Teje van

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 17.

Első változat

Két idézet – helyett: a Krétakör megítélt pályázati pénzének lefaragásáról nyilatkozott a bizottsági elnök, kísértetiesen úgy, mint a viccbéli rabbi.

Szerettem volna ezt a blogot két idézettel megoldani, ahogyan már többször tettem, de nem lett volna elég érthető. Az egyik idézet Vasvári Csabától származott volna, aki a Színházművészeti Bizottság elnöke. Ez az a bizottság, amelyik a Krétakörnek már megítélt (amúgy sem túl magas) összeget jócskán megkurtította – pontosabban, javasolta a miniszternek, hogy kevesebb támogatást adjon a Krétakör támogatására. A másik idézet egy zsidó vicc lett volna, azt majd később.

Szóval – az történt (ahogyan itt is olvasható), hogy a Krétakör – mint már annyiszor – a magyar kultúra legfőbb (állami) támogatójához, magához az Emberi Erőforrás Minisztériumhoz fordult pénzért, és „a kuratórium által megítélt működési támogatását az Emmi önkényesen – bár törvényben biztosított módon – a harmadával csökkentette”. A Krétakör vezetője erre videoüzenettel reagált.

Vasvári Csaba

Vasvári Csaba

Fotó: MTI

Mit tehet ilyenkor a megszólított? Nyilván nem akar egyenes választ adni, és bár a pokolba kívánja a kérdezőt, durván elküldeni sem lehet. Igyekeznie kell ezért valami mellékkörülményre terelni a figyelmet (és a vitát), amely összefügg ugyan a vita tárgyával, de inkább zavarba ejti a kérdezőt, semmint előrevinné a diszkussziót. Határozottnak kell lenni, és azt, ami történt, a lehető legtermészetesebbnek beállítani. Az sem árt, ha meghökkentően arcátlan (hücpe) a válaszadó – az úgy meghökkenti a kérdezőt, hogy szóhoz sem jut.

A bizottsági elnök tehát ezt mondja: „ennek számos oka van. Egyrészt nőtt a pályázók száma, így az igényelt keretösszeg is, ugyanakkor az összkeret nem változott. Szó sincs politikai döntésről, de a Krétakör vezetését ismerve tudja, tájékozottak annyira, hogy átlátják, mivel jár egy pályázat. Lehet rajta nyerni és veszíteni. Ők nyertek, az, hogy az összeg kicsi-e vagy nagy, abba nem menne bele. A pályázat folyamatát jogszabály köti, és minden pályázónak szíve joga elégedettnek vagy elégedetlennek lenni.”

És ekkor jutott az eszembe a zsidó vicc (egy változata németül itt). Bizonyítékául annak, hogy a kormány- és kormányközeli kommunikáció nem ragaszkodik az ezeréves talajgyökér-hagyományokhoz, hanem bátran merít a zsidó szóbeli kultúrából is. Íme:

A rabbi felajánlja Grünnek, hogy vegye el a lányát, jó parti. Grün benéz a szobába, és látja, hogy a lány szoptat. Felháborodva vonja kérdőre a rabbit: – De hát ez a lány szoptat! – Mire a rabbi indignálódva: – Nü? Ideje van, teje van, miért ne szoptatna?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.