetében ez kétséges. Az utóbbiak között mindig előfordulnak vitathatatlanul érdemtelenek, hol több, hol kevesebb. De bármelyik csoportba tartozzon is a díjazott, keservesen megbánja (leszámítva most a pénz kétségkívül jótékony hatását): aki megérdemelte, nehezen mossa le magáról, hogy nem másért kapta, hanem csakis a teljesítményéért; akinek vitatható a munkássága, az ugyancsak kapaszkodhat, hogy legalább részben eddigi életműve elismerésének tekintsék a díjat. Hogy nem azért kapta, mert őt a politikai vezetés szereti, mert öreg már, mert rászorul a segítségre, vagy egészségi problémái vannak.

Az a helyzet, hogy a díjazottak (nem idén, nem az Orbán-kormány kezdete óta, hanem mindig is) olyan színben tűnnek fel, egységesen, nagyon igazságtalanul, mint akik a hatalom lieblingjei; aki díjat kap, arra mindenképpen az a gyanú vetül, hogy a politikai hatalom valami okból kiválasztotta őt – még akkor is, ha ezt az egységesen szürke képet ez-az mindig árnyalja. Mindig vannak meglepetések, amiket kisiklásoknak vagy engedményeknek, kompromisszumoknak tekintünk; a szakmai szervezetek ajánlásai azért, tudjuk, valamennyire mégis érvényesülnek; és még az is előfordulhat, véletlenül, hogy a politikai döntéshozók helyesen ítélik meg a művészeti-tudományos teljesítményt. Végeredményben azonban a légy benne van a levesben (nem is egy), ami jelentősen lerontja a fenséges illatú étek élvezeti értékét.

Nagyon kellemetlen ez mindenkinek.

A politika persze imádja kifejezni a kultúra iránti elkötelezettségét, és különösen saját ízlését nagyon szereti fennen hirdetni. Már írtam, hogy erről sürgősen le kellene szokni. Ha végképp nem bírja visszatartani, ott van a többi állami kitüntetés, tisztikeresztek, lovagkeresztek, ilyesmi – azokkal bőven meghintheti a szívének kedves művészeket, tudósokat. De a legjobb lenne, ha a művészeti és tudományos díjakra szánt pénzt átadná egy alapítványnak, amely döntéshozók hadával (szakemberekkel) biztosítaná, hogy minden évben a legalkalmasabbak díjakat kapjanak. (Még azt is megengedném, mérhetetlen engedékenységemben, hogy kapjon egy-két helyet a kormány olyan képviselője is, akinek az ismerőse volt már színházban.) Gyomrozzák egymást a szakmai szervezetek, a művészeti-tudományos érdekcsoportok, a különféle szövetségek – mert nincsenek olyan illúzióim, hogy konszenzusos döntések születnének, sőt arra sem vennék mérget, hogy a politika így teljesen kizáródna. Az így meghozott döntések is tükröznék persze a hatalmi viszonyokat, itt is volnának szociális (stb.) megfontolások, nem lenne minden tiszta és igazságos – de legalább a közvetlen politikai befolyás gyanúja elhalványodna kissé. És aki a díjazottat szereti, nem kell, hogy a politikai vezetést szeresse – aki a politikai vezetést szereti, nem kell, hogy a díjazottat szeresse. Ne legyen közük egymáshoz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.