Teje van

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 17.

Első változat

Két idézet – helyett: a Krétakör megítélt pályázati pénzének lefaragásáról nyilatkozott a bizottsági elnök, kísértetiesen úgy, mint a viccbéli rabbi.

Szerettem volna ezt a blogot két idézettel megoldani, ahogyan már többször tettem, de nem lett volna elég érthető. Az egyik idézet Vasvári Csabától származott volna, aki a Színházművészeti Bizottság elnöke. Ez az a bizottság, amelyik a Krétakörnek már megítélt (amúgy sem túl magas) összeget jócskán megkurtította – pontosabban, javasolta a miniszternek, hogy kevesebb támogatást adjon a Krétakör támogatására. A másik idézet egy zsidó vicc lett volna, azt majd később.

Szóval – az történt (ahogyan itt is olvasható), hogy a Krétakör – mint már annyiszor – a magyar kultúra legfőbb (állami) támogatójához, magához az Emberi Erőforrás Minisztériumhoz fordult pénzért, és „a kuratórium által megítélt működési támogatását az Emmi önkényesen – bár törvényben biztosított módon – a harmadával csökkentette”. A Krétakör vezetője erre videoüzenettel reagált.

Vasvári Csaba

Vasvári Csaba

Fotó: MTI

Mit tehet ilyenkor a megszólított? Nyilván nem akar egyenes választ adni, és bár a pokolba kívánja a kérdezőt, durván elküldeni sem lehet. Igyekeznie kell ezért valami mellékkörülményre terelni a figyelmet (és a vitát), amely összefügg ugyan a vita tárgyával, de inkább zavarba ejti a kérdezőt, semmint előrevinné a diszkussziót. Határozottnak kell lenni, és azt, ami történt, a lehető legtermészetesebbnek beállítani. Az sem árt, ha meghökkentően arcátlan (hücpe) a válaszadó – az úgy meghökkenti a kérdezőt, hogy szóhoz sem jut.

A bizottsági elnök tehát ezt mondja: „ennek számos oka van. Egyrészt nőtt a pályázók száma, így az igényelt keretösszeg is, ugyanakkor az összkeret nem változott. Szó sincs politikai döntésről, de a Krétakör vezetését ismerve tudja, tájékozottak annyira, hogy átlátják, mivel jár egy pályázat. Lehet rajta nyerni és veszíteni. Ők nyertek, az, hogy az összeg kicsi-e vagy nagy, abba nem menne bele. A pályázat folyamatát jogszabály köti, és minden pályázónak szíve joga elégedettnek vagy elégedetlennek lenni.”

És ekkor jutott az eszembe a zsidó vicc (egy változata németül itt). Bizonyítékául annak, hogy a kormány- és kormányközeli kommunikáció nem ragaszkodik az ezeréves talajgyökér-hagyományokhoz, hanem bátran merít a zsidó szóbeli kultúrából is. Íme:

A rabbi felajánlja Grünnek, hogy vegye el a lányát, jó parti. Grün benéz a szobába, és látja, hogy a lány szoptat. Felháborodva vonja kérdőre a rabbit: – De hát ez a lány szoptat! – Mire a rabbi indignálódva: – Nü? Ideje van, teje van, miért ne szoptatna?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.